MaK: itse tehdyt

Tee-se-itse
MaK
Mr. DIY
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times
Re: MaK: itse tehdyt

Viesti Kirjoittaja MaK » Ti Huhti 04, 2017 5:18 pm

Niin ja sitten se, että teenkö myyntiin? No materiaalikustannukset joku 70€, ja sitten v*tusti tunteja silitysraudan kanssa... No ainakin sen saa minulta halvemmalla kuin esim. Carinthialta.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » La Huhti 15, 2017 6:30 pm

Tein tarpin, tai olisiko Vaate, Kommando M17 uskottavampi nimitys. Foxa Action Light, 2.6 x 2,9m. Purjerenkaat pitää vielä hakata paikoilleen, ajattelim käyttää tätä unkarilaiset kiila- ja keppisarjan kanssa.

Kuva

Näihin yksityiskohtiin se aika menee, eli saumojen teippaamiset yms.

Kuva

Sitten pitäisiköhän viimeinkin tehdä ne käsiaukot tähän fjellduk-kopioon, on ollut puolivalmiina vuodesta 2011. Ostin Norjan Jerveniltä oikein varta vasten noita kaksipuoleisia 140cm pitkiä vetoketjujakin reunoille.

Kuva

Sitten ensimmäinen tekemäni liivi, valmistui muistaakseni 2002. Nuorimmat tällä foorumilla ovat tuskin edes syntyneet silloin... Silloin ei todellakaan ostettu raaka-aineita nettikaupoista! Pari taskua olen jyrsinyt sittemmin pois.

Kuva

Kuva

Ja sitten, joskus pystyn tekemään jotain yksinkertaistakin, gore-takki, jossa ainoina yksityiskohtina kainalovetoketjut ja hupun niskakiristys. Tätä olen pitänyt maastotakin alla, aikana jolloin pv-yhteensopivia kalvokankaita ei ollut saatavilla.

Kuva

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Su Kesä 11, 2017 8:11 pm

Hetki puutöille: LV141. Otin tarkat mitat oikeasta ja askartelin tuollaisen. Nyt voi tehdä oikeasti sopivan tiukkoja radiotaskuja.

Kuva

rivolli

Viesti Kirjoittaja rivolli » Ti Heinä 18, 2017 9:49 pm

Voisiko käyttäjä, kun omaa useita savotan protoja, laittaa niistä ketjun ja valottaa mm.m05 reppujen kehityskaarta?

Blahh
Veteraani
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Viesti Kirjoittaja Blahh » Ke Heinä 19, 2017 2:22 pm

MaKin kuvat kaipaa myös siirtoa photobucketista! On moni suomiaihe nyt aika tyhjää katsottavaa.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Ke Heinä 19, 2017 3:38 pm

Blahh kirjoitti:
Ke Heinä 19, 2017 2:22 pm
MaKin kuvat kaipaa myös siirtoa photobucketista! On moni suomiaihe nyt aika tyhjää katsottavaa.
Siirretään, jahka viitsitään...

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » To Elo 10, 2017 10:26 am

Tein asepussin: hirvittävän henkisen taistelun jälkeen sain pidettyä sen yksinkertaisena, eli ei turhia taskuja ulko- eikä sisäpuolelle. Päällinen 1000d, sisäpuoli 500d, välissä sentin pehmuste.

Väärä ase, mutta menkööt. Sisäpituus 125cm

Seuraavista kuvista voitte päätellä, mikä on seuraava projekti, siihen tosin pitää tehdä eri asepussi:

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » La Syys 23, 2017 4:47 pm

Tein naamioviitan:

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Su Marras 05, 2017 12:20 pm

Jatkokehitin viittaa:

Lisäksi takin ensimmäinen versio:

LSa
Team member
Been thanked: 1 time

Viesti Kirjoittaja LSa » Su Marras 05, 2017 6:33 pm

Ei paha. Takin hihoista voisi ehkä tehdä slimmimmät - niiden osalta muodon hajottaminen jää vähemmän tärkeäksi, mutta tarttumattomuudesta olisi apua.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Su Tammi 14, 2018 1:32 pm

Lähtotilanne, näitä on jo:

Pari vuotta sitten tein tämän:

Sitten katselin näitä kuvia:

Sinertää jo paljaalla silmälläkin katsottuna, ei yleensä lupaa hyvää uv-heijastusta. Tsekatkaapa joskus talvirättejä uv-valolla...

Ja luin tämän:

http://www.recoilweb.com/first-spear-vi ... 82623.html

Olivat päätyneet mm. siihen, ettei open top-tasku ole talvella hyvä, vaan läppä on hyvä. No shit sherlock...

Ja sitten tein tämän, pohjana on PV:n tiedustelijan liivi:

Materiaali 1000D Foxduraa lumikuviolla, vuorikankaat ohuempia.
Yleistaskuissa sisällä lokerot heitteille, radiotasku pehmustettu, jospa eristäisi hivenen ja sitä kautta pidentäisi akun kestoa. Kaksi pals-kujaa jäi vapaaksi, joten n. 3 sekunnin tuotekehityksellä tein siihen lenksuhässäkän käsivalaisuraketille. Tietäjät voi sanoa, kuinka turvallinen paikka säilytyskelmustaan otetulla raketilla...

Huomioita Foxdurasta: ei kovetu pakkasella, pysyy pehmeänä. Imee vettä, ja venyy kastuessaan. Nir- ja uv-heijastusominaisuudet viimeinkin sellaisia, kuin mitä talvimateriaalissa pitääkin olla.

Valkoiset soljet saattanevat vaihtua harmaisiin.
Viimeksi muokannut MaK, Su Tammi 14, 2018 7:46 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

LSa
Team member

MaK: itse tehdyt

Viesti Kirjoittaja LSa » Su Tammi 14, 2018 2:19 pm

Hieno!
Vetoketjun metallinen vedin äänettömään?
Dumpin solki toisenlaiseen kiinnitykseen? Avattuna soljet elää omaa elämäänsä.

Mä olen pohtinut sellaista, jossa eri taskujen päällypinta olisi yhtenäinen. Helpompi putsata, eikä taskujen reunat takertuisi joka paikkaan.

Mistä tota tonnista talvikangasta saa?

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Su Tammi 14, 2018 5:18 pm

LSa kirjoitti:
Su Tammi 14, 2018 2:19 pm
Hieno!
Vetoketjun metallinen vedin äänettömään?
Dumpin solki toisenlaiseen kiinnitykseen? Avattuna soljet elää omaa elämäänsä.

Mä olen pohtinut sellaista, jossa eri taskujen päällypinta olisi yhtenäinen. Helpompi putsata, eikä taskujen reunat takertuisi joka paikkaan.

Mistä tota tonnista talvikangasta saa?
Kaikki metallivetimet vaihtuvat kapeisiin hihnoihin, tai valkoiseen paracordiin, kunhan taas löydän sivuleikkurit että saan ne kaikki irti. Osahan on jo nauhoilla, näkyy kuvassa.

Kaikkien sr-klipsien uroskappale, varsinkin jos se on pitkässä hihnassa, on monesti "ankkuri", joka kiilautuu joka paikkaan. Neppari olisi ehkä parempi, fixlock parhain, mutta hidas. Ja mä en tykkää siitä...

Tuollaisen yhtenäisen taskun voi kyllä tehdä, käytännössä siis vaikka kolme kaarevaa leveätä taskua vyötärön ympärille. Mahdollista, vaikka hankalampi ommella. Haittaa varmasti modulaarisuutta.

Lumen tarttumista pyrin välttämään mm. siten, että saumat melkein kaikissa taskuissa sisäpuolella, eikä mitään ylimääräisiä koukeroita, hihnoja tai lenksuja.

Verrokkina tein myös taskuja 500d multicamin alpinesta ja pencottin snowdriftistä, eivät kuviot eivätkä materiaalit vakuuttaneet, hienoja kuvissa muttei toimi oikeasti.

Kangasta sain suhteilla koepalan kokeiltavaksi, ei vielä tuotannossa...

LSa
Team member

Viesti Kirjoittaja LSa » Su Tammi 14, 2018 5:48 pm

Kiitos vastauksista!

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Ke Tammi 17, 2018 2:06 pm

Tein M13-liivin irtoreppuun muokkauksia. Tilahan alkuperäisestä loppuu aina kesken, ja joskus olisi hyvä, että saa lisää tavaraa mukaan.

Lähdin ajatuksesta, että reppuun saisi lisätaskun kiinni. Tein siis tuollaisen hännän, jonka voi tarpeettomana kääntää reppupussin taakse ja alle piiloon, se on just kapeampi kuin vetoketjujen väli.

Häntään saa pussit kiinni. Tarkoitus on tehdä esim. molle waist bagin mukainen tasku, tai sitten molemmilta sivuilta tarraläpillä avattava tasku.

Tämä heiluu juostessa, mutta tarkoitus on, että siellä pidetään jotain pehmeää ja kevyttä.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Su Tammi 21, 2018 12:16 pm

Katselin näitä high cut -kypärirn lumihuppuja, ja ajattelin, että homman voisi tehdä vähän paremmin:

Norja:

Ja Suomi:

Molemmissa omasta mielestäni vikana, etteivät juurikaan tarjoa naamiointia lumessa, eivät riko muotoa ja valkoiset tarrat näyttävät siniseltä.

Tein siis tämän:

Noi sivulerpakkeet vaativat vielä miettimistä. Vai pitäisiköhän naamiointi hoitaa talvellakin mitznefetillä?

AJJV
Green
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Viesti Kirjoittaja AJJV » Su Tammi 21, 2018 2:51 pm

Tuohan on hyvä idea rikkoa muotoa noilla lirppakkeilla.

Eka ajatus oli toki että nuohan on kuin ajokoira korvat. :DD vaan tarkoitus ennen tyyliä ja onhan se aikoinaan kiväärikin ollut pystykorva..

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Ti Tammi 23, 2018 2:04 pm

Muutamia lisäkuvia, näissä näkyy eri materiaalien värierot. Taustalla juuri satanutta pakkaslunta, siis "vitivalkoista" joka on lumista kaikkein sinisintä. Suojasään lumi on lähinnä keltaista.

Keskella pari taskua Pencott Snowdrift-kuviolla, ja vasemmalla Multicam Alpine.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » La Helmi 17, 2018 10:30 am

Tein talvirigille pariksi talvirepun:

Sopivat muovisoljet hakusessa, niinpä malli päällisin puolin aika yksinkertainen. Pitäisiköhän vaan alkaa käyttää foliage-värisiä solkia?

Ao. kuvassa näkyy hyvin, mikä on valkoisen ja lumivalkoisen ero.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Ke Kesä 27, 2018 7:23 pm

Tein muutaman taskun, kun tuli tuota m05-kuvioista 25mm hihnaa. Viimeinkin irr. Molemmin puolin värjättyä, ja varsin mielluttävää työstää.

Heityelin niitä taskuva sitten tuohon tiedustelijan liiviin kiinni:

Auringossa:

ja varjossa:

Lähikuva:

Ja vähän kauempaa. Kyllä sillä nauhalla on todellista merkitystä maastoutumiseen:

Vastaa Viestiin