MaK: itse tehdyt
-
- Veteraani
- Been thanked: 3 times
- Viesti:
Olet jumala.
-
- Mr. DIY
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 36 times
Re: MaK: itse tehdyt
Olen jo vuosien ajan yrittänyt metsästää m05-pakkaspukukangasta ympäri maailmaa. Olin suunnitellut valmiiksi jo mallinkin ja kaavat, joiden perusteella tekisin "huonon kelin asun", joka olisi yhdistelmä gorkaa, windblusea ja lumipuku m87:aa. Hieman vanhanaikainen malli, mutta sellaisen halusinkin.
Nyt sitten kun kangasta ilmaantui, niin tällainen tuli aika nopeasti. Oli vähän tihkusateinen ja pilvinen ilta, joten salama kirkastaa värejä.
Takki vuorattu kokonaan ohuella vuorikankaalla, lisäksi hartioilla ja hupussa vedenpitävä välivuori. Muuten perinteistä MaK:in tuotantoa, jollainen on malliltaan ja yksityiskohdiltaan osoittautunut hyväksi tarkoitukseensa.
Housuissa ainoastaan yläpäässä puolivuori.
Lakki samaa sarjaa, päällikankaan alla tuulensuojakangas ja ohut vanuvuori.
Kangasta jäi nelisen metriä, joten siitä tehdään ehkä jotain topattua välikausivaatetusta.
Nyt sitten kun kangasta ilmaantui, niin tällainen tuli aika nopeasti. Oli vähän tihkusateinen ja pilvinen ilta, joten salama kirkastaa värejä.
Takki vuorattu kokonaan ohuella vuorikankaalla, lisäksi hartioilla ja hupussa vedenpitävä välivuori. Muuten perinteistä MaK:in tuotantoa, jollainen on malliltaan ja yksityiskohdiltaan osoittautunut hyväksi tarkoitukseensa.
Housuissa ainoastaan yläpäässä puolivuori.
Lakki samaa sarjaa, päällikankaan alla tuulensuojakangas ja ohut vanuvuori.
Kangasta jäi nelisen metriä, joten siitä tehdään ehkä jotain topattua välikausivaatetusta.
-
- Veteraani
- Been thanked: 3 times
- Viesti:
Hyvän näkönen puku, taas. Onko toi ihan samaa kangasta mitä m05-pakkastakissa käytetään? Näyttää nimittäin hirveen kiiltävältä mun silmään. :geek:
-
- Mr. DIY
No on se ainakin hyvin samanlaista, ellei ihan samaa, ei noita pakkaspukukankaita juurikaan ole eri versioita tehty, on se sen verran räikeää väritykseltään. Mutta kaikki kuvat on siis otettu salamavalolla tihkusateisena iltana, ja lisäksi puku on vielä käyttämätön. Kyllä se loiste siitä häviää kun vähän ryömii.
-
- Mr. DIY
Tein taskuja. Pohja ostettu m05 tiedustelijan liivi, kuten myös kaksi keskimmäistä lipastaskua ostettuja (mutta pitihän nekin tehdä uusiksi).
Värinä majuriturvallinen oliivi, samaa kangasta kuin pv:llä pl. heitetaskut. Muutenkin yritin, että taskut voisivat päällisin puolin näyttää viralliselta tavaralta. Radiotasku on tehty sellaiseksi, että sinne sopii sekä LV141 että Dittel fsg5w, joka on ilmavoimien yhteysradio, maa-leko.
Nyt sitten pitää aloittaa rigin likaaminen.
Värinä majuriturvallinen oliivi, samaa kangasta kuin pv:llä pl. heitetaskut. Muutenkin yritin, että taskut voisivat päällisin puolin näyttää viralliselta tavaralta. Radiotasku on tehty sellaiseksi, että sinne sopii sekä LV141 että Dittel fsg5w, joka on ilmavoimien yhteysradio, maa-leko.
Nyt sitten pitää aloittaa rigin likaaminen.
-
- Team member
- Been thanked: 1 time
Ei paha. Minkälaiseen toimintaan? Mitä taskujen sisään?
-
- Mr. DIY
No jos kuvaa aletaan käydään läpi vasemmalta, niin ensin on iso tasku, jonka saa irrotettavilla olkaviillekkeillä selkään. Siellä on lokero 3L-vesileilille. Saa myös reppuun sivutaskuksi, ja reunalokeroihin kun laittaa pehmusteet niin toimii myös kaukoputkella. Tilaa on sitten varalla esim. naamioviitalle ja vara-akuille.LSa kirjoitti:Ei paha. Minkälaiseen toimintaan? Mitä taskujen sisään?
Rigissä on ensin pehmustettu tasku kiikareille, jossa lisäksi lokerointia toimistokamoille. Sitten kolme lipastaskua, sitten tuo pakollinen radiotasku LV141:lle ja yleistasku, jossa lähinnä VV ja muuta. Vaikka tuo yleistasku näyttää viralliselta, niin sekin on itse tehty, eli sisäpuolen lokerointi on hieman kehittyneempi. Optiikkaa, viestivälineitä ja toimistokamoja täytyy olla mukana johtuen tehtävästä. Heitetaskujen paikalla oli kauan adminpouch, mutten oikein ikinä oppinut käyttämään sitä.
Ylempänä kaksi heitetaskua ja cat-tasku. Vyöllä dumppi ja ea-tasku, en yhtään tykkää reisitaskuista, mutta koska se ei mahdu rigiin niin johonkinhan se täytyy laittaa.
-
- Team member
- Been thanked: 1 time
Saako lippaita heitetaskujen alta hyvin ulos?
Liikkuvuutta voisi parantaa dumppaamalla dumpin ja EA-reisitaskun. Saa samalla vyön pois. EA-kamoja voi vähentää ja hajauttaa.
Mites kuskaat kartat? Riittääkö liivin karttatasku?
Liikkuvuutta voisi parantaa dumppaamalla dumpin ja EA-reisitaskun. Saa samalla vyön pois. EA-kamoja voi vähentää ja hajauttaa.
Mites kuskaat kartat? Riittääkö liivin karttatasku?
-
- Mr. DIY
Tein bivyn, muuten helppo, mutta melkein 11m saumanauhaa silitysraudalla paikoilleen, ei ollut viiden minuutin homma... Leikkuuvaiheessa luulin, että tulee liian iso, mutta nyt kokeilin rouvan kanssa, että kaksihan sinne hätätapauksessa menee, mutta vetoketjua ei tissien kohdalta saanut enää kiinni.
- Refrigerator
- Green
Hienon näköistä!MaK kirjoitti:Tein bivyn, muuten helppo, mutta melkein 11m saumanauhaa silitysraudalla paikoilleen, ei ollut viiden minuutin homma... Leikkuuvaiheessa luulin, että tulee liian iso, mutta nyt kokeilin rouvan kanssa, että kaksihan sinne hätätapauksessa menee, mutta vetoketjua ei tissien kohdalta saanut enää kiinni.
Pakko vielä kysyä, kumman tisseistä se jäi kiinni.. siis auki.. siis..
Durum Patientia Frango - I overcome difficulty by patience (By patience I break what is hard)
- Refrigerator
- Green
Hienon näköistä!MaK kirjoitti:Tein bivyn, muuten helppo, mutta melkein 11m saumanauhaa silitysraudalla paikoilleen, ei ollut viiden minuutin homma... Leikkuuvaiheessa luulin, että tulee liian iso, mutta nyt kokeilin rouvan kanssa, että kaksihan sinne hätätapauksessa menee, mutta vetoketjua ei tissien kohdalta saanut enää kiinni.
Pakko vielä kysyä, kumman tisseistä se jäi kiinni.. siis auki.. siis..
Durum Patientia Frango - I overcome difficulty by patience (By patience I break what is hard)
Niin siis mistä lisäät kuvia..? no ei vaiskaan. Hieno on, ei voi muuta sanoa. Pakko kysyä että onko tarkoitus tehdä myös myyntiin?MaK kirjoitti:Itsehän olen melko lattarintainen, joten kyllä ne rouvan (siis oman rouvan) rinnat pullottivat. Lisään kuvia myöhemmin...
- laturi
- Green
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 9 times
Mitäs materiaalia tuossa bivyssä on käytetty kankaana? Jotain kalvokangasta? Nyt kun SA-kaupasta saa pilkkahintaan m05 sadeasukangasta, niin kävi kans moisen teko mielessä, mutta taitaa normi sadevaatekankaasta tulla hieman tukala käyttää.. =)
Hieno bivy! Teetkö noita tilauksesta vai oliko kertaluonteinen omaan käyttöön menevä setti?
Ps: laittelin Yv:tä tulemaan
Edit: näköjään aiemmin oli jo ehditty kysellä
Ps: laittelin Yv:tä tulemaan
Edit: näköjään aiemmin oli jo ehditty kysellä
-
- Mr. DIY
Foxan Action, eli polyuretaanipinnoitettua pelyesteria, sama kangas kuin pv:n M13-sadepuvussa. Tavallisesta sadeasukankaasta tehtynä olisi painava ja kankea, ja pakkauskoko iso.laturi kirjoitti:Mitäs materiaalia tuossa bivyssä on käytetty kankaana? Jotain kalvokangasta? Nyt kun SA-kaupasta saa pilkkahintaan m05 sadeasukangasta, niin kävi kans moisen teko mielessä, mutta taitaa normi sadevaatekankaasta tulla hieman tukala käyttää.. =)
Toisena vaihtoehtona olisi ollut Action Light, muuten sama mutta ohuempi, mutta se ei oletettavasti olisi kestänyt pitkäaikaista pyörimistä maata vasten.