Heipä hei,
Lokakuun 12.-14. päivä pelataan Fuerteventuralla, Kanarialla taas mielenkiintoista milsimiä. Tämä on avoin tiedote/kutsu kiinnostuneille.
Kerron ensiksi, miksi osallistuminen kannattaa. Reissu meikän mukana pitää sisällään lomapäiviä sekä itse milsim-tapahtumaa ennen että sen jälkeen. Lomapäivinä ajellaan ympäriinsä Kanarialla, syödään hyvää espanjalaista ruokaa, burgereita ja nautitaan hieman Tropicalia, hyvää paikallista olutta. Käydään uimassa, rannalla ja sen semmoista leppoisaa. Fuerteventura on tunnettu surffailusta, mutta siitä mulla ei ole kokemusta. Osaan hädin tuskin uida. Milsim taas tarjoilee ympäristön, jollaiseen ei niin vain törmää. Kiinnostavia, haastavia tehtäviä uudessa maastossa. Maasto on vuoristoista autiomaata ja sellaisenaan tuo vaihtelua perinteiseen skandinaaviseen puskahiippailuun.
Fuerteventura on rauhallinen, pienehkö vulkaaninen saari. Hiekkaa ja vuoria piisaa, unohtamatta pirunpeltoja. Yöllä varsin vittumaista maastoa tossuttaa kilometritolkulla. Lentokenttä on passelisti melkein keskellä saarta, ja sieltä on näppärä ajella autolla minne lystää. Pelialueiden lähistöllä on turistivetoisia kaupunkeja, ja pohjoispuolella saarta on mukava ajella autolla kaupungista toiseen, kun tiet ovat hyviä ja rauhallisia. Saaren lounaisosassa, paikkakunnalla nimeltään Morro Jable, on satama, jonka kautta pääsee Gran Canarialle Las Palmasiin.
Koska reissun suunnittelu on hyvin, hyvin alkutekijöissään ja myös muiden osallistujien mielipiteistä kiinni, en voi vielä tähän kommentoida, mitä kaikkea matkalle lähtijältä vaaditaan. Jos suomalaisia lähtisi kourallinen, voisimme muodostaa oman ryhmän ja toimia GC:läisen porukan, GRAT:n rinnalla. GRAT, johon mm. Aitor kuuluu, ottaa milsimin varsin tosissaan ja varustautuu pääasiassa aitoon, moderniin SEAL-geariin, koska re-enactment ja ulkomainen milsim-käsite. Omilla reissuillani olen pystynyt turvautumaan Aitorin varustekaappiin, koska eihän mulle noita digikamoja ole. Useamman suomalaisen kanssa tähän ei ole mahdollisuutta, joten varustepuoli jää keskusteltavaksi. Myös matkasuunnitelma on täysin auki, mutta vaihtoehtoja on kovin vähän: lennot joko GC:lle tai suoraan FV:lle. GC:lle pääsee sujuvammin, koska Norwegian ja Finnair lentelee sinne, tosin tuohon vuodenaikaan vielä kovin harvakseltaan. Fuerteventuralle pääsee Helsingistä suoralla lennolla Finnairilla. Lennot tosin vain sunnuntaisin, ja käytännössä vaatii kahden viikon matkan.
Varusteet mietitään sitten lähtijöiden kanssa porukalla, mutta muutamaan asiaan haluan kiinnittää huomiota. Maasto on haastavaa ja kelit on rankat. Tässä ei välttämättä läskit pärjää. Anteeksi nyt vaan kielenkäyttöä, mutta mitäpä sitä turhia kaunistelemaan. Milsim ei oo läskeille. Toimivat radiot ona kans aika ehdottomat, ja teeman mukaisesti käytännössä TRI MBITR ja toimiva headset on vaatimus. Toinen vaihtoehto on dummy-148 ja sisällä toimiva radio. Mulla on SEAL/DG setteihin ylimääräisiä headsettejä 10-pinnisellä liittimellä, ja mielelläni lainaan, jos reissu on niistä kiinni. Alustava ehdotus on, että varustaudutaan em. linjan mukaisesti, mutta katsotaan tarkemmin, miten saadaan porukalla se yhteinen teema toteutettua. Tässähän ei olla lähdössä naskimaskit päässä softaamaan, vaan pelaamaan nimenomaisesti milsimiä muiden samanhenkisten kanssa.
Pelistä ja tehtävistä ei ole vielä kummempaa tietoa, mutta lisään tähän ketjuun asiaa, kunhan asiat valkenee.
Matkan kustannukset on lennot+vuokra-auto+majoitus. Jos meitä lähtee se kourallinen, vuokrataan kämppä ja asutaan siinä. Lentoihin menee se 500-700 matkatavaroineen riippuen kohteesta (GC/FV). Vuokra-autoilu on porukalla halpaa ja hauskaa, paitsi jos joutuu kuskiksi. Eläminen saarilla on myös halpaa, kun ruoka ja juominen on selvästi Suomen hintatasoa halvempaa. Majoituksesta ei ole muuta kokemusta kuin yöt Aitorin luona ja teltassa. Siihen pitää sitten aikanaan tutustua.
Nyt pari kuvaa pelialueen lähistöltä. Tässä esimerkkejä maastosta.
Kysymykset ja kommentit tähän ketjuun, kiitos. Näin ollen saadaan välitettyä tietoa kaikille kerralla. Mulle voi myös porista Whatsapissa ja mesessä, ja kyllähän te mut facebookista löydätte. Ei jätetä lähtöpäätöksiä hirveän myöhään, joten kiinnostuneiden (niitähän aina riittää, mutta vain lähtijät lähtee) kesken sovitaan sitten, milloin reissu lyödään lukkoon. Annetaan ajatuksen hautua kevään ja sitten kesällä viimeistään ostetaan lennot ja sinetöidään reissu. Sovitaan vaikka, että kesäkuussa on reissu lukossa.
Milsim-viikonloppu Fuerteventuralla 13.10.2018