Keskustelua Suomen Puolustusvoimista, ja siihen liittyvistä aiheista.
-
CV9030FIN
- Veteraani
- Been thanked: 22 times
Re: Suomen puolustusvoimat
Viesti
Kirjoittaja CV9030FIN » La Loka 20, 2012 8:34 pm
Snake kirjoitti:
Kuvassa kylläkin on AR, oma veikkaukseni on korkeuden ja etukädensijan perusteella H&K416 tai 417. Arskaksi paljastaa viritinvipu, hylsynpoistoaukon suojaläppä ja lipaskuilun paksu reuna.
Voi hyvin ollakin. Todennäköisesti testataan useamman valmistajan vehkeitä ristiin, jotta itse asejärjestelmä ei pääse liikaa vaikuttamaan testituloksiin, kun testauskohteena on uusi tekniikka eikä asejärjestelmä. Itse olen käpistellyt vain Taistelija 2020 protoa joka perustui ARX-160+GLX-160+tähtäin comboon. Aseessa oli tornin kaiverrus.
Edit: kunhan lomien jälkeen palailen töihin tarvii kattella mihin aseiisin on viimeaikoina tehty tilapäiset-TOK:t....millään aseella ei intissä ammuta laukaustakaan jos ei ole sotavarustehyväksyntää tai kenttäkoelupaa...
Constantem Decorat Honor
-
Marine - Team member
- Has thanked: 21 times
Viesti
Kirjoittaja Marine » To Loka 25, 2012 8:42 pm
-
Jarppi - Veteraani
- Been thanked: 3 times
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarppi » To Loka 25, 2012 10:11 pm
Border Guard on itseasiassa rajavartiolaitos, eli nyt ei varsinaisesti puhuta rajajääkäreistä vaan rajavartijoista. Rajajääkärit on varusmiehiä ja sotakamaa, rajavartijat taas jotain ihan muuta.
Jippo kirjoitti: Borderguards work under Ministry of the Interior and not Ministry of Defence. They are thus not part of the armed forces, and can choose to wear what they like
http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Bo ... Small_arms
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/79590/ ... en+jalkeen
Turun Sanomat kirjoitti:
Uudet kiväärit lokakuun aikana
Poliisi saa myös uudentyyppistä aseistusta täydentämään nykyistä kalustoa. Poliisille hankitaan parikymmentä partiokivääriä, jotka sijoitetaan poliisilaitoksiin eri puolille maata. Kivääreitä käyttävät vakavien tilanteiden hoitamiseen koulutetut yksiköt, ns. VATI-ryhmät. Saksalaisen Heckler & Kochin valmistamat G36C-kiväärit tuodaan maahan lokakuun aikana.
– Sen jälkeen aloitamme henkilökunnan kouluttamisen niiden käyttöön. Olemme keskustelleet yhteistyöstä Rajavartiolaitoksen kanssa, jolla on käytössään sama ase, Sivula kertoo.
-
O.Salo - Green
Viesti
Kirjoittaja O.Salo » Pe Loka 26, 2012 3:54 pm
Eipä tossa mitää uutta/ihmeellistä ole...?
-
Kk-pilot
- Veteraani
- Has thanked: 4 times
Viesti
Kirjoittaja Kk-pilot » Ti Loka 30, 2012 7:59 pm
Tän päivän Ilta- Sanomissa oli sivun juttu "Taistelija 2020"- systeemistä. Hyviä kuvia, se mysteeripyssy oli juurikin arska.
-
Blahh - Veteraani
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Viesti
Kirjoittaja Blahh » Ti Loka 30, 2012 8:36 pm
Skannauksia tms?
-
Kk-pilot
- Veteraani
Viesti
Kirjoittaja Kk-pilot » To Marras 01, 2012 10:54 pm
Parempaan ei nyt tähän hätään pystynyt.
Kiskojärjestelmä on A.R.M.S. SIR? H&K:lta tuo ei ainakaan näytä, vaikka kuvateksti niin sanoo.
-
O.Salo - Green
Viesti
Kirjoittaja O.Salo » Pe Marras 02, 2012 12:39 am
CV9030FIN kirjoitti:
Voi hyvin ollakin. Todennäköisesti testataan useamman valmistajan vehkeitä ristiin, jotta itse asejärjestelmä ei pääse liikaa vaikuttamaan testituloksiin, kun testauskohteena on uusi tekniikka eikä asejärjestelmä. Itse olen käpistellyt vain Taistelija 2020 protoa joka perustui ARX-160+GLX-160+tähtäin comboon. Aseessa oli tornin kaiverrus.
Edit: kunhan lomien jälkeen palailen töihin tarvii kattella mihin aseiisin on viimeaikoina tehty tilapäiset-TOK:t....millään aseella ei intissä ammuta laukaustakaan jos ei ole sotavarustehyväksyntää tai kenttäkoelupaa...
Oliko kyseinen pyssy 7,62x39mm vai 5,56x45mm mallia? ARX160 on tehty 7,62x39-malli joka syö AK:n lippaita. Puolustusvoimathan ei kuulemma halua vaihtaa kaliiperia, vaan haluavat pysyä vanhassa.
-
AlphaBravo - Green
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Viesti
Kirjoittaja AlphaBravo » Ma Marras 19, 2012 10:00 am
Puolustusvoimat ei varmastikaan ole tässä vaihtamassa asetta tai kaliiperia kokonaisuudessaan, vaan kyse on rajoitetuista erikoirooleista. Sellaisiin tarkoituksiin voidaan hyvin hankkia aseita muissakin kaliipereissa kuin 7,62x39. Olisi jopa järkevää.
-
CV9030FIN
- Veteraani
- Been thanked: 22 times
Viesti
Kirjoittaja CV9030FIN » Ma Marras 19, 2012 1:17 pm
O.Salo kirjoitti:CV9030FIN kirjoitti:
Oliko kyseinen pyssy 7,62x39mm vai 5,56x45mm mallia? ARX160 on tehty 7,62x39-malli joka syö AK:n lippaita. Puolustusvoimathan ei kuulemma halua vaihtaa kaliiperia, vaan haluavat pysyä vanhassa.
Taistelija 2020 hankkeessa on asiakirjojen mukaan kokeiltu jos ja vaikka mitä, mutta ARX-160 eli 556 Rynnäkkökivääri, Beretta ja 40 kranaattilaukaisin, Beretta ovat ainoat jotka PV on
ostanut kokeilukäyttöön ja
kokeilukäyttöön tilapäisesti hyväksynyt ml. kovien patruunoiden ja kranaattien ampuminen. Näitä on ostettu hyvin, hyvin, hyvin pieni määrä. Näiden "lisäosina" on hyväksytty käytettäväksi samat hilpeet kun RK-95:ssa eli Punapistetähtäin 04/09, Tähtäinkaukoputki 04, Taktinen valo ja taktinen hihna. Muita malleja on kokeiltu ml. eräät eurooppalaiset AR "variantit", mutta käyttöhyväksyntää eli lupaa ampua esimerkiksi pv:n kovia patruunoita ei noille löytynyt.
Constantem Decorat Honor
-
MaK - Mr. DIY
- Been thanked: 36 times
Viesti
Kirjoittaja MaK » To Tammi 17, 2013 3:17 pm
Kahvilippu sille joka antaa sisällysluettelon ja kunnollisen kuvan kahdesta varusesineestä:
- Taistelijan ensiapusarja M05, on siis se lipastaskuun tuleva insertti
- Taistelupelastajan ensihoitosarja M05
-
yogi - FNG
- Has thanked: 2 times
Viesti
Kirjoittaja yogi » Pe Tammi 18, 2013 10:17 pm
Näin talven tullen tarttis lämmintä taukovaatetta...
onko jollain tietoa kuka valmistaja on tehnyt ne erkkareiden käytössä olevat toppahaalarit? Ne on ehkä parhaat ikinä!
Onko joku törmännyt netissä vastaaviin(ei siis tietenkään M05 kuvioisiin, mutta saman mallisiin)?
Iipoilla on vissiin käytössä joku vastaava taukovaate, mutta onko muilla?
-Y-
-
Falco^ - FNG
Viesti
Kirjoittaja Falco^ » To Tammi 24, 2013 5:51 pm
Tarkoitat varmaankin partiohaalaria ("paha"). Olen yrittänyt moista itselleni jo vähän aikaa hankkia ja ei ole helppoa ollut. PV:n tapaan noita pahoja on pariltakin eri valmistajalta, mutta Image Wear tekee ainakin. Olen niille päin soitellut ja lähetellyt emailia ja vastaus oli etteivät voi siviileille myydä PV:n tuotteita edes jos sen tekisi eri värisenä.
Rothcolla oli ainakin jossain vaiheessa vastaavan oloisia haalareita (WL, OD ja musta) tarjolla, mutta eivät kuulemma hirveän laadukkaita. Yksi vaihtoehto on topatut työhaalarit joita saa jos mistä kyläkaupasta ainakin mustana.
Ja olen kyllä samaa mieltä, että yksi intin parhaista varusteista
-
jma78 - Tier 1
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Viesti
Kirjoittaja jma78 » Ke Maalis 13, 2013 6:28 pm
Voi vitsi, toivottavasti meidänkin aseisiin tulee sitten noi punapisteetsimet
-
Jarppi - Veteraani
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarppi » To Maalis 14, 2013 6:36 pm
Löytyyköhän täältä joltain tietoa minkähän merkkistä/mitä kolmipistehihnaa PV käyttää?
-
jma78 - Tier 1
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Viesti
Kirjoittaja jma78 » Pe Maalis 15, 2013 11:50 am
Meinaatko sitä mustaa hihnaa? Mulla on sellanen mutta ei siinä mitään valmistajamerkintöjä ole.. Kuulin tornarin että ois jopa ihan PV:n omaa suunnittelua.. Ilmeisesti MATLE:n huonontamisosasto ei ihan kaikkia varusteita saakkaan käsiinsä..
-
Kk-pilot
- Veteraani
Viesti
Kirjoittaja Kk-pilot » Pe Maalis 15, 2013 1:14 pm
Ressut on kissojen ja koirien kanssa koittaneet etsiä valmistajaa, muttei ole löytynyt.
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan etelänmatkoille jaetaan TT:n mustaa 1-pistehihnaa.
-
Jarppi - Veteraani
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jarppi » Pe Maalis 15, 2013 1:21 pm
jma78 kirjoitti:Meinaatko sitä mustaa hihnaa? Mulla on sellanen mutta ei siinä mitään valmistajamerkintöjä ole.. Kuulin tornarin että ois jopa ihan PV:n omaa suunnittelua.. Ilmeisesti MATLE:n huonontamisosasto ei ihan kaikkia varusteita saakkaan käsiinsä..
Joo, varmaan. Kattelin hävärikuvastosta että olikohan sen nimi joku kiväärihihna, taktinen, musta. Joku sellanen. WTS? ;)
-
AlphaBravo - Green
- Been thanked: 1 time
Viesti
Kirjoittaja AlphaBravo » Pe Maalis 15, 2013 2:07 pm
Mulla on sellainen kutina, että se on Heckler&Kochin 3-point sling. Tai vähintäänkin identtinen.