Sainpaha itsekkin yhden projekteistani valmiiksi, eli aavikkoripstopista tehdyt shortsit. Ensimmäinen isompi projektini ompelukoneen ääressä ja itse olen lopputulokseeni suhteellisen tyytyväinen.
Aikaa kului tuhottomasti, mutta nyt ompelukone ja perus ompelutekniikat kaavojen käyttöineen on saatu tutuiksi. -> saa siis nähdä mitä sitä seuraavaksi keksiikään.
Lähtökohtana oli ommella itse alusta asti shortsit, jotka miellyttäisivät itseäni. Tilasin loppukeväästä MaK:ilta ko. käyttäämääni kangasta, jota oli helppo käsitellä, kiitos kankaasta!
Aloitin suunnittelutyön joidenkin vanhojen löytämieni kaavojen pohjalta ja pääsin lopulta ompelemaan, suunnitelmat tietenkin muuttuivat muutamaan otteeseen shortsien edessä ja tässä lopputulos
Shortsit edestä: Syvät normaalit etutaskut kumallakin puolella, molemmissa lahkeissa ns. haitarimalliset sivutaskut, läppä kiinnittyy tarralla.
Shortsit takaa: Takana Läpälliset taskut, joissa ulkoreuna on haitarillinen ja perseenpuoli ilman haitaria.
Sivutasku: Haitarillinen johon tehty myös keskellä laskostus.
Etutasku: Syvät perustaskut joiden yläreunaan, vyötärökappaleen saumaan on ommeltu vahvat isot lenkit. Toiseen olen kiinnittänyt merkinnän shortsien valmistajasta.
Shortsit jalassa: Shortsien istuvuus on hyvä sekä seistessä että istuessa. Puntti ulottuu hieman polven alapuolelle. Kaikkia taskuja on helppo käyttää.
Vyölenkit: Lenkit toteutin hieman omalaatuisesti ompelemalla pitkät kapeat lenkit ja niille vastinpareiksi suuret napit -> näin ollen on mahdollista sijoittaa varustevyö/vastaava suurempi vyö housuihin varutetaskujen kanssa nopeasti ilman pujottelua, nappi auki - nappi kiinni - periaatteella. Nappeihin ompelin taakse pienemmän napin vahvikkeeksi, jolloin siihen kohdistuva veto ei ole pelkästään shortsien omassa kankaassa. (Kuvassa vyönä HSGI Cobra Riggers Belt.)
Mitä tekisin toisin: Kaavoitus vaiheessa lyhentäisin hieman vyötärön ja haaran välistä pituutta. Tekisin taskuihin hieman pidemmät läpät, jotta tarrapinta riittäisi kiinnittymään kunnolla jos taskun täyttää kaikella turhalla.
Tässä näin hätäsesti juttua, nyt housut lähtee ulkoilemaan. -schmidge
Shortsit, aavikkoripstop made by schmidge.
Re: Shortsit, aavikkoripstop made by schmidge.
Ooh! Ompa mageet!!
Ite unelmoin BDU tyyppisistä housuista sekä combat shirtistä molemmissa suomikuoseissa;)
Ite unelmoin BDU tyyppisistä housuista sekä combat shirtistä molemmissa suomikuoseissa;)
-
- Tier 1
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Re: Shortsit, aavikkoripstop made by schmidge.
Mageen näköset! Huomattavasti nätimmät kuin ne dorkan näköiset issue-versiot mitkä mullakin jossain kaapin perukoilla kummittelee