1-2-3-line ajattelun mukaisesti first line on se, joka taistelijalla kuljee jatkuvasti mukana. Siihen kuuluu pistoolikotelo, varalippaat pistooliin ja kiväärin, tyhjien lippaiden tasku, veitsi ja mahdollisesti EA-tarvikkeita.
Muistaakseni 2000 luvun alussa oli US Alice LC3 vyö, johon kiinniteltiin ihan molletaskuja miten parhaaksi nähtiin. Oli cordurasta tehtyä reisikoteloa ja isoja dump poucheja.
Seuraava suuntaus oli isommat mollevyöt henkseleillä, vähintään kolme mollekuvaa korkeutta, sentti tai kaksi paksuutta, henkselit ja optiona pehmeiden suojien asennus. Näiden rinnalle tuli pian slim line battle beltit, jollainen itseltänikin löytyy kotimaisena versiona.
Nyt olen havainnut trendin siirtyvän vieläkin sirommaksi. Nykyään näyttää riittävän pelkkä 45-50mm vyö, jossa pistoolikotelo, pari lipastaskua ja dumppi sekä erittäin siro ifak tai pelkkä cat. Jotain kahden kujan korkuisia laserleikattuja vöitä on tullut myös vastaan. Sitten on näitä variaatioita missä yhdistetään housujen vyö sekä varsinainen varustevyö. Vähän tyyliin kuten jotkin ipsc rigit.
Mikä laudan näkemys on mihin suuntaan ns. battle belttien viimeisin trendi on kehittymässä? Mitä tänä päivänä kannataa ostaa ja miksi?
Modernit battle beltit
-
- Green
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Re: Modernit battle beltit
Kysymykseen vastaus. Tarpeeseen sopivaa.
Noiden mainitsemiesi lisäksi on markkinoille tullut muutamia vuosia sitten ballistiset batlebeltit.
Mun käsityksen mukaan kaikilla noilla kolmella (jätetään sä ne lc3 viritykset pois)on paikkansa. Riippuen muusta varusruksesta ja tehtävästä. Oon nähnyt noita tosi slimmejä vöitä kotomaassa lähinnä tietyillä viranomaisilla siviilivaatetuksen kanssa. Toisaalta samaan aikaan näkyy kuvia ballistisista väistä ja ihan "normi" vöistä..
Noiden mainitsemiesi lisäksi on markkinoille tullut muutamia vuosia sitten ballistiset batlebeltit.
Mun käsityksen mukaan kaikilla noilla kolmella (jätetään sä ne lc3 viritykset pois)on paikkansa. Riippuen muusta varusruksesta ja tehtävästä. Oon nähnyt noita tosi slimmejä vöitä kotomaassa lähinnä tietyillä viranomaisilla siviilivaatetuksen kanssa. Toisaalta samaan aikaan näkyy kuvia ballistisista väistä ja ihan "normi" vöistä..
Tomilla hyvä teksti vöiden evoluutiosta.
Tulevasta en tiedä mutta todella paljon on esim. Cryen järeämpiä vöitä vaihdettu ns. Gunfighter tyyliisiin vöihin joissa on itse vyöhön ommeltu nauhat taskujen kiinnittämistä varten. (esim. ökyhintainen https://www.ronintactics.com/store/p27/SENSHI_Belt.html)
Vaikka itsellä ei ole kokemusta kuin USGI LC-2 vyöstä ja PVn M05 vyöstä niin en oikein näe sellaista syytä noille "todella raskaille" vöille suojapaneeleilla että ottaisin ne itselle kannettavaksi. PCn tuomaa keveyttä ja virtaviivaisuutta nakerretaan vyöllä jonka tuoma suojapinta-ala on pieni ja vähän kyseenalaisella alueella.
Minkälaisia kokemuksia foorumin herroilla on noista Gunfighter-tyylisistä vöistä? Onko rahansa arvoisia verrattuna duty beltteihin?
Tulevasta en tiedä mutta todella paljon on esim. Cryen järeämpiä vöitä vaihdettu ns. Gunfighter tyyliisiin vöihin joissa on itse vyöhön ommeltu nauhat taskujen kiinnittämistä varten. (esim. ökyhintainen https://www.ronintactics.com/store/p27/SENSHI_Belt.html)
Vaikka itsellä ei ole kokemusta kuin USGI LC-2 vyöstä ja PVn M05 vyöstä niin en oikein näe sellaista syytä noille "todella raskaille" vöille suojapaneeleilla että ottaisin ne itselle kannettavaksi. PCn tuomaa keveyttä ja virtaviivaisuutta nakerretaan vyöllä jonka tuoma suojapinta-ala on pieni ja vähän kyseenalaisella alueella.
Minkälaisia kokemuksia foorumin herroilla on noista Gunfighter-tyylisistä vöistä? Onko rahansa arvoisia verrattuna duty beltteihin?
-
- Green
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 14 times
Oon käyny läpi kaiken nahkaisesta housunvyöstä isoihin battle-beltteihin. Gunfighteria kun alkoi näkymään maailmalla niin ostin sellaisen TYR tacticalilta muistaakseni 2014. Siitä lähtien käyttäny gunfighteriä pc:n kanssa. Nyt on menossa puolalaisen kaverin custom-vyö joka on ulkonäöltään lähellä roninia, mutta maksoi 110€ posteineen. Oon todennu, että oikein säädettynä ja lastattuna ei heilu eikä hierrä. Liikkuvuus ei kärsi juuri yhtään. Jos ei tarvi suojaa lantiolle niin gunfighter on erittäin hyvä ratkaisu.
Only the dead...
- laturi
- Green
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 9 times
Itsellä TYR gunfighter. Muuten hyvä vyö, mutta loistava idea pilattu mielestäni sillä, että vyöstä olisi voitu tehdä vähän leveämpi, jotta molle-taskut olisi voinut pujottaa mukavasti lenkeistä läpi, niin että vyössä olevien kahden nauhan väli olisi normi 25 mm. Muuten kapeampi modulaarinen vyö sopii hyvin itsellekkin S viiva M-kokoiselle jannulle, jolloin isompi vyö jäisi useiden vähänkin PC:tä isompien liivien peittämäksi taskuineen. Meneepä hieman offtopiciksi..