Sivu 1/3
Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 16, 2014 4:01 pm
Kirjoittaja MaK
Itseäni on jo vuosia kiinnostanut helikopterimiehistöjen lento- ja pelastautumisvarusteet. Ne ovat joskus omituisiakin yhdistelmiä raskaista taisteluvarusteista ja kevyistä selviytymisvarusteista.
Ensin vähän maistiaisia Euroopasta, amerikkalaisia varusteita on netti pullollaan.
Ruotsalainen lentovarustus Afganistanissa:
Harjoitus, jossa CSAR hakee lentäjän.
Ruotsi kun kyllästyi odottelemaan omia NH90-hekojaan, niin hankki Blackhawk-koneita, ja osti niihin samalla täyden lentovarustuksenkin.
Saksalainen yhdistetty liivi, jossa pelastusliivi, suojaliivi, varusteliivi ja valjaat:
Brittiliivi Apache-miehille:
Jotkut ranskalaiset liivit:
Itävaltalaiset liivit:
Laitan sitten kuvan suomalaisesta lentovarustuksesta, niin alatte ymmärtää mihin tällä viestillä pyrin.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Ma Tammi 20, 2014 12:31 pm
Kirjoittaja MaK
Tässä neuvostoliittolainen näkemys lentäjän liivistä, erityishuomiona se, että selässä on rk:n lipastaskut:
Saksalainen Eurofighter-liivi:
Brittiliivi, jota lentäjät pitävät tavallisten pelastusliivien alla:
Suomalaisten Hornet-liivien sisältöä, ja samoin hekoissa on aika lailla samaa välineistöä:
Ja tasku, mihin tavarat Hornet-lentoliivissä tulevat:
Sekä NH90-liivin tasku:
Mutta oviampuja ja kuormamestarin valjaat haittaavat lentoliivin läyttöä, joten kaikki "ylimääräiset" laukut jätetään pois. Onko tämä nyt sitten oikeaa valmistautumista?
Meiltä puuttuu siis kunnollinen sirpalesuojaus, suojaus viimalta, langatonta viestintää ei ole, ei aseita...
Ottaa lievästi sanottuna päähän, että niinkin suuresta hankkeesta kuin NH90 ei ole otettu joka suhteessa kaikkea irti, vaikka henk. koht. varusteiden päivitys on pikkurahalla saatavissa!
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Ma Tammi 20, 2014 2:11 pm
Kirjoittaja Stefan M.
Tuosta neuvostoliivistä tuli mieleen tämmönen kiva lisähärpäke, joka tuossa valokuvassakin pilkistää mutta näkyy tässä vähän paremmin:
AKS-74U pikkurynkyn reisikotelo. Yksi sotilasvarustemaailman seitsemästä ihmeestä, mahtava päähänpisto suunnitteluporukoilta. Afganistanissa helikopterimiehistöillä oli siis suhteellisen kova henkilökohtainen aseistus, eikä vain sitä perinteistä pikkurevolveria povitaskussa.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Ti Tammi 21, 2014 10:09 pm
Kirjoittaja LSa
Veikkaan, että täkäläisen ajattelutavan suurin riippakivi on sokeus nähdä muuttuvia tilanteita. Ajatellaan sinisilmäisesti, että lentotoimintaa voi tapahtua vain ja ainoastaan oman alueen ilmatilassa ja se alue on muka tilanteesta riippumatta omassa hallussa. Muiden maiden selviytymisvarustus on rakennettu sitä silmälläpitäen, että alas voidaan tulla myös vihollisen hallussa olevalle maaperälle.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Ti Tammi 21, 2014 11:54 pm
Kirjoittaja joelbox
-
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 6:13 pm
Kirjoittaja LSa
Koneilla liikutaan myös siellä missä tarvii, ei pelkästään siellä missä ei tapahdu - eli joskus VÄHINTÄÄN myös riskialueiden lähettyvillä.
Ilmateitse liikuttaessa "muutama kymmenen kilometriä väärään suuntaan" on skenaario, joka voi toteutua suhteellisen helposti. Syynä esimerkiksi oma toiminta, oma virheellinen toiminta, tekninen vika, lentosää tai vihollisen toiminta + edellisten yhdistelmät. Kovakaan tahto ei poista realiteetteja - miehistö voi joutua maahan alueelle, jolla omat ei just ruleta. Sokeasti tehty linjanveto ei silloin lämmitä yhtään sen enempää, mitä taskusta löytyvät kynä, paperinenäliina, autonavaimet ja purkka.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 7:39 pm
Kirjoittaja joelbox
-
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 7:56 pm
Kirjoittaja tomi
Eli jotta lentäjille saadaan paremmat varusteet, pitää kuljetuskopterien käyttöä monipuolistaa, joka vaatii pari tusinaa Apacheja. Ei siis ihme että varustus on mitä on.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 9:18 pm
Kirjoittaja joelbox
-
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 9:50 pm
Kirjoittaja Jarppi
Ihan mielenkiinnosta on kysyttävä että onkohan kellään kuvia muiden maiden NH90 TTH-lentäjistä? Onko tämä PVn malli joku että omat valmiit valjaat ei sovi tetsarin kanssa -> ei käytetä, vai onko tämä joku mukavuuskysymys että ei nyt jaksa vai onko tämä yleinen trendi NH90-operaattorien keskuudessa.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 10:03 pm
Kirjoittaja LSa
Minkä arvoinen on kuljetuskopterin miehistö? Sen verran arvokas, että niitä ei kouluteta ja ylläpidetä kovinkaan montaa. Jos koptereilla on joskus tarve tehdä oikeita hommia, niin miehistöjä tarvitaan useita per kone. Eli, KUN kone tulee jostain syystä alas niin voi vaan toivoa, että vähintään se hitaasti ja kallilla koulutettu porukka pääsee vielä joskus takaisin sorvin ääreen.
Sotahommat ovat laskelmoitua riskinottoa. Laskuissa on muuttujia, joita on vaikea lyödä lukkoon kirjoituspöydän ääressä, vaikka laittaisi silmät tuimaan ilmeeseen ja oikein tahtoisi. Esimerkkimuuttuja: koneen pakkolasku- tai törmäyspaikka. Se vaan voi olla sijainniltaan sellainen, että se edellyttää muutakin, kuin pelkkää kynsien lakkaamista majakan vieressä.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: To Tammi 23, 2014 10:28 pm
Kirjoittaja joelbox
-
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Pe Tammi 24, 2014 10:18 am
Kirjoittaja MaK
Älkääs nyt vängätkö, puhutaan varusteista...
Italia nh90
Tässä integroitu liivi,jossa kaikki samassa:
Ja tässä saksalaisia Afganistanissa:
Sama on käytössä NH90-koneissa.
Onhan poliittisten päätösten mukaan Suomellakin valmius lähettää ulkomaille NH90-parvi, niin pitäisihän varustuksenkin olla kunnossa!
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Pe Tammi 24, 2014 2:14 pm
Kirjoittaja McKone
MaK kirjoitti:
Onhan poliittisten päätösten mukaan Suomellakin valmius lähettää ulkomaille NH90-parvi, niin pitäisihän varustuksenkin olla kunnossa!
Liki vuosikymmen sitten oli myös sekä poliittinen että sotilaallinen halu lähettää suomalaisia helikoptereineen A-maahan. Tuolloin olisivat kyseeseen tulleet vuokratut Mi-8:t päätarkoituksenaan Med- ja Casevac.
Yksi hekolentäjä ilmoitti suostuvansa edes harkitsemaan asiaa.
Maamme vispiläpilotit elävät edelleen suurelta osin mennyttä aikaa. Hyvän kuvan laajalle levinneestä ajattelumaailmasta saa lukemalla majuri evp Jari Rinteen kirjan "Lentoupseeri. Kahta machia ja taisteluhelikoptereita". Vittuako sitä varusteliiveillä tai muullakaan tekee, kun lennot toteutetaan
- hyvässä säässä
- ilman uhkaa vihollistoiminnasta
- mieluiten niin, että kyydissä on ministeri
- mikäli lentäjä on nukkunut vähintään 18 tuntia edellisen vuorokauden puolella 21,5 - 22,5 asteisessa prinsessakammiossaan
- kunhan koptereita on huollettu viikko jokaista lentotuntia kohden, mieluiten etukäteen
- viikonloppuisin jolloin liksa on kovempi
- siten, ettei kyydissä ole ketään. Pakottavissa tilanteissa voidaan hyväksyä erikoisjoukot tai ihan pakolla poka varusmiehiä jos LZ:llä päivystää TV:n kuvausryhmä ja muut ehdot täyttyvät
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Pe Tammi 24, 2014 4:08 pm
Kirjoittaja MaK
Tässä ihan hyvä opinnäyte aiheesta:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1
Useat epäkohdat on todettu tässäkin, ja oikeanlaiset korjausehdotukset ovat olemassa. Toivottavasti tästä päästään johonkin...
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Ti Tammi 28, 2014 11:41 am
Kirjoittaja AlphaBravo
Jos suomalaiset kopterit joskus joutuvat/pääsevät lentämään uhan alla, on kyllä satavarmaa että miehistöt hankkisivat, lainaisivat, vaatisivat ja varastaisivat luotisuojaa, kättä pidempää ja hätätilavarusteita, jos niitä ei muuten anneta. Ja kun näin on, pitäisi rauhanajan harjoituksissa pyrkiä samaan tasoon, edes teoriassa.
Brittien Apache-piloteilla on L22A1-karbiinit telineessä ohjaamossa. Lentäjällä on varusteliivi ja luotisuojaa päällä. Lisäksi koneessa on tila, johon pakataan järeämpää varustetta pakkolaskutilannetta varten.
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Pe Helmi 26, 2016 10:29 am
Kirjoittaja MaK
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Pe Helmi 26, 2016 5:15 pm
Kirjoittaja letti
Melko upeat nuo AK-reisikotelot, herättää heti omistamishaluja. Onneks ei ole asetta mikä moiseen menee niin ei tarvii koteloakaan!
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Pe Helmi 26, 2016 9:03 pm
Kirjoittaja jma78
Re: Lentovarusteet
Lähetetty: Ma Helmi 29, 2016 11:54 pm
Kirjoittaja BlackScorpy
Vanha uutinen, mutta eipä näy tässä artikkelissa:
Hollantilaiset hommasivat MP9:jä piloteille kun Daeshia moukaroivat.
http://www.thefirearmblog.com/blog/2015 ... homet-mp9/
Vähän menee BHD-akselille, mutta eikös jenkeillä ollut ainakin johonkin aikaan koptereissa käytäntönä pari MP5:sta (piloteille) ja M16:sta (crew chief jne)? Nykyään varmaan M4:t?