Vinkkejä kypärän maalaamiseen kaipaillaan

Tee-se-itse
jma78
Tier 1
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times
Vinkkejä kypärän maalaamiseen kaipaillaan

Viesti Kirjoittaja jma78 » To Elo 25, 2011 5:33 pm

Dodih, eli vedin tossa ostoilmoitukseni pois ja tein kuten eräs foorumin jäsen suositteli, ja tilasin ihan pränikän potan briteistä:

http://www.body-armour-protection.co.uk ... et-MACH-3/

Omaa kokoa niillä oli varastossa vain värissä desert sand, joten onhan se siis pakko maalata.. No olisin varmaan maalannut sen muutenkin.

Enivei, kertokaas kypäriä enemmän maalanneet, oonko nyt täysin hukassa mun suunnitelman kanssa:

Käytetään kahta eri sävyä;

1. Pohjaväriksi Oodeeta
2. Kun pohjaväri on kuivunut, verkkokangas päälle (vaikka varustelekasta tollanen WW2 jenkkikypärän verkko, sen kun luulis nätisti taipuvan tasaisesti kypärän päälle)
3. verkon päälle jotain maan sävyä, coyote brownia tms, ja maalin kuivutua verkko pois.

Noinko se menee?

Tarkoituksena saada siis pääosin maanvärinen kypärä, vihreellä verkkokuviolla.. Vai onko parempia ideoita sävyjen suhteen? Tarkoitus ei ole sen kummemmin sulautua maastoon (se kun ampumaradalla harvemmin on tarpeen), vaan ideana saada vain päheen näkönen potta, plain and simple :D Velrot tuohon tottakai myös tulee, mutta mitään norotoksia yms en hommaa.

Ja jatkokysymykset:

a) Tietääkö joku hyvää sivustoa erilaisista maalausohjeista (mielellään kuvien kera). Oon koittanut googletella, ja aina sieltä täältä löytyy jotain, mutta mitään kattavaa sivustoa en ole löytänyt.

b) Tietääkö joku sivustoa jossa ois paljon reffikuvia maalatuista kypäristä (tossa luolan "kypäräsi"-ketjussa jonkin verran onkin, mutta ei haittais nähdä noita lisää. Erityisesti Blahh:n taidonnäyte miellytti silmää)

c) Mistäs maalit? Hiflown nettikaupassa olis jos jonkinmoista maalia, mutta kokemuksesta tiedän että siellä sivuilla on paljon muutakin, mitä niillä ei sitten oikeasti olekkaan hyllyssä.

jma78
Tier 1

Re: Vinkkejä kypärän maalaamiseen kaipaillaan

Viesti Kirjoittaja jma78 » To Elo 25, 2011 6:26 pm

Tarkemmin ajatellen; tumma maan sävy (cb esim) pohjalle ja sitten verkkokuvio vaaleammalla maan sävyllä (tai siis verkkohan ois sitten se cb) voisi näyttää paljon paremmalta..

Honkki
Veteraani

Viesti Kirjoittaja Honkki » To Elo 25, 2011 7:43 pm

Maalaustahan on hyvä harjoitella mihin vain muoviseen esineeseen. Kiskopanssareihin olen itse aina treenannut.

Värit saat aivan itse päättää, mutta huomioi että et pohjaväriksi ota liian tummaa väriä. Saattaa olla vaikeuksia jos vaalealla haluat maalata päälle.

Uhku
Team member

Viesti Kirjoittaja Uhku » To Elo 25, 2011 8:01 pm

Itsellä hieman eriävä mielipide noista sävyistä. Nimittäin kokeilin viimeksi tehdä juuri niin, että heitän tumman värin pohjalle ja vaalean päälle, niin että tummempi kuultaa lävitse paikoin enemmän paikoin vähemmän ja olen aika tyytyväinen lopputulokseen. Tähän asti lähes aina olen tehnyt niin, että vaalea alle ja tummalla sävytys.

En myöskään ole huomannut kryloneissa, begadin muutamassa sävyssä ja motonetin/bilteman halvemmissa maastosävyissä joista itsellä kokemusta, etteikö joku maali peittäisi tummempaa pohjaa. Tämä tietty riippuu maalausetäisyydestä ja maalikerrosten määrästä.

Honkki
Veteraani

Viesti Kirjoittaja Honkki » To Elo 25, 2011 9:01 pm

Itse huomasin tuon ongelman muistaakseni krylonin ruskean ja OD:n kanssa. OD:ta ei saanut kunnolla näkyviin ruskealta pohjalta, kun taas ruskean maalaaminen OD:lle pohjalle onnistui hyvin. Saatoin toki tehdä päälle maalauksenkin liian pikaiseen, jolloin maalit sekoittuivat entistä enemmän.

Mutta kokeilemallapa nämäkin oppii, ja aina voi maalata uudestaan :)

jma78
Tier 1

Viesti Kirjoittaja jma78 » To Elo 25, 2011 9:29 pm

Pahoin vain pelkään että jos hanskaan ton maalaamisen hyvin, niin sitten kaikki minkä vaan pystyy maalata, on hetken päästä maalattu... Mulla on semmonen tapa että välillä se mopo vaan karkaa käsistä :D

Eli ihan biltemastakin vois maaleja löytää?

Jotain prohobbysta (vai mikä se airsoft liike hesan aikatalossa on?) ostettua oliivin vihreää krylonia mulla on jo, millä onnistuneesti RAT-nelosen tupen maalasin.. Ongelma on vaan se että se on juurikin oliivin vihreää, eikä olive drabia.

EDIT

Just katoin starlexin sivuja.. Muutama maastovärivaihtoehto näyttäis olevan, mutta se vaan jännittää että jos meinaan sellasta kaksiväristä ruskeasävyistä maalausta, sävyt saisi olla mieluusti aika lähellä toisiaan.. Starlexin maaleissa ainakin kuvien perusteella kontrasti vaikuttaisi olevan aika suuri..

http://www.starlex.fi/verkkokauppa/prod ... g.php?c=12

Uhku
Team member

Viesti Kirjoittaja Uhku » To Elo 25, 2011 10:22 pm

Biltemasta sai joskus "hyvän" sävyistä khakia, mutta enää en ole ainakaan Tampereella nähnyt. Kanattaa tiätty kierrellä, esim. bauhausista löytyi joku hyvä sävy.

Ei kannata pelätä suurelta näyttävää sävyeroa liikaa. Maalaat toisella maalilla ensin pohjan kokonaan ja sitten käytät toista maalia vain sävytykseen niin kaukaa, ettei se peitä pohjaväriä kokonaan, niin ei tule liian suureksi tuo kontrasti.

Linpu
Baton
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Viesti Kirjoittaja Linpu » Pe Elo 26, 2011 12:24 am

Bilteman beige pohjamaali on aika jees tan/sand-sävy. Myös Motonetista saa nykysellään naamiomaaleja yleisimmissä sävyissä. Itse olen sandia/tania testannut ja sekä sävy että maalattavuus ovat hyviä.

Krylonin medium brown on, tai pikemminkin oli, tosi kiva sävy. Harmi vaan, kun jostain kumman syystä discontinued. Krylonilta tuli pari uutta sävyä jokin aika sitten (light green ja "vanha tuttu" sand), joten olisikohan liikaa toivottu, että mediumi tekisi joskus paluun?

Begadilta löytyy pari tosi kivaa sävyä, esim. coyote brown. Kantsii sieltä hiflowista kysellä, josko sitä saisi. Melko hyvä korvaaja Krylonin MB:lle.

Esmes Gearsocista löytyy melko pitkä kypäräketju, mistä varmasti löytyy jotain mieleistäkin tyyliä: http://gearsoc.com/board/viewtopic.php?f=26&t=747

Tuolta poimittuna omaa silmää miellyttää erityisesti tässä kypärässä pohjamaalin sävy. Joku tuota maalin nimeä kyselikin ja kyseessä on Sympacolorin Beige Mat Sand. Sympacoloreja saa ostettua esim. täältä: PL-Outdoor Itse olen vasta tässä piakkoin tekemässä testitilausta (minimitilaus 50e) tuonne, joten kokemusta maalattavuudesta yms ei ole, mutta hyvältähän nuo sävyt näyttäisivät.

Itse verkkomaalaustekniikasta olen itse sitä mieltä, että sapluunaa (tässä tapauksessa siis verkko) ei kannata pitää aivan pinnassa kiinni, ellei välttämättä halua tosi tarkkaa ja särmikästä kuviota. Lisäksi jos silmäkoko on suht iso (~sentistä ylöspäin), tulee kuviosta vähän hassu. Kerran maalasin kypärän juuri siten, että viritin isosilmäisen ja melko järeän verkon kireäksi tummemmalla pohjamaalilla maalatun kypärän päälle ja maalasin vaalealla päälle. Tuli oikeestaan aika tosi ruma. Toki tälleen maalattua kuviota voi häivyttää "dustaamalla" vaalealla valmiin kuvion päälle vähän kauempaa, mutta nätimmän saa ehkä pienemmällä silmäkoolla ja siten, ettei verkko ole joka kohdasta ihan tarkasti pintaa myötäilevä. Jos malttaa kokeilla ennen varsinaista kohdetta, niin tietääpähän varmasti, millaista jälkeä mitenkin tulee.

Muistin YouTubessa olleen yhden kivan maalaustutorialin ja pienellä kaivamisella se löytyikin: http://www.youtube.com/watch?v=P8OrWmzIyLE
Kaveri tekee tuossa aika pitkän kaavan mukaan, mutta idea on hyvä ja lopputulos ihan OK.

*EDIT: Yksi kokeilemisen arvoinen verkkosapluuna voisi olla tämä: http://www.varusteleka.fi/product/pussi ... _2VC13NPPY
GOOD LUCK HAVE FUN

Mike
Veteraani
Been thanked: 2 times
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mike » Pe Elo 26, 2011 12:00 pm

Lekastakin saa maaleja, ainakin NATO-vihreää:

http://www.varusteleka.fi/search.php?ac ... =0&Hae.y=0

Kypäröiden maalaamisessa on aina se että haluaako pienoismallimaalari-airbrush-art jälkeä vai realistisempaa nopeesti-kentällä-jollakin-vaan tyylistä. Makuasioita.

Sävyistä tykkäsin Begadin kojootista tosi paljon.

jma78
Tier 1

Viesti Kirjoittaja jma78 » Pe Elo 26, 2011 5:22 pm

Kiitoksia vastauksista!

Toi youtube video oli aika valaiseva, tosin se tapa millä se jannu verkkoa käytti, tuntui vähän vieraalta.. Tekisin ehkä mieluummin siten että muuten samalla kaavalla siihen saakka kunnes toi verkko-osuus tuli.. Siinä käyttäisin kyllä mielellään vaikka jotain tollasta pyykkipussia sen sijaan että sohisin sillä verkolla sinne tänne.

Toi gearsoc linkki oli hyvä, ehdin parisenkymmentä sivua eilen selata.

Tossa sellastakin mietin että unohtais ne maan sävyt, ja tekis OD pohjan woodland green verkolla, tai päinvastoin.. No, tarvii hommata kauhee kasa maalia ja alkaa reenaileen..
Kypäröiden maalaamisessa on aina se että haluaako pienoismallimaalari-airbrush-art jälkeä vai realistisempaa nopeesti-kentällä-jollakin-vaan tyylistä. Makuasioita.
Sillon kun pikkunassikkana pienoismalleja väsäsin, mä en jostai nsyystä ikinä tajunnut sen ruiskumaalauksen juonta.. Eli se taitaa olla poissuljettu vaihtoehto.. Toisaalta, en ole mitään re-enactment settiäkään kasaamassa, kun en softaa, eli kyllä se saa huolitellun näköinen olla :D

Kartoon
Team member
Been thanked: 1 time

Viesti Kirjoittaja Kartoon » Pe Elo 26, 2011 6:36 pm

Kantsii ajatella toi maalaus niin, että ei ajattele sitä liikaa. Jos haluat jotain tähtikuvioita tms sinne maalata, niin sitten joo, mutta ite näkisin että paras tulee kun vedät ikään kuin lonkalta.

Ite oon puolentusinaa asetta ja jokusen kypärän maalaillut ja aina oon lähtenyt siitä, että maalaan vaaleen pohjavärin.
Tämän jälkeen suihkin muilla väreillä esim viiruja tai alueita, vaihdellen etäisyyttä ja sohasten väliin halutessani silloin tällöin vähän verkkoa/sapluunaa. Kryloniakin kun suihkii esim 15 sentin päästä, sen päälle voi toisen kerroksen suihkia minuutin sisään ilman mitään hätää sekoittumisesta tai valumisesta, samoin kerroksia voi olla päällekkäin lukuisia ilman, että alkaa kypärän tai maalattavan esineen mitat muuttua :D
Sitte vaan kerrostetaan tummia ja vaaleita "fiiliksen" mukaan, ja aina oon ollut jälkeen tyytyväinen. Valehtelematta en oo koskaan yli 10 minsaa maalaukseen käyttänyt. Myöhemmin voi jotain lisätä tai korjata, jos kypärä ei miellytä silmää.

Less is more. En oo vielä yhteenkään maalaukseen törmännyt, missä on tosi särmä sapluunoilla toteutettu kuviointi (esim. aiemmissa viesteissä mainittu verkkokuvio maalattuna siten, että verkko on kiinni kypärässä = selkeä kuvio) ja joka ois miellyttänyt omaa silmää. Väreillä ja kuvioilla voi leikkiä, mutta kantsii välttää liian särmiä rajoja ja kuvioita, niin ollaan lähellä sitä just eikä melgeen -suoritusta.

Toki jos taas haluaa tosi särmän kuvioinnin, niin ekana tulee mieleen noi erilaiset digikuviomaalaukset. Joitain aika hienoja versiointeja on tullut nähtyä.

No, eihän tohon mitään yhtä ja oikeeta oo, mutta omia ajatuksia tossa.
For the strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

jma78
Tier 1

Viesti Kirjoittaja jma78 » La Elo 27, 2011 9:19 pm

Kiitokset vinkeistä kartoonillekkin!

No hitto kun sehän tässä just ongelmana onkin, etten vielä ole päättänyt että sutasenko vaan tolleen fiilispohjalta, vai alanko väsään sapluunoita, ja teen tarkkaa, terävää viivaa. Ajatuksena ei siis ole maastoutua, vaan tosiaan se että kypärä on mageen näkönen :D toi kypärä on mulle vain suojavaruste kimmokkeita vastaan lähiammunnoissa.

Tänään sain päähäni että tottakai siinä pitää rovaniemen vaakuna olla subdued tyylisenä.. Mutta tossa kun SAW-kannuja paremman puutteessa maalailin, jouduin toteemaan että harjoitusta tarvitaan vielä :?

Blahh
Veteraani
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Viesti Kirjoittaja Blahh » Su Elo 28, 2011 9:38 am

jma78 kirjoitti: b) Tietääkö joku sivustoa jossa ois paljon reffikuvia maalatuista kypäristä (tossa luolan "kypäräsi"-ketjussa jonkin verran onkin, mutta ei haittais nähdä noita lisää. Erityisesti Blahh:n taidonnäyte miellytti silmää)
Kiitoksia kohteliaisuudesta. Sääli että meikäläisen maalailusta puuttuu täysin järjestys, jota jäljitellä! Oma potta alotti OD:na jonka sitten alkuun maalasin ohuelti pariin kertaa khakilla. Vielä toistaiseksi riittää lämmintä, joten ulos vaan maalaamaan auringonpaisteeseen. Khakin kuivuttua aloin omantunnon mukaisesti heittelemään krylonin medium brownia ja tarjoustalosta ostettua ruskeata spraymaalia. Verkkoa tuli heitettyä väliin silloin kuin siltä tuntu.

Mahdotonta siis jäljitellä täysin, mutta tuolla tavalla omasta kypärästä tuli sellainen mitä se lopulta oli.

Mike
Veteraani
Been thanked: 2 times
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mike » Ma Elo 29, 2011 8:13 am

jma78 kirjoitti:sutasenko vaan tolleen fiilispohjalta
+1 :)

Vastaa Viestiin