JMUHIS komentomoduuli
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Vähän reilu kaksi vuotta sitten kypsyi mielenhäiriö oman majoitus/tukikohtalaitteen valmistamisesta.
Eihän ulkona majoittumisessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta ns. matkailuvaunussa o´lisi hieman inhimillisemmät yöpymisolosuhteet kaikkina vuodenaikoina.
Loppujen lopuksi on kyse geardoilusta. Saapahan reissulle enemmän materiaalia mukaan ja paikan missä hilloa niitä. Hetken harkitsin ihan kaupallisen matkailuvaunun hankkimista ja modaamista käyttötarkoitukseen, mutta onneksi hyvin pian ääni sisällä huuti (omatunto??), ettei kukaan hetero osta valmista matkailuvaunua, vaan tekee sen itse. Virallista matkailuvaunua tuosta ei koskaan tulekaan, lähinnä hinattava laite ja taukotupa tyyppinen laite, jonka voi helposti irroittaa itse peräkärrystä ja jättää omille jaloilleen seisomaan minne haluaa.
Ko. värkki ei suinkaan ole valmis, mutta ajattelin hieman kertoa tähänastisista vaiheista vaunun kanssa, jos jotakuta aihe vaikka inspiroisi.
Suunnittelun lähtökohdat olivat melko yksinkertaiset:
-Nukkumalaitteet partiolle
-2kpl pöytiä
-kiinteä asekaappi
-tilaa kamiinalle
-seinillä tilaa kartoille ja whiteboardeille
-sään ja kolhujen kestävä runko ja ulkovuoraus
-ei kohtuuttoman painava
Näiden pohjalta yksinkertainen hahmotelma mitoista ja ryhdyin laskemaan kuinka paljon tulisi ostaa esim. runkoa varten teräsputkea.
Tuumasta toimeen, Heinäkuussa 2017 hankin käyttötarkoitukseen sopivan peräkärryn:
Eduard O2-luokan kärry, mitat 5mx2,2m, kantavuus 3500kg, irroitettavat laidat.
Seuraavana hankintalistalla, heti perään kesäkuussa 2018, oli varaa hankkia ulkokuoren alumiinipellit 0,7mm 50m2. Pari arkkia joutuu vielä hankkimaan, mutta sittenpähän näkee paljonko tarvitsee kun projekti etenee.
Ulkokuoren alumiinipellin leveys on 1m. Tämä määrittää tulevien teräsrakenteiden nikkaroimisen, jotta pellin pystyy järkevästi ja helposti kiinnittämään rakenteisiin. Aloitin valmistamisen pohja- ja kattoelementeistä, koska kärryn runko tarjoaa melko hyvät mitat ja suorat linjat.
Runko on valmistettu 50mm x 50mm x 2mm neliöteräsputkestä.
Putken vahvuus luonnollisesti määrittää tulevaisuudessa käytettävän lämpöeristeen paksuuden, ja päässäni taikinoin, että esim. 50mm finnfoam on varsin riittävä eriste.
Ulkokehä valmis.
"Välipuut" hitsattuna.
Samalla periaatteella kattoelementti, muistaen kamiinan läpiviennin.
Kattoelementissä myös pitkittäistuet paikallaan.
Pohjaelementtiin hitsasin perävaunun laitojen kiinnityspisteisiin vastaavat pilarit.
Molempien elementtien ollessa valmiit, alkoi pysty/seinäpilareiden hitsaaminen.
Kiinnitin ensin nurkka- ja keskimmäiset pilarit kevyesti.
Tämän jälkeen kattoelementti päälle ja loppujenkin pilareiden kiinnittäminen.
Halpa ristilinjalaser ei tahdo näkyä tummaa terästä vasten päivännäöllä, joten palkkien linjaaminen ja kiinnittäminen tuli tehdä kesäyön hämyssä.
Kaikessa rakentamisen kiimassa ei tullut räpsittyä kuvia välivaiheista, mutta runko on kasassa ja välitukien kiinnittäminen tässä menossa. Seinä, joka ei kuormitu käytössä niin paljon kuin katto ja lattia, on välitukina palkkien väleissä 25mm x 25mm x 2mm teräsputkea. Peräosassa sijaitsevan varasto-osan välituet hieman paksumpaa, jotta kestää mahdolliset jämäkät teräsritilä hyllyt.
Runko täysin valmis.
Lisäyksenä edelliseet on tullut tikapuut, katolle kävelytasanteen runko sekä kontin kattoa kiertävä neliöteräs kaide. Kaide ja kävelytasanne suojaa kamiinan läpivientiä, tulevia antennin kiinnikkeitä sekä mahdollistaa kaikenlaisten esineiden ja asioiden kiinnittämisen katolle.
Kontti pyöräytettynä kyljelleen.
Seuraavana työvaiheena mm. katto- ja pohjaelementtien hiominen ja pohjamaalaaminen.
Pohjamaaliksi valikoitui hartsipohjainen pensselöitävä maali. Sillä tulee kertasipaisulla riittävän paksu kerros, eikä pinnan ulkonäöllä ole sinänsä merkitystä, kun jä¨ä kuitenkin alumiinin alle piiloon.
Oviaukkoon lattarautojen hitsaaminen.
Pohjamaalattujen puoliskoiden pellittäminen.
Peltiä rullasta leikaten ja liima-/tiivistemassalla ensin paikalleen. Tämän jälkeen satoja reikiä poraten ja popniiteillä pelti kiinni runkoon.
Valmista tuli!
Vallitsevat sääolosuhteet eivät enää varsinaisesti edistä projektia, joten vuokrasin viikonlopuksi hallitilaa pohjatöiden loppuunsaattamiseksi.
Tämän hetken tilanteessa koko keksintö on pohjamaalissaan, ja odottaa lisää pellitystöitä.
Eihän ulkona majoittumisessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta ns. matkailuvaunussa o´lisi hieman inhimillisemmät yöpymisolosuhteet kaikkina vuodenaikoina.
Loppujen lopuksi on kyse geardoilusta. Saapahan reissulle enemmän materiaalia mukaan ja paikan missä hilloa niitä. Hetken harkitsin ihan kaupallisen matkailuvaunun hankkimista ja modaamista käyttötarkoitukseen, mutta onneksi hyvin pian ääni sisällä huuti (omatunto??), ettei kukaan hetero osta valmista matkailuvaunua, vaan tekee sen itse. Virallista matkailuvaunua tuosta ei koskaan tulekaan, lähinnä hinattava laite ja taukotupa tyyppinen laite, jonka voi helposti irroittaa itse peräkärrystä ja jättää omille jaloilleen seisomaan minne haluaa.
Ko. värkki ei suinkaan ole valmis, mutta ajattelin hieman kertoa tähänastisista vaiheista vaunun kanssa, jos jotakuta aihe vaikka inspiroisi.
Suunnittelun lähtökohdat olivat melko yksinkertaiset:
-Nukkumalaitteet partiolle
-2kpl pöytiä
-kiinteä asekaappi
-tilaa kamiinalle
-seinillä tilaa kartoille ja whiteboardeille
-sään ja kolhujen kestävä runko ja ulkovuoraus
-ei kohtuuttoman painava
Näiden pohjalta yksinkertainen hahmotelma mitoista ja ryhdyin laskemaan kuinka paljon tulisi ostaa esim. runkoa varten teräsputkea.
Tuumasta toimeen, Heinäkuussa 2017 hankin käyttötarkoitukseen sopivan peräkärryn:
Eduard O2-luokan kärry, mitat 5mx2,2m, kantavuus 3500kg, irroitettavat laidat.
Seuraavana hankintalistalla, heti perään kesäkuussa 2018, oli varaa hankkia ulkokuoren alumiinipellit 0,7mm 50m2. Pari arkkia joutuu vielä hankkimaan, mutta sittenpähän näkee paljonko tarvitsee kun projekti etenee.
Ulkokuoren alumiinipellin leveys on 1m. Tämä määrittää tulevien teräsrakenteiden nikkaroimisen, jotta pellin pystyy järkevästi ja helposti kiinnittämään rakenteisiin. Aloitin valmistamisen pohja- ja kattoelementeistä, koska kärryn runko tarjoaa melko hyvät mitat ja suorat linjat.
Runko on valmistettu 50mm x 50mm x 2mm neliöteräsputkestä.
Putken vahvuus luonnollisesti määrittää tulevaisuudessa käytettävän lämpöeristeen paksuuden, ja päässäni taikinoin, että esim. 50mm finnfoam on varsin riittävä eriste.
Ulkokehä valmis.
"Välipuut" hitsattuna.
Samalla periaatteella kattoelementti, muistaen kamiinan läpiviennin.
Kattoelementissä myös pitkittäistuet paikallaan.
Pohjaelementtiin hitsasin perävaunun laitojen kiinnityspisteisiin vastaavat pilarit.
Molempien elementtien ollessa valmiit, alkoi pysty/seinäpilareiden hitsaaminen.
Kiinnitin ensin nurkka- ja keskimmäiset pilarit kevyesti.
Tämän jälkeen kattoelementti päälle ja loppujenkin pilareiden kiinnittäminen.
Halpa ristilinjalaser ei tahdo näkyä tummaa terästä vasten päivännäöllä, joten palkkien linjaaminen ja kiinnittäminen tuli tehdä kesäyön hämyssä.
Kaikessa rakentamisen kiimassa ei tullut räpsittyä kuvia välivaiheista, mutta runko on kasassa ja välitukien kiinnittäminen tässä menossa. Seinä, joka ei kuormitu käytössä niin paljon kuin katto ja lattia, on välitukina palkkien väleissä 25mm x 25mm x 2mm teräsputkea. Peräosassa sijaitsevan varasto-osan välituet hieman paksumpaa, jotta kestää mahdolliset jämäkät teräsritilä hyllyt.
Runko täysin valmis.
Lisäyksenä edelliseet on tullut tikapuut, katolle kävelytasanteen runko sekä kontin kattoa kiertävä neliöteräs kaide. Kaide ja kävelytasanne suojaa kamiinan läpivientiä, tulevia antennin kiinnikkeitä sekä mahdollistaa kaikenlaisten esineiden ja asioiden kiinnittämisen katolle.
Kontti pyöräytettynä kyljelleen.
Seuraavana työvaiheena mm. katto- ja pohjaelementtien hiominen ja pohjamaalaaminen.
Pohjamaaliksi valikoitui hartsipohjainen pensselöitävä maali. Sillä tulee kertasipaisulla riittävän paksu kerros, eikä pinnan ulkonäöllä ole sinänsä merkitystä, kun jä¨ä kuitenkin alumiinin alle piiloon.
Oviaukkoon lattarautojen hitsaaminen.
Pohjamaalattujen puoliskoiden pellittäminen.
Peltiä rullasta leikaten ja liima-/tiivistemassalla ensin paikalleen. Tämän jälkeen satoja reikiä poraten ja popniiteillä pelti kiinni runkoon.
Valmista tuli!
Vallitsevat sääolosuhteet eivät enää varsinaisesti edistä projektia, joten vuokrasin viikonlopuksi hallitilaa pohjatöiden loppuunsaattamiseksi.
Tämän hetken tilanteessa koko keksintö on pohjamaalissaan, ja odottaa lisää pellitystöitä.
- laturi
- Green
- Viestit:43
- Liittynyt:Su Tammi 02, 2011 11:27 pm
- Paikkakunta:Etelä-Pohjammaa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 9 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Asiallisen näköstä työstämistä! Milläs nuo peltien saumat tiivistät veden läpimenolta? Hoitaako rungon ja pellien välissä oleva liimatiivistemassa asian, vai vedätkö vielä pintaan saumoihin jotain massaa? Odotan innolla projektin etenemistä .
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Kiitän kannustuksesta!
Tuo vedenpitävyys on melkein se suurin murhe. Yleisesti on tiedossa että tasakattorakentamisesta harvoin seuraa mitään hyvää, mutta katsotaan mitä tulee. Jokainen pelti on saumattu ympäriinsä vedenpiväksi ja sen pitäisi riittää, mutta varmuuden vuosi on tarkoitus vetää vielä saumoihin lisää mäskiä.
Niittaus on toinen vedenpitävyyden kulminaatio. Popniitit on jokainen dipattu tiivistemassaan ennen reikäänsä survomista.
Tuo vedenpitävyys on melkein se suurin murhe. Yleisesti on tiedossa että tasakattorakentamisesta harvoin seuraa mitään hyvää, mutta katsotaan mitä tulee. Jokainen pelti on saumattu ympäriinsä vedenpiväksi ja sen pitäisi riittää, mutta varmuuden vuosi on tarkoitus vetää vielä saumoihin lisää mäskiä.
Niittaus on toinen vedenpitävyyden kulminaatio. Popniitit on jokainen dipattu tiivistemassaan ennen reikäänsä survomista.
-
- Team member
- Viestit:116
- Liittynyt:Ma Helmi 13, 2012 9:29 pm
- Paikkakunta:Suomessa
- Been thanked: 1 time
Re: JMUHIS komentomoduuli
Mahtava! Isäs poika tosiaan.
Tossa on kantit sellaisia, että metsäpolkuja ajellessa isommat oksat yms. voi aiheuttaa rakenteeseen muutoksia, kun oksat eivät liu edestä pois.
Onko mitään kohtaa, jossa lämpölaajenemiset voisi aiheuttaa ongelmia?
Suosittelen ottamaan kaminan käyttöön häkämittarilla testaillen. Henki ei pienestä yliannostuksesta lähde, mutta lepo kärsii aika nopeastikin.
Tuleeko kannikkeet naamioverkoille?
Tossa on kantit sellaisia, että metsäpolkuja ajellessa isommat oksat yms. voi aiheuttaa rakenteeseen muutoksia, kun oksat eivät liu edestä pois.
Onko mitään kohtaa, jossa lämpölaajenemiset voisi aiheuttaa ongelmia?
Suosittelen ottamaan kaminan käyttöön häkämittarilla testaillen. Henki ei pienestä yliannostuksesta lähde, mutta lepo kärsii aika nopeastikin.
Tuleeko kannikkeet naamioverkoille?
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Lämpölaajenemisiin sun muut korkeamman tason insinöörijudansseihin (lämmön johtuminen, veden kondensoituminen jne.) ajattelin reagoida tilanteen niin vaatiessa jossain vaiheessa saattaa tulla tarpeelliseksi vedenpoisto tulppien asentaminen tai kotelosuoja-aineet.
Kontin pääasialliseksi lämmönlähteeksi olen suunnitellut pienen ilmalämpöpumpun+voimakone yhdistelmän.
Kamiina on hyvä olla varusteissa mukana varmuuden vuoksi. Vois olla ihan viisasta mittailla tuo pitoisuus sit aikanaan. Konttiin tulee kolme luukkua/tuuletusräppänää, joista yksi on oven alalaidassa suoraan tulevan kamiinan paikan kohdilla.
Naamioverkot on vielä suunnittelun asteella hyviä näkemyksiä otetaan vastaan.
Kontin katolla on toisella puolella kävelytasanne, toiselle puolelle suunnittelin rakentavani kevyet laatikot juurikin verkkoja ja kohotinsauvasarjaa varten.
Kontin pääasialliseksi lämmönlähteeksi olen suunnitellut pienen ilmalämpöpumpun+voimakone yhdistelmän.
Kamiina on hyvä olla varusteissa mukana varmuuden vuoksi. Vois olla ihan viisasta mittailla tuo pitoisuus sit aikanaan. Konttiin tulee kolme luukkua/tuuletusräppänää, joista yksi on oven alalaidassa suoraan tulevan kamiinan paikan kohdilla.
Naamioverkot on vielä suunnittelun asteella hyviä näkemyksiä otetaan vastaan.
Kontin katolla on toisella puolella kävelytasanne, toiselle puolelle suunnittelin rakentavani kevyet laatikot juurikin verkkoja ja kohotinsauvasarjaa varten.
Re: JMUHIS komentomoduuli
Makeeta! Oletko laskenut paljonko toi pelkkä teräskehikko painaa ja millä sä tota vedät?
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Eipä oo tullu laskettua, mutta 300-400kg paikkeilla on tuon kehikon paino.
Vetojuhtana pääasiassa ford f250, luulis kuitenkin liikkuvan ihan kepeästi hilux tai defender kalustolla myös
Vetojuhtana pääasiassa ford f250, luulis kuitenkin liikkuvan ihan kepeästi hilux tai defender kalustolla myös
- tomi
- Team member
- Viestit:119
- Liittynyt:Ti Maalis 23, 2010 10:02 pm
- Paikkakunta:Eurajoki
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
On kyllä hieno seurata, miten jotkut ne vaan lähtee toteuttamaan unelmiaan.
Tuollainen partiovaunu kuuluisi kyllä jokaisen itseään kunnioittavan miehen to-do listalle!
Tuollainen partiovaunu kuuluisi kyllä jokaisen itseään kunnioittavan miehen to-do listalle!
Wearing a PC without plates is gay, as in homo, peter puffing gay.
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Koppi on edennyt hieman, ulkokuori valmis.
Pohjamaalille hiottuna tartunta.
Pohjamaalattuna, maalina tikkurilan temacoat gpl-s epoksi 2k.
Pintamaalissa, maalina tikkurilan temadur an11 naamiomaali.
Käyttäjän Laturi auton maalaus projektin onnistuneen lopputuloksen innoittamana päätin itsekin maalata telalla. Eipähän tarvinnut lähteä metsästämään mistään muualta tilaa, jossa ruiskumaalaus olisi onnistunut.
Pohjamaalille hiottuna tartunta.
Pohjamaalattuna, maalina tikkurilan temacoat gpl-s epoksi 2k.
Pintamaalissa, maalina tikkurilan temadur an11 naamiomaali.
Käyttäjän Laturi auton maalaus projektin onnistuneen lopputuloksen innoittamana päätin itsekin maalata telalla. Eipähän tarvinnut lähteä metsästämään mistään muualta tilaa, jossa ruiskumaalaus olisi onnistunut.
- laturi
- Green
- Viestit:43
- Liittynyt:Su Tammi 02, 2011 11:27 pm
- Paikkakunta:Etelä-Pohjammaa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 9 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Nättiä, ja hyvännäkönen kokonaisuus! Sen näköinen halli tosiaan, että telamaalaukselle varmasti hyvä käyttökohde. Minkälainen pinnasta tuli (tuliko yhtään appelssiinipintaa), ja mitä telaa käytit? Ittellä toinen projektiauto 2 K maalilla ei siliänytkään niin kuin oletin ja jostain jäi vähän telan jäljet näkyviin=tuli huonompi kun ekasta 1 K pellikattomaalilla maalatusta (olis varmaan tullu parempi ku ois ohentanu enemmän..).
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Appelsiinipintaa tuli hyvin vähän. Sen sijaan pieniä telanvetoja näkyy siellä täällä ja sävyeroja/ laikkuja myös. Olisi ollut hyvä, jos maalia olis riittänyt toisen kerroksen vetämisen kauttaaltaan. Jouduin tyytymään paikkaamiseen sieltä mistä pohjamaali kuulti lävitse ja nuo paikatut kohdat pomppaa hieman silmille.
Kokeilin karvateloja eri kokoluokissa, mutta selkeä voittaja oli tiivis vaahtomuovitela. Ohenteen määrä oli 5%.
Kokeilin karvateloja eri kokoluokissa, mutta selkeä voittaja oli tiivis vaahtomuovitela. Ohenteen määrä oli 5%.
-
- Team member
- Viestit:116
- Liittynyt:Ma Helmi 13, 2012 9:29 pm
- Paikkakunta:Suomessa
- Been thanked: 1 time
Re: JMUHIS komentomoduuli
On se hurja! Milloin sisätilat?
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Sisätilat valmistuu uhkaavasti. Tavoitteena olisi että kolmen viikon päästä vaunu olisi ns. nukuttavassa kuosissa.
Eristeenä 50mm finnfoam, liimattuna alumiinipeltiin kiinni ja tiivistäminen uretaanivaahdolla.
Lattia on 18mm havuvaneria, seinät ja katto tulee olemaan 9mm lämpömuovikalvo pinnoitettua vaneria. Lattiaan tulee viimeistelynä liimalla kiinni vinyylimatto.
Eristeenä 50mm finnfoam, liimattuna alumiinipeltiin kiinni ja tiivistäminen uretaanivaahdolla.
Lattia on 18mm havuvaneria, seinät ja katto tulee olemaan 9mm lämpömuovikalvo pinnoitettua vaneria. Lattiaan tulee viimeistelynä liimalla kiinni vinyylimatto.
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Lukoiksi käyntioveen ja "konetilaan" valikoitui abloy:n tuotteet. Etsin kyllä kuumeisesti edukkaampaa vaihtoehtoa, mutta ei tuntunut metalliprofiilioviin oikein olla tarjolla muita. Lukkorungot LC302, lukkopesät CY066 sento-avaimella.
.
Ulkopuolen läpiviennille ja tuuletusräppänille tulee luukut alumiinista, runko neliöputkea ja niittaamalla pelti päälle.
Täytyy todeta, että TIG-hitsaamisen opetteluun joutui käyttämään aikaa jonkun tunnin, ihan vaan joutavia alupaloja ja putkenpätkiä hitsaten Saumat on vieläkin kaukana siisteistä, mutta kyllä kasassa pysyy.
Katto ja seinät iskussaan, maton liimaaminen vuorossa.
Lattia valmis (ei ehkä mieluisin väri, mutta oli laadukkaaksi matoksi todella edullinen ).
Alumiini kulma lattialistana, levyjen saumat ja nurkat on tiivistetty akryylimassalla. Katossa keskimmäinen koko sisätilan pituinen led-valolista on yksivärinen kirkas, ja nurkassa toinen ledilista on monivärinen. Eli hämärän tullen saa halutessaan esim. punaisen sotavalon siitä valittua käyttöön.
Sisätiloista puuttuu sieltä täältä listoja ym. pieniä viimeistelyjä, mutta on majoituskelpoisessa kunnossa. Kaikenlaisia suunnitelmia on sisustan suhteen ja pikku hiljaa pitää alkaa niitä nakertamaan.
Ensimmäistä reissua varten varustelin kopin muutamalla whiteboardilla ja perinteisellä nupi-taululla.
Viikon pituinen neitsytmatka on vankkurilla takana. Ensimmäiseen reissuun en ehtinyt kiinnittämään/valmistamaan kaikkia luukkuja, ovien räystäitä ja markiisia, saati maalaamaan oven tuuletusritilää ja rappusia. Rappuset on pikairroitettavat ja matkustavat takatilassa tukijalkojen kanssa.
.
Ulkopuolen läpiviennille ja tuuletusräppänille tulee luukut alumiinista, runko neliöputkea ja niittaamalla pelti päälle.
Täytyy todeta, että TIG-hitsaamisen opetteluun joutui käyttämään aikaa jonkun tunnin, ihan vaan joutavia alupaloja ja putkenpätkiä hitsaten Saumat on vieläkin kaukana siisteistä, mutta kyllä kasassa pysyy.
Katto ja seinät iskussaan, maton liimaaminen vuorossa.
Lattia valmis (ei ehkä mieluisin väri, mutta oli laadukkaaksi matoksi todella edullinen ).
Alumiini kulma lattialistana, levyjen saumat ja nurkat on tiivistetty akryylimassalla. Katossa keskimmäinen koko sisätilan pituinen led-valolista on yksivärinen kirkas, ja nurkassa toinen ledilista on monivärinen. Eli hämärän tullen saa halutessaan esim. punaisen sotavalon siitä valittua käyttöön.
Sisätiloista puuttuu sieltä täältä listoja ym. pieniä viimeistelyjä, mutta on majoituskelpoisessa kunnossa. Kaikenlaisia suunnitelmia on sisustan suhteen ja pikku hiljaa pitää alkaa niitä nakertamaan.
Ensimmäistä reissua varten varustelin kopin muutamalla whiteboardilla ja perinteisellä nupi-taululla.
Viikon pituinen neitsytmatka on vankkurilla takana. Ensimmäiseen reissuun en ehtinyt kiinnittämään/valmistamaan kaikkia luukkuja, ovien räystäitä ja markiisia, saati maalaamaan oven tuuletusritilää ja rappusia. Rappuset on pikairroitettavat ja matkustavat takatilassa tukijalkojen kanssa.
-
- Green
- Viestit:65
- Liittynyt:Su Tammi 10, 2016 11:26 am
- Paikkakunta:Pohjois-pohjanmaa
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
On kyllä hemmetin hieno, hyvään pyritään mutta priimaa näköjään tulee. Onko tuomillainen vetää ja mitä vaatii vetoautolta? Ja pitikö tuo kärry muutoskatsastaa, kun periaattesahan kärrys muuttui matkailuvaunuksi? Ei kyllä kiinnosta tienpäällä ketään, mut jarrullinen kärry pitää katsastaa parin vuoden välein, niin katsastus konttorissa voi tulla sanomista, jos on tiukkapipo katsastaja...
-
- FNG
- Viestit:23
- Liittynyt:Pe Elo 05, 2011 11:46 pm
- Paikkakunta:Muurame
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 15 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Vetämisen suhteen on kokemusta '09 Toyota Hilux ja '12 Ford F250. Hiluxilla joutuu pykältämään ylämäkeen kolmosvaihdetta, mutta matkavauhdissa menee kivuttomasti nelosvaihteella. Vitonen ei juuri käyttökelpoinen. Ford vetää ongelmitta. Summasummarum, Hiluxia/vast. pienemällä kulkineella en välttämättä lähtisi nykimään, jo pelkästään suurin sallittu vetomassa jarruin saattaa tulla vastaan. Hiluxissa se on muistaakseni 2100kg tienoilla. Koko komeus olisi tarkoitus käydä punnitsemassa, mutta arvioisin tuon kokonaisuudessaan painavan n. 1500kg. Varustettuna toki enemmän.
Kärryä ei tarvitse muutoskatsastaa, koska koppi ei ole kiinteästi peräkärryssä kiinni. Koppi ja kärry pysyy yhtenä pakettina reissun päällä neljän lukitussalvan ja laitojen kiinnityspisteiden avulla. Katsastus tulis suorittaa tuonkin kärryn osalta tämän vuoden loppuun mennessä. Kun se aika koittaa, niin veivaan konttia hieman ylöspäin ja jätän kopin tuossa kuvassakin näkyvien jalkojen varaan seisomaan, ja ajan kärryn alta pois.
Kärryä ei tarvitse muutoskatsastaa, koska koppi ei ole kiinteästi peräkärryssä kiinni. Koppi ja kärry pysyy yhtenä pakettina reissun päällä neljän lukitussalvan ja laitojen kiinnityspisteiden avulla. Katsastus tulis suorittaa tuonkin kärryn osalta tämän vuoden loppuun mennessä. Kun se aika koittaa, niin veivaan konttia hieman ylöspäin ja jätän kopin tuossa kuvassakin näkyvien jalkojen varaan seisomaan, ja ajan kärryn alta pois.
-
- Green
- Viestit:90
- Liittynyt:La Marras 27, 2010 9:47 pm
- Paikkakunta:Komentobunkkeri Pohjois-Pohjanmaalla
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 13 times
Re: JMUHIS komentomoduuli
Painon puolesta tuon vois nostaa voortin lavalle eikä tulis etes kuormarajat vastaan
"Sieg Heil Suomi on parempi propagandafilmi kuin Riefenstahlin Triumph des Willens."
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa