MAP reppu / "tasku"

Kantolaitteet vöistä ja tetsareista luotisuojiin
Miksu
Team member
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
MAP reppu / "tasku"

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Huhti 05, 2016 10:56 pm

Eli luetelkaas jotain valmistajia jotka edes tekee moisia liiveihin kiinnittyviä reppuja. Itellä on M13 PC ja siihen se daagin valmistama "päiväreppu" vai millä nimellä se mahtokaan olla, eipä siihen paljon muuta mahdu ku 3L bladderi. Eagle kun on ainut valmistaja jonka tiedän tekevän moisia.

Ja tottakai kokemukset on todella tervetulleita ;)
The only thing more accurate than incoming enemy fire is incoming friendly fire.

L4gi
FNG

Re: MAP reppu / "tasku"

Viesti Kirjoittaja L4gi » Ke Huhti 06, 2016 9:20 am

Eagle, LBT, jne. jne.

Wulf
FNG
Has thanked: 11 times

Viesti Kirjoittaja Wulf » La Huhti 09, 2016 1:51 am

Itselläni on Tactical Tailorin reppu, jonka voi kiinnittää myös liiviin. Olen kokeillut sitä niin CIRAS:n kuin M13:n kanssa, enkä kyllä oikein voi suositella. Se on erinomainen pikkureppu irrallisena, mutta liiviin kiinnitettynä enemmän tai vähemmän kompromissiratkaisu. Suurimmat ongelmat omassa käytössäni ovat olleet se, että liivistä riippuen reppu saattaa kiinnittyä liian alas (jos siis yläkiinnikkeitä ei saa liivin olkaimiin), jolloin sen alaosa paukuttaa hanuria vasten juostessa sekä se, että jos repussa on mitään taukotakkia raskaampaa, se tuppaa väkisinkin kiskomaan liiviä huonoon asentoon heti kun etupuolella ei ole tarpeeksi painoa eli esim. aina lippaiden tyhjentyessä tai kokoajan, jos airsoft-hommissa käyttää. Hyvänä puolena liivikiinnitys todella toimii eli reppu on helppo ja nopea irrottaa ihan omin voimin. Takaisin laittamisessa tarvitaankin sitten kaverin apua ellei riisu liiviä ensin.

Haluaisin jossain vaiheessa kokeilla M13:n omaa reppuratkaisua, mutta noin muuten olen omien kokemusteni perusteella päätynyt sellaiseen lopputulokseen, ettei reppua kannata kiinnittää liiviin.

CV9030FIN
Veteraani
Been thanked: 22 times

Viesti Kirjoittaja CV9030FIN » La Huhti 09, 2016 8:40 am

Wulf kirjoitti:Itselläni on Tactical Tailorin reppu, jonka voi kiinnittää myös liiviin. Olen kokeillut sitä niin CIRAS:n kuin M13:n kanssa, enkä kyllä oikein voi suositella. Se on erinomainen pikkureppu irrallisena, mutta liiviin kiinnitettynä enemmän tai vähemmän kompromissiratkaisu. Suurimmat ongelmat omassa käytössäni ovat olleet se, että liivistä riippuen reppu saattaa kiinnittyä liian alas (jos siis yläkiinnikkeitä ei saa liivin olkaimiin), jolloin sen alaosa paukuttaa hanuria vasten juostessa sekä se, että jos repussa on mitään taukotakkia raskaampaa, se tuppaa väkisinkin kiskomaan liiviä huonoon asentoon heti kun etupuolella ei ole tarpeeksi painoa eli esim. aina lippaiden tyhjentyessä tai kokoajan, jos airsoft-hommissa käyttää. Hyvänä puolena liivikiinnitys todella toimii eli reppu on helppo ja nopea irrottaa ihan omin voimin. Takaisin laittamisessa tarvitaankin sitten kaverin apua ellei riisu liiviä ensin.

Haluaisin jossain vaiheessa kokeilla M13:n omaa reppuratkaisua, mutta noin muuten olen omien kokemusteni perusteella päätynyt sellaiseen lopputulokseen, ettei reppua kannata kiinnittää liiviin.
Hyviä havaintoja. Itse käytin CDH-TAC:n minulle customina tekemää pikkureppua luotiliiviin kiinnitettynä tuolla etelämmässä, kun hermot paloivat firman jakaman partiorepun hihnojen, aseenperän ja luotiliivi combon kanssa (Motherlode on itsessään on hyvä reppu, vaan ei raskaiden liivien kanssa). Ko reppu on noin 20l ja siihen mahtui hyvin SOP:n mukainen varustus (Cameli, MRE, SERE kamat) radion akut, pari savuheitettä ja VV romuineen. Ongelmat ovat osin samoja kun yllä, mutta järkevällä kiinnityksellä repun saa kyllä riittävän ylös ja toisaalta se reppu heiluu joka tapauksessa selässä juostessa jos siellä on paljon painavaa kamaa. Tasapaino onglemaa ei tule kun on patruunaa riittävästi mukana ;)

M13 reppu eroaa muista ROP tyyppisistä ratkaisuista siten, että se on enemmän iso tasku kun reppu. Sitä ei irroteta selästä omin toimin eikä sitä kannata irrottaa kaverinkaan avustuksella täytenä, koska sen takaisin laitto on peri haastavaa jos reppu on täysi. Toinen haaste on koko. 9l on auttamatta pieni, toisaalta reppu ei heilu ja huljua kun on pieni & tiukasti kiinni. Reppuun käytännössä mahtuu rakko ja jotain pientä esim. stripatut SERE kamat, mutta ei muuta. Itselläni on reppu moduulista ristiriitaiset tuntemukset: toisaalta oikea liiviin laitettu reppu antaisi paremmin optioita, mutta mitä sitten "taistelussa" oikeasti tarvitsee mahtuu kyllä liiviin ja kun ajattelee reppumoduulia vain (hyvänä) rakko- ja/tai radiotaskuna niin siinä se toimii todella hyvin. Toisaalta moduuli häiritsee skaalattavuutta, kun estää järkevän isomman repun kantamisen ilman moduulin irrottamista ja rakon siirtämistä varsinaiseen reppuun moduulista. Nyt talvella kun juoman kulutus on maltillisempaa kokeilin siirtää juoman pikku rakkoon liivin cummeriin ja tällä tempulla sai tilaa taukotakille reppumoduuliin...edelleen liivi pitää ottaa selästä operoidakseen reppua mutta kyllä tuolla ratapäivän pärjää talvellakin.

Itse olen sitä mieltä että reppu/reppu moduuli ajaa asiansa kunhan se on suunniteltu ko liivin kanssa käytettäväksi (M10+ CDH-TAC reppu tai M13 + M13 reppumoduuli) ja ymmärretään repun tarkoitus ja rajoitukset. Jos pitää tehdä pitkää partiota omin eväin ei nämä liiviin kiinnitettävät reput riitä, samoin voi käydä kylmässä (vaatteet, keitin) tai kuumassa (vesi määrä) lyhyemmässäkin partiossa - samoin skaalaaminen on hankalampaa varsinkin jos kyse on muusta kun klipseillä kiinni olevasta repusta. Eli reppu kiinni liiviin = vain "taistelutehtäviin" jossa tuki (esim ajoneuvo) lähellä, irtoreppu = muu toiminta.
Constantem Decorat Honor

Longrange
FNG

Viesti Kirjoittaja Longrange » La Heinä 09, 2016 5:56 pm

Warrior Assault Systems tekee Gargo Packia jota voi kantaa reppuna tai kiinnittää liivoin mollekiinnityksellä.,Sopii juomarakon kuljettamiseen ja pikkusälän kuljettamiseen. Ei saa selästä irti edes kaveri vaan liivi pitää ottaa päältä jos haluaa itse tonkia reppua. Parhaimmillaan juomarakon kuljetteluun jos liiviin ei rakkoa muuten saa kiinni.

Minireppuna kiva kantaa mutta hyvin pieni jos sisällä 3L juomarakko.

Vastaa Viestiin