Kantohihnat

Lisävarusteet ja projektit
Mahis
Veteraani
Viestit:254
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 10:37 pm
Paikkakunta:Uusimaa
Been thanked: 1 time
Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Mahis » Pe Kesä 13, 2008 7:22 pm

Olin kahden vaiheilla laitanko tämän taisteluvarusteisiin vai tänne, mutta päädyin lopulta laittamaan tänne.

Eli. Millaisia kantohihnoja käytätte? Merkki, malli, ostopaikka ja käyttökokemuksia. Kuvaa jos mahdollista. Ympätään pistollanyardit samaan ketjuun, niin tulee enempi tekstiä. Tiedän, että aihe on melko suppea, mutta eiköhän tästäkin jotain mielenkiintoista saada irti.
-Night time is the right time-

k4meli
Veteraani
Viestit:362
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 9:46 am
Paikkakunta:Tampere
Been thanked: 2 times

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja k4meli » Pe Kesä 13, 2008 7:26 pm

En laita kuvia, enkä sen paremmin linkkejä tai sanele faktoja. Vain turhia mielipiteitä.

Mutta kolme, kaksi ja yksi piste hihnoja käyttäneenä itse olen tykästynyt eniten yksi piste hihnoihin. Toki aseen malli ja koko ratkaisee, mutta Coltin kanssa operoidessa parhaaksi on osoittautunut "bunch" -sling tyyliset hihnat.
Kuningas voittamaton

Avatar
Alezi
Tier 1
Viestit:452
Liittynyt:La Helmi 02, 2008 11:43 pm
Paikkakunta:Turku
Viesti:

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Alezi » La Kesä 14, 2008 2:12 am

Jea en jaksa kuvia sen enempää ottella, mutta operatoristahan tuon ostin. http://www.operator.fi/index.php?target ... ct_id=1802

Mä oon taas päätyny 3p hihnaan ja TT:n Quick Release Tac-Slingissä roikutan omaa solttiani. Helvetin hyvä jos on reppu ja isommat tst-liivit yms. josta kuitenkin on hieman hankalahko vetää hihnaa enää pään yli. Nopean irroituksensa ansiosta hihna toimii kaikkien kanssa ja aseen saa riisuttua päältä nopeasti.

Aluksi mulla oli kans tollanne CQB-hihna tai 1p hihna tai miksi nyt haluaakin sanoa. Koin sen epäkäytännölliseksi itselleni, koska sen kanssa on hieman huono pitää asetta selän takana toimivasti ilman, että vyöllä on erikseen oma paikka rynkylle. Itse kun en tykkää yhtään vain roikottaa asetta edessäni. En myöskään innostunut M4 pituisen aseen roikottamisesta suoraan alaspäin taikka toinen käsi pistoolikahvalla aina olemisesta, vaikka se suositeltavaa aina onkin.

No fakta on kuitenkin se, että kaikista kovimmat jannut eivät käytä kantohihnoja. ;)
I live for this shit!
Til Valhall!
Who Dares Wins

Avatar
Aadee
GAS GAS GAS!
Viestit:68
Liittynyt:La Helmi 02, 2008 10:41 pm
Paikkakunta:Porvoo, Finland
Viesti:

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Aadee » La Kesä 14, 2008 6:46 pm

Aikoinaan kun olin tyhmä ja omistin P90 ja M933 niin käytössä oli G&P:n bunchslingi. Tämä tuntui erittäin hyvältä ja tykkäsin.
Sitten viisastuin ja olen AK74, AKS74 ja AKS74UN:ssä käyttänyt tälläinen, mutta enemmän roughimpi.
AK74 ja AKS74 kanssa olen käyttänyt sitä puhtaasti kantotarkoituksena ja ollut 2-p hihna. AKSUn kanssa kuitenkin huomasin, että hihna on varsin mainio myös 1-p hihnana.
AKSU roikkuu oikeassa kohdassa ja sopivasti säädettynä tukki auki nousee mainiosti hyvään ampuma-asentoon. Taktista etten sanoisi.

Seuraavaksi onkin edessä 4.3:seen holsterin ja pistol lanyardi. Kattoo tuleeko tänne lanyardeista juttua.
First to go. Last to fall.

Avatar
jojis
Bloody Pirate
Viestit:895
Liittynyt:Pe Helmi 01, 2008 2:54 am
Paikkakunta:Helsinki
Been thanked: 1 time
Viesti:

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja jojis » La Kesä 14, 2008 7:35 pm

Useimmissa tykeistäni on kaksipistehihna ihan vaan sen yksinkertaisuuden takia. Jos haluaa kantaa selässä niin onnistuu ja jos haluaa muuttaa yksipistehihnaksi niin onnistuu. Yleensä kannan tällaista hihnaa vain kaulan ympäri, en kainalon ali.

Lempparisoltissa tosin bunch tyylinen yksipistehihna, jotenkin juurtunut siihen.

En enää käytä koteloita joista pistooli voisi pudota helposti (ei neppariratkaisuja) joten olen jättänyt lanyardit lähes poikkeuksetta pois.

Muutenkin olen hihnojen osalta jäänyt jotenkin paitsi kaikista hienoimmista malleista. Minulle on esitelty Viking ja Blue Force hihnoja, jotka ovat vaikuttaneetkin vallan nerokkailta, mutta jäänyt syystä tai toisesta panostamasta niihin. Kaipa haluan pitää kaiken mahdollisimman yksinkertaisena.

Avatar
Windi
Hangman
Viestit:585
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 1:00 am
Paikkakunta:Turku
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Windi » La Kesä 14, 2008 7:51 pm

Itse olen huomannut, että lyhyissä ja nopeissa operaatioissa 1-pistehihna on mukava nopeutensa ja yksinkertaisuutensa takia, pitemmissä reissuissa taas ei.

Itse käyttelen Eaglen 3-pistehihnaa. Sopivan paksu remmi, ja mukavan pehemää eikä sellaista kovaa corduraa kuin jotkut hihnat ovat. Pistoolissa on pistol whip lanyard, hieman huono kiinnitykseltään aseeseen mutta ajaa asiansa. Tosin eipä tuosta M12 tai Safarilandin kotelosta noi aseet mihinkään pääse tippumaan.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

Avatar
Iota`
Team member
Viestit:165
Liittynyt:Ma Kesä 16, 2008 6:51 pm
Paikkakunta:Helsinki
Been thanked: 1 time

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Iota` » Ma Kesä 16, 2008 7:14 pm

Aseesta ja sen koosta riippuen käytän 1- ja 2-pistehihnoja. Kotimaisen "firman" 2-pistehirvityksestä toivuttuani huomasin sen kuitenkin olevan yksinkertainen, mutta hyvä tapa kantaa asetta selässä, kaulassa tai taisteluvalmiudessa. Pienemmillä colteilla leikkiessä 1-piste toimii näppärämmin omasta mielestäni, eikä ole sen vaivattomampi kantaa roikottamalla.
We can't stop here, this is bat country!

Avatar
Ramsey-
Veteraani
Viestit:279
Liittynyt:Ma Helmi 11, 2008 8:05 pm
Been thanked: 1 time

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Ramsey- » Ke Kesä 25, 2008 6:45 pm

Itse käytän jokaisessa isommassa aseessa (pois lukien SL-9) 3-pistehihnaa, sen takia että aseen saa nopeasti vippastua selkään etupuolelta jos vaikka menee ikkunasta sisälle pistoolin kanssa. 1-pistehihnoihin en tykästynyt sillä ase roikkui yksinkertaisesti liian alhaalla, MP5:sen piippu otti maahan kiinni jos polvilteni käytin pistoolia. Merkkejä löytyy BH:ta, G&P:tä ja sitten L85:ssa on 85:sen oma 3-pistehihna. SL-9:ssä on sitten 2-pistehihna sillä tätä asetta ei tarvitse saada nopeasti mihinkään suuntaan, ase on vähän kömpelö sisällä joten pistooli tarttuu käteen hyvin aikaisessa vaiheessa.
Bääd gai..

Avatar
Capt
Quiet Professional
Viestit:424
Liittynyt:La Helmi 02, 2008 9:34 pm
Paikkakunta:Varuskunnassa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Viesti:

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Capt » Ke Kesä 25, 2008 10:09 pm

Itsellä on vaihteleva määrä eri kantotapoja aseelle, rakennetulla alueella käytän pääasiassa 1-pistettä, välillä 3-pistettä riippuen kantolaitteesta (toimii paremmin yksinkertaisissa kokonaisuuksissa kuin monimutkaisissa juomaletku-radiojohto-asehihna-repun remmit varustuksissa)

Metsässä käytän yksinkertaista paracord+carabiineri patenttia (etäisesti 1-piste) jolloin partioidessa ase on kiinni tetsarissa ja rähinän aikana ilman kiinnitystä helpottaen kasvillisuuden seassa menemistä.

Tarkoituksena olisi hommata mahdollisimman yksinkertainen 2-pistehihna pikavapautuksella joka ajaisi asiansa kaikkialla.

Avatar
Mongoose
Team member
Viestit:100
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 3:39 pm
Paikkakunta:Kuopio

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Mongoose » Ke Kesä 25, 2008 10:51 pm

2002-2004 käyttelin pitkään BHI SWIFT 3-pistettä joka oli sairaan hyvä, mutta jostain syystä hankkiuduin siitä eroon. Sitten oli käytössä vanha kunnon kaksipiste mallia US issue silent(??) sling ja oliivi paksummasta nylonista. -05 Jonkin aikaa aseessa pyöri myös King armsin 2-piste bungee sling. Muuten hyvä remmi mutta kuminauha hajoasi toisella käyttökerralla.

Tätä nykyä kaapista löytyy lähes turhana Spec Ops Brandin bungee mamba ja Eagle normi TAS-3, kumpikin loistavia 3-pistehihnoja etenkin rakennettuun ympäristöön juurikin Ramseyn kertomasta syystä eli aseen saa jämäkästi selkään/sivulle jos sitä ei tarvitse. Näitä käyttelin aktiivisesti vuosi kaksi sitten. (vink vink ;) myynnissä kysykee.)

Tälissä omistin G&P 1-pisteen ja TAG uusimman mallisen 1/2-pisteen. g&P oli ihan jees mutta seen saanti tukevasti sivulle kun sitä ei tarvitse oli vaikeaa ja TAGissa kiinnitys koukut oli ihan jees, mutta ei mun mielestä parhaat ja se oli järjettömän leveä(=liian leveä).

Ensisijaisena käytössä oleva hihna tätä nykyä on 1/2-pisteen bungee sling, valmistaja tuntematon todennäköisesti kopio remmi. Kummassakin päässä lyhyt jousto ja ns. H&K style MP5 koukut. Nopea muuttaa lennossa yksi pisteestä kaksi pisteiseksi ja kiepauttaa selkään. Kuminauhat tekevät siitä sopivan joustavan ja monikäyttöisen. Metsässä käytän kaksi pisteena ja sisällä yksi pisteenä.
Murphy's war law: "A sucking chest wound is Nature's way of telling you to slow down."

Avatar
Iota`
Team member
Viestit:165
Liittynyt:Ma Kesä 16, 2008 6:51 pm
Paikkakunta:Helsinki
Been thanked: 1 time

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Iota` » Ke Kesä 25, 2008 11:00 pm

Mongoose kirjoitti:Ensisijaisena käytössä oleva hihna tätä nykyä on 1/2-pisteen bungee sling, valmistaja tuntematon todennäköisesti kopio remmi. Kummassakin päässä lyhyt jousto ja ns. H&K style MP5 koukut. Nopea muuttaa lennossa yksi pisteestä kaksi pisteiseksi ja kiepauttaa selkään. Kuminauhat tekevät siitä sopivan joustavan ja monikäyttöisen. Metsässä käytän kaksi pisteena ja sisällä yksi pisteenä.
Mistäs näitä saa? :shock:
We can't stop here, this is bat country!

Avatar
Mongoose
Team member
Viestit:100
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 3:39 pm
Paikkakunta:Kuopio

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Mongoose » Ke Kesä 25, 2008 11:07 pm

Iota` kirjoitti:
Mongoose kirjoitti:Ensisijaisena käytössä oleva hihna tätä nykyä on 1/2-pisteen bungee sling, valmistaja tuntematon todennäköisesti kopio remmi. Kummassakin päässä lyhyt jousto ja ns. H&K style MP5 koukut. Nopea muuttaa lennossa yksi pisteestä kaksi pisteiseksi ja kiepauttaa selkään. Kuminauhat tekevät siitä sopivan joustavan ja monikäyttöisen. Metsässä käytän kaksi pisteena ja sisällä yksi pisteenä.
Mistäs näitä saa? :shock:
Omani ostin eBaystä, mutta luulempa että se oli alunperin hankittu ebaybannetista--> http://ebaybanned.com/product_info.php? ... ts_id=1292
Murphy's war law: "A sucking chest wound is Nature's way of telling you to slow down."

Dr. Pide
Viestit:5
Liittynyt:Ma Kesä 23, 2008 11:35 am
Paikkakunta:Turku

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Dr. Pide » Ma Elo 04, 2008 12:31 pm

Haluaisin pudottaa oman M4:n käsistäni roikkumaan hihnan varaan ja käytellä pistoolia. Millaisella hihnalla se onnistuu? Tai onnistuu ja onnistuu, mutta millä hihnalla se on vähiten tiellä? Tarkoitan nyt 1- 2- ja 3-pistehihnoja.

E: Tänkka.
Viimeksi muokannut Dr. Pide, Ke Elo 06, 2008 1:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Avatar
Windi
Hangman
Viestit:585
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 1:00 am
Paikkakunta:Turku
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Windi » Ma Elo 04, 2008 1:02 pm

1- tai 3-pistehihnalla tämä onnistuu parhaiten.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

Avatar
jojis
Bloody Pirate
Viestit:895
Liittynyt:Pe Helmi 01, 2008 2:54 am
Paikkakunta:Helsinki
Been thanked: 1 time
Viesti:

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja jojis » Ma Maalis 23, 2009 1:00 pm


Mechanix
Viestit:4
Liittynyt:Su Kesä 20, 2010 5:06 pm

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Mechanix » Su Kesä 20, 2010 5:27 pm

Oma M14 roikkuu Varustelekasta ostetussa M1907-hihnassa. Hyvä hihna, paljon parmepi kantaa kuin entistä rimpula-hihnaa, kesti tosin vähän aikaa tajuta, että miten se on tarkoitus pujotella siihen. Hyvä ostos, ehkä hieman kallis.
Not the glove.

LSa
Team member
Viestit:116
Liittynyt:Ma Helmi 13, 2012 9:29 pm
Paikkakunta:Suomessa
Been thanked: 1 time

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja LSa » Su Touko 20, 2012 12:01 pm

Löytyykö linkkiä IDF:n asehihnan manuaaliin? Tarkoitus on varmistaa, että hihnan käyttömahdollisuuksia on tullut huomattua mahdollisimman laajalti.

Hihnojen käyttökohteina on kevyehkö ta-kivääri, arska ja tst-haulikko. Tavoitteena on hankkia / tehdä kaikkiin käyttöliittymältään yhtenäinen hihna ja siten tukea välineiden käyttöä "kriittisissä" tilanteissa. Eri hihnat eivät ole tähän mennessä haitanneet, mutta...

Iippohihna on tarkemmassa tarkastelussa siksi, että se on osoittautunut itselle toimivaksi tilanteissa, joissa asetta kannetaan tuntikausia.

LSa
Team member
Viestit:116
Liittynyt:Ma Helmi 13, 2012 9:29 pm
Paikkakunta:Suomessa
Been thanked: 1 time

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja LSa » Ke Touko 23, 2012 8:04 pm

Hiljaista on. :shock:

ellampel1
Viestit:5
Liittynyt:Ma Syys 05, 2011 3:11 am
Paikkakunta:Rovaniemi

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja ellampel1 » Ke Loka 10, 2012 9:11 pm

Suositelkaa asehihnaa?
Ois hakusessa kantohihna jota voi käyttää SCAR:ssa ja tavallisessa M4:ssä.
Lisäksi nimenomaan sellainen jonka voi muuttaa yhden tai kahden pisteen hihnoiksi.

Honkki
Veteraani
Viestit:399
Liittynyt:Pe Helmi 29, 2008 11:42 am
Been thanked: 17 times

Re: Kantohihnat

Viesti Kirjoittaja Honkki » Ke Loka 10, 2012 11:49 pm

Itse voin ainakin suositella Magpullin MS2 hihnaa. Kolme kappaletta moisia hihnoja taidan itse omistaa, eikä ole kyllä mitään syytä vaihtaa muuhun.

Jotain paranneltavaa noissa kai on kuitenkin ollut, nykyään kun löytyy myös MS3 mallia.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija