Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Vakavaa keskustelua varusteista, uutuuksista, päivää polttavista asioista...
Avatar
Windi
Hangman
Viestit:585
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 1:00 am
Paikkakunta:Turku
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times
Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Windi » Ti Loka 01, 2013 12:29 pm

Itellan politiikka aseiden ja aseen osien suhteen kun on niin perseestä kuin se on, niin onko joku lähettänyt Suomesta aseita tai aseen osia ulkomaille? Niin PD kuin RS, Itellaahan ei kiinnosta muu kuin se, että muistuttaa asetta. Ootteko käyttäny jotain kuriiria tms? Tarttis saada PD kamaa ulkomaille mutta kun on vähän hankalaa. Matkahuolto tekee yhteistyötä DHL:n kanssa, mutta käsittääkseni toikin onnistuu vain jos on yritysasiakas, ei yksityisenä. Eli jos ootte käyttäny, niin mitä, hinnat about jne infoa ja kokemuksia.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

Avatar
tomi
Team member
Viestit:119
Liittynyt:Ti Maalis 23, 2010 10:02 pm
Paikkakunta:Eurajoki
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja tomi » Ti Loka 01, 2013 3:20 pm

Luonaisko suoraan DHL:llä?
Wearing a PC without plates is gay, as in homo, peter puffing gay.

Avatar
Windi
Hangman
Viestit:585
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 1:00 am
Paikkakunta:Turku
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Windi » Ti Loka 01, 2013 3:46 pm

En tiedä. Matkahuoltohan on DHL:n yhteistykumppani ja jos matkahuollon sivuilta noi kaikki infot löytyy yritysasiakkaiden alta niin niin. Toki voin soittaa asiakaspalveluun ja tiedustella asiaa, aattelin vaan et jos jollain ois jotain kokemusta näistä. Itellalla en koita enää, kaikki yritykset viedä maasta jotain pois on tyssänny, maahan kyllä saa kamaa helpostikkin edelleen.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

Avatar
tomi
Team member
Viestit:119
Liittynyt:Ti Maalis 23, 2010 10:02 pm
Paikkakunta:Eurajoki
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja tomi » Ti Loka 01, 2013 3:52 pm

Kannattaa kysyä. Turun lentoasemalla on DHL:n piste, soita sinne.

http://www.dhl.fi/fi/express/lahettamin ... piste.html
Wearing a PC without plates is gay, as in homo, peter puffing gay.

Honkki
Veteraani
Viestit:399
Liittynyt:Pe Helmi 29, 2008 11:42 am
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Honkki » Ti Loka 01, 2013 4:40 pm

Noh, itse olen käyttänyt hyväksi tuttujen ja puolituttujen yrityksiä ja lähettänyt heidän kautta. Usein kuljettajana on tainut toimia GLS. Firma on tulostanut GLS:ltä lähetyspaperit ja lähettänyt ne minulle. Minä olen täyttänyt siihen vastaanottajan tiedot ja kiikuttanut paketin postiin. Toimituskulut ovat tulleet laskulla myöhemmin.

Yrityksille hinnatkin tuntuvat olevan paljon mielyttävimpiä, +20kg paketteja kun on liikutettu esim. Britteihin alta 30e hintaan.

Avatar
Windi
Hangman
Viestit:585
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 1:00 am
Paikkakunta:Turku
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Windi » Ti Loka 01, 2013 5:51 pm

Onhan meilläkin töissä DHL, TNT jne mutta firman poliitikasta en sitten tiedä. Voisi sitä kai sieltäkin kysäistä postituksesta. Firman sisällä nyt olis helppo lähettää vaikka San Diegoon tai Pekingiin, mutta muhalle en osakkaan sitten sanoa.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

jma78
Tier 1
Viestit:451
Liittynyt:Ke Helmi 03, 2010 2:30 pm
Paikkakunta:Suomen white trash-pääkaupunki, Tampere
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja jma78 » Ti Loka 01, 2013 9:43 pm

Tarviiko itellan muka tietää mitä siellä on? Tai no ulkomaille lähettää niin siihen tulli-kohtaanhan pitää lisätä tavaran kuvaus, mutta kai siihen vois keksiä jonkun ympäripyöreän nimen mistä ei itellan edustaja tajuais mistä on kyse.. Jos ne niitä nyt edes tarkastaa.

Esim, jos mä lähetän warbeltin ulkomaille, niin en mä siihen viitsi sitä WARbelttiä kirjoittaa ihan sen takia kun se nyt voi näyttää vähän pahalta.. kirjoitan vaan että "belt".. okei, eri asia, mutta varmaan tiedät mitä ajan takaa

Honkki
Veteraani
Viestit:399
Liittynyt:Pe Helmi 29, 2008 11:42 am
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Honkki » Ti Loka 01, 2013 10:18 pm

jma78 kirjoitti:Tarviiko itellan muka tietää mitä siellä on? Tai no ulkomaille lähettää niin siihen tulli-kohtaanhan pitää lisätä tavaran kuvaus, mutta kai siihen vois keksiä jonkun ympäripyöreän nimen mistä ei itellan edustaja tajuais mistä on kyse..
Tätä joskus kysyin, ja vastauksena oli että EU:n sisällä ainakaan ei tarvitse laittaa mitään mainintaa sisällöstä. Siitä huolimatta noi pyssynosat joita eivät lähetä ovat aina napanneet. Eli jonkinlaista valvontaa kuitenkin suoritetaan, tai sitten mulla on sattunut vain todella huono tuuri.

PeQu
Green
Viestit:79
Liittynyt:To Heinä 31, 2008 10:18 pm
Paikkakunta:Pks
Has thanked: 7 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja PeQu » Ti Loka 01, 2013 10:35 pm

Kyllä niitä paketteja ihan oikeasti läpivalaistaan. Whitehawk, mites oot muuten saanut takaisin ne Itellan hylkäämät paketit?

Avatar
Windi
Hangman
Viestit:585
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 1:00 am
Paikkakunta:Turku
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Windi » Ke Loka 02, 2013 8:29 am

jma78 kirjoitti:Tarviiko itellan muka tietää mitä siellä on? Tai no ulkomaille lähettää niin siihen tulli-kohtaanhan pitää lisätä tavaran kuvaus, mutta kai siihen vois keksiä jonkun ympäripyöreän nimen mistä ei itellan edustaja tajuais mistä on kyse.. Jos ne niitä nyt edes tarkastaa.

Esim, jos mä lähetän warbeltin ulkomaille, niin en mä siihen viitsi sitä WARbelttiä kirjoittaa ihan sen takia kun se nyt voi näyttää vähän pahalta.. kirjoitan vaan että "belt".. okei, eri asia, mutta varmaan tiedät mitä ajan takaa
Juu ei tarvii mutta kun perkeleet läpivalasevat noi maasta lentorahdilla lähtevät. Ainakin nuo.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

Honkki
Veteraani
Viestit:399
Liittynyt:Pe Helmi 29, 2008 11:42 am
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Honkki » Ke Loka 02, 2013 11:26 am

PeQu kirjoitti: mites oot muuten saanut takaisin ne Itellan hylkäämät paketit?
Tullista ovat soitelleet perään että ei tätä voi lähettää. Mitään suurta häslinkiä ei ole koskaan syntynyt. Ainut ongelma voi olla kun paketti pitää käydä hakemassa tullin toimipisteestä, koska eivät tietenkään voi lähettää sitä takaisin koska kiellettyjen listalla.

Avatar
Ramsey-
Veteraani
Viestit:279
Liittynyt:Ma Helmi 11, 2008 8:05 pm
Been thanked: 1 time

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Ramsey- » Ke Loka 02, 2013 7:35 pm

Mitenkäs, kun ite oon ainakin ottanut vastaan yksityisten lähettämiä auton osia Ranskasta ja ne on DHL:llä kantanut ovelle asti? Miksi se ei toimisi Suomessa niin? Kannattaa kysyä.
Bääd gai..

jma78
Tier 1
Viestit:451
Liittynyt:Ke Helmi 03, 2010 2:30 pm
Paikkakunta:Suomen white trash-pääkaupunki, Tampere
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja jma78 » La Marras 23, 2013 7:42 pm

onkos kukaan muuten lähettänyt asekamaa suomen sisällä itellan kautta? Vois kuvitella ettei ne maan sisäistä postia hirveesti läpivalaise?

Honkki
Veteraani
Viestit:399
Liittynyt:Pe Helmi 29, 2008 11:42 am
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Honkki » La Marras 23, 2013 8:54 pm

Juu ihan ongelmitta on liikkunut oikeastaan koko Euroopan sisällä.

Laatikainen
Big Daddy
Viestit:54
Liittynyt:Pe Helmi 08, 2008 12:58 am
Viesti:

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Laatikainen » Su Joulu 01, 2013 5:32 pm

Lähetin Ranskaan pikakirjeen jonka sisältö ilmeisesti muistutti läpivalaisussa Geisselen koneistoa. Kirje jämähti turvatarkastukseen ja kymmenen euroa kirjeestä maksaneena harmistuin (kuten myös asiakas) ja soitin Itellaan että mikäs mättää kun lähetys on pysäytetty lentokentälle. Itellan täti selvitti että lähetys on pysäytetty koska turvatarkastuksen mukaan näyttää että kirjeessä olisi kiväärin laukaisukoneisto. Kielsin moisen syytteen ja kerroin että lähetys sisältää pienoismallin osia.

Minua pyydettiin tekemään reklamaatio netissä. Parin päivän päästä sain vastauksen jossa pahoiteltiin lähetyksen viivästymistä ja ilmoitettiin että kirje on saanut luvan jatkaa matkaa koska lähettäjänä olen ilmoittanut ettei lähetys sisällä lentoturvallisuutta vaarantavia osia. Päälle päätteeksi Itella korvasi vielä 10 euron toimituskulut koska kirje viivästyi kaksi viikkoa.

Käsittääkseni Itellan "turvatarkastuksessa" ei työskentele tullimiehet vaan Itellan omat hyypiöt. Näillä taas ei käsittääkseni ole oikeutta avata lähetystä, kiitos kirjesalaisuuden. Jos lähettäjä ilmoittaa lähetyksen olevan jotakin muuta mitä se on (kuka nyt tällaista tietenkään tekisi), ei Itellalla ole muuta vaihtoehtoa kuin päästää lähetys jatkamaan matkaa, kun eivät voi aukoa pakettia ja varmistua asiasta. Tullimieshän voisi moisen tempun tehdä. En siis ole täysin varma onko asia näin, mutta ihmeen hyvin viimeaikoina on pienoismallien osat Itellan kyytiin kelvanneet. Ovatpa suostuneet kuljettamaan jopa lippaan muotoisia valumuotteja lentopostissa sekä yhden Polariksen mönkijän osan joka nopealla vilkaisulla saattaa muistuttaa Beta Companyn rumpulipasta.
"The food here stinks, but the month will go fast." - Col. Douglas Mortimer

Tupe
FNG
Viestit:11
Liittynyt:To Kesä 04, 2009 11:09 am
Paikkakunta:Lahti
Viesti:

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja Tupe » Ma Joulu 02, 2013 4:59 pm

jma78 kirjoitti:onkos kukaan muuten lähettänyt asekamaa suomen sisällä itellan kautta? Vois kuvitella ettei ne maan sisäistä postia hirveesti läpivalaise?
On. En sano että itse mutta tiedän varmasti yli 30 vuoden Itella kokemuksen kautta että eivät läpivalaise maansisäistä pakettiliikennettä. Ei riitä rahkeet. Ainoa on jos pakettisi totaalisesti hajoaa ja esiin pyrkii jotain asetta muistuttavaa niin siitä seuraa härdelli. Lisäksi suomessa on jo edellämainittu kirjesalaisuus joten postisetä ja -täti eivät voi niitä omatoimisesti availla. Varsinkaan koska kyseessä ei ole lainvastainen lähetys vaan ainoastaan Itellan oma linjaus. Tullilla on sitten luonnollisesti eri valtuudet.

jma78
Tier 1
Viestit:451
Liittynyt:Ke Helmi 03, 2010 2:30 pm
Paikkakunta:Suomen white trash-pääkaupunki, Tampere
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Aseen osien lähettäminen Suomesta, Itellan säädökset

Viesti Kirjoittaja jma78 » Ma Joulu 02, 2013 5:58 pm

On. En sano että itse mutta tiedän varmasti yli 30 vuoden Itella kokemuksen kautta että eivät läpivalaise maansisäistä pakettiliikennettä. Ei riitä rahkeet. Ainoa on jos pakettisi totaalisesti hajoaa ja esiin pyrkii jotain asetta muistuttavaa niin siitä seuraa härdelli. Lisäksi suomessa on jo edellämainittu kirjesalaisuus joten postisetä ja -täti eivät voi niitä omatoimisesti availla. Varsinkaan koska kyseessä ei ole lainvastainen lähetys vaan ainoastaan Itellan oma linjaus. Tullilla on sitten luonnollisesti eri valtuudet.
Näköjään se noin on kuin sanoit.. En siis sano että tuolla mun RS Arskan osien myynti-ilmoituksella olisi mitään tekemistä asian kanssa; eihän niitä saa itellalla lähettää :lol:

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa