JMUHIS komentomoduuli
Lähetetty: La Joulu 01, 2018 11:16 pm
Vähän reilu kaksi vuotta sitten kypsyi mielenhäiriö oman majoitus/tukikohtalaitteen valmistamisesta.
Eihän ulkona majoittumisessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta ns. matkailuvaunussa o´lisi hieman inhimillisemmät yöpymisolosuhteet kaikkina vuodenaikoina.
Loppujen lopuksi on kyse geardoilusta. Saapahan reissulle enemmän materiaalia mukaan ja paikan missä hilloa niitä. Hetken harkitsin ihan kaupallisen matkailuvaunun hankkimista ja modaamista käyttötarkoitukseen, mutta onneksi hyvin pian ääni sisällä huuti (omatunto??), ettei kukaan hetero osta valmista matkailuvaunua, vaan tekee sen itse. Virallista matkailuvaunua tuosta ei koskaan tulekaan, lähinnä hinattava laite ja taukotupa tyyppinen laite, jonka voi helposti irroittaa itse peräkärrystä ja jättää omille jaloilleen seisomaan minne haluaa.
Ko. värkki ei suinkaan ole valmis, mutta ajattelin hieman kertoa tähänastisista vaiheista vaunun kanssa, jos jotakuta aihe vaikka inspiroisi.
Suunnittelun lähtökohdat olivat melko yksinkertaiset:
-Nukkumalaitteet partiolle
-2kpl pöytiä
-kiinteä asekaappi
-tilaa kamiinalle
-seinillä tilaa kartoille ja whiteboardeille
-sään ja kolhujen kestävä runko ja ulkovuoraus
-ei kohtuuttoman painava
Näiden pohjalta yksinkertainen hahmotelma mitoista ja ryhdyin laskemaan kuinka paljon tulisi ostaa esim. runkoa varten teräsputkea.
Tuumasta toimeen, Heinäkuussa 2017 hankin käyttötarkoitukseen sopivan peräkärryn:
Eduard O2-luokan kärry, mitat 5mx2,2m, kantavuus 3500kg, irroitettavat laidat.
Seuraavana hankintalistalla, heti perään kesäkuussa 2018, oli varaa hankkia ulkokuoren alumiinipellit 0,7mm 50m2. Pari arkkia joutuu vielä hankkimaan, mutta sittenpähän näkee paljonko tarvitsee kun projekti etenee.
Ulkokuoren alumiinipellin leveys on 1m. Tämä määrittää tulevien teräsrakenteiden nikkaroimisen, jotta pellin pystyy järkevästi ja helposti kiinnittämään rakenteisiin. Aloitin valmistamisen pohja- ja kattoelementeistä, koska kärryn runko tarjoaa melko hyvät mitat ja suorat linjat.
Runko on valmistettu 50mm x 50mm x 2mm neliöteräsputkestä.
Putken vahvuus luonnollisesti määrittää tulevaisuudessa käytettävän lämpöeristeen paksuuden, ja päässäni taikinoin, että esim. 50mm finnfoam on varsin riittävä eriste.
Ulkokehä valmis.
"Välipuut" hitsattuna.
Samalla periaatteella kattoelementti, muistaen kamiinan läpiviennin.
Kattoelementissä myös pitkittäistuet paikallaan.
Pohjaelementtiin hitsasin perävaunun laitojen kiinnityspisteisiin vastaavat pilarit.
Molempien elementtien ollessa valmiit, alkoi pysty/seinäpilareiden hitsaaminen.
Kiinnitin ensin nurkka- ja keskimmäiset pilarit kevyesti.
Tämän jälkeen kattoelementti päälle ja loppujenkin pilareiden kiinnittäminen.
Halpa ristilinjalaser ei tahdo näkyä tummaa terästä vasten päivännäöllä, joten palkkien linjaaminen ja kiinnittäminen tuli tehdä kesäyön hämyssä.
Kaikessa rakentamisen kiimassa ei tullut räpsittyä kuvia välivaiheista, mutta runko on kasassa ja välitukien kiinnittäminen tässä menossa. Seinä, joka ei kuormitu käytössä niin paljon kuin katto ja lattia, on välitukina palkkien väleissä 25mm x 25mm x 2mm teräsputkea. Peräosassa sijaitsevan varasto-osan välituet hieman paksumpaa, jotta kestää mahdolliset jämäkät teräsritilä hyllyt.
Runko täysin valmis.
Lisäyksenä edelliseet on tullut tikapuut, katolle kävelytasanteen runko sekä kontin kattoa kiertävä neliöteräs kaide. Kaide ja kävelytasanne suojaa kamiinan läpivientiä, tulevia antennin kiinnikkeitä sekä mahdollistaa kaikenlaisten esineiden ja asioiden kiinnittämisen katolle.
Kontti pyöräytettynä kyljelleen.
Seuraavana työvaiheena mm. katto- ja pohjaelementtien hiominen ja pohjamaalaaminen.
Pohjamaaliksi valikoitui hartsipohjainen pensselöitävä maali. Sillä tulee kertasipaisulla riittävän paksu kerros, eikä pinnan ulkonäöllä ole sinänsä merkitystä, kun jä¨ä kuitenkin alumiinin alle piiloon.
Oviaukkoon lattarautojen hitsaaminen.
Pohjamaalattujen puoliskoiden pellittäminen.
Peltiä rullasta leikaten ja liima-/tiivistemassalla ensin paikalleen. Tämän jälkeen satoja reikiä poraten ja popniiteillä pelti kiinni runkoon.
Valmista tuli!
Vallitsevat sääolosuhteet eivät enää varsinaisesti edistä projektia, joten vuokrasin viikonlopuksi hallitilaa pohjatöiden loppuunsaattamiseksi.
Tämän hetken tilanteessa koko keksintö on pohjamaalissaan, ja odottaa lisää pellitystöitä.
Eihän ulkona majoittumisessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta ns. matkailuvaunussa o´lisi hieman inhimillisemmät yöpymisolosuhteet kaikkina vuodenaikoina.
Loppujen lopuksi on kyse geardoilusta. Saapahan reissulle enemmän materiaalia mukaan ja paikan missä hilloa niitä. Hetken harkitsin ihan kaupallisen matkailuvaunun hankkimista ja modaamista käyttötarkoitukseen, mutta onneksi hyvin pian ääni sisällä huuti (omatunto??), ettei kukaan hetero osta valmista matkailuvaunua, vaan tekee sen itse. Virallista matkailuvaunua tuosta ei koskaan tulekaan, lähinnä hinattava laite ja taukotupa tyyppinen laite, jonka voi helposti irroittaa itse peräkärrystä ja jättää omille jaloilleen seisomaan minne haluaa.
Ko. värkki ei suinkaan ole valmis, mutta ajattelin hieman kertoa tähänastisista vaiheista vaunun kanssa, jos jotakuta aihe vaikka inspiroisi.
Suunnittelun lähtökohdat olivat melko yksinkertaiset:
-Nukkumalaitteet partiolle
-2kpl pöytiä
-kiinteä asekaappi
-tilaa kamiinalle
-seinillä tilaa kartoille ja whiteboardeille
-sään ja kolhujen kestävä runko ja ulkovuoraus
-ei kohtuuttoman painava
Näiden pohjalta yksinkertainen hahmotelma mitoista ja ryhdyin laskemaan kuinka paljon tulisi ostaa esim. runkoa varten teräsputkea.
Tuumasta toimeen, Heinäkuussa 2017 hankin käyttötarkoitukseen sopivan peräkärryn:
Eduard O2-luokan kärry, mitat 5mx2,2m, kantavuus 3500kg, irroitettavat laidat.
Seuraavana hankintalistalla, heti perään kesäkuussa 2018, oli varaa hankkia ulkokuoren alumiinipellit 0,7mm 50m2. Pari arkkia joutuu vielä hankkimaan, mutta sittenpähän näkee paljonko tarvitsee kun projekti etenee.
Ulkokuoren alumiinipellin leveys on 1m. Tämä määrittää tulevien teräsrakenteiden nikkaroimisen, jotta pellin pystyy järkevästi ja helposti kiinnittämään rakenteisiin. Aloitin valmistamisen pohja- ja kattoelementeistä, koska kärryn runko tarjoaa melko hyvät mitat ja suorat linjat.
Runko on valmistettu 50mm x 50mm x 2mm neliöteräsputkestä.
Putken vahvuus luonnollisesti määrittää tulevaisuudessa käytettävän lämpöeristeen paksuuden, ja päässäni taikinoin, että esim. 50mm finnfoam on varsin riittävä eriste.
Ulkokehä valmis.
"Välipuut" hitsattuna.
Samalla periaatteella kattoelementti, muistaen kamiinan läpiviennin.
Kattoelementissä myös pitkittäistuet paikallaan.
Pohjaelementtiin hitsasin perävaunun laitojen kiinnityspisteisiin vastaavat pilarit.
Molempien elementtien ollessa valmiit, alkoi pysty/seinäpilareiden hitsaaminen.
Kiinnitin ensin nurkka- ja keskimmäiset pilarit kevyesti.
Tämän jälkeen kattoelementti päälle ja loppujenkin pilareiden kiinnittäminen.
Halpa ristilinjalaser ei tahdo näkyä tummaa terästä vasten päivännäöllä, joten palkkien linjaaminen ja kiinnittäminen tuli tehdä kesäyön hämyssä.
Kaikessa rakentamisen kiimassa ei tullut räpsittyä kuvia välivaiheista, mutta runko on kasassa ja välitukien kiinnittäminen tässä menossa. Seinä, joka ei kuormitu käytössä niin paljon kuin katto ja lattia, on välitukina palkkien väleissä 25mm x 25mm x 2mm teräsputkea. Peräosassa sijaitsevan varasto-osan välituet hieman paksumpaa, jotta kestää mahdolliset jämäkät teräsritilä hyllyt.
Runko täysin valmis.
Lisäyksenä edelliseet on tullut tikapuut, katolle kävelytasanteen runko sekä kontin kattoa kiertävä neliöteräs kaide. Kaide ja kävelytasanne suojaa kamiinan läpivientiä, tulevia antennin kiinnikkeitä sekä mahdollistaa kaikenlaisten esineiden ja asioiden kiinnittämisen katolle.
Kontti pyöräytettynä kyljelleen.
Seuraavana työvaiheena mm. katto- ja pohjaelementtien hiominen ja pohjamaalaaminen.
Pohjamaaliksi valikoitui hartsipohjainen pensselöitävä maali. Sillä tulee kertasipaisulla riittävän paksu kerros, eikä pinnan ulkonäöllä ole sinänsä merkitystä, kun jä¨ä kuitenkin alumiinin alle piiloon.
Oviaukkoon lattarautojen hitsaaminen.
Pohjamaalattujen puoliskoiden pellittäminen.
Peltiä rullasta leikaten ja liima-/tiivistemassalla ensin paikalleen. Tämän jälkeen satoja reikiä poraten ja popniiteillä pelti kiinni runkoon.
Valmista tuli!
Vallitsevat sääolosuhteet eivät enää varsinaisesti edistä projektia, joten vuokrasin viikonlopuksi hallitilaa pohjatöiden loppuunsaattamiseksi.
Tämän hetken tilanteessa koko keksintö on pohjamaalissaan, ja odottaa lisää pellitystöitä.