Suomen puolustusvoimat

Keskustelua Suomen Puolustusvoimista, ja siihen liittyvistä aiheista.
McKone
Veteraani
Been thanked: 11 times
Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja McKone » Pe Maalis 15, 2013 6:52 pm

Se on H&K:n hihna, johon on lisätty PV:n toimesta (tekijää en tiedä) klipsu jolla hihna saa "lyhennettyä". Suunnittelussa jäljet johtavat Kaartin tutkimus- ja kehittämisosastolle.

PV:n suurimmat pahantekijät, PE:n Huonontamisosasto ja TALV:n Akat, ovat olleet ilmeisesti yhteisellä kesälomalla ko. tuotteen käyttöönoton aikana. Kaikkihan eivät hihnasta pidä, itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen kapistukseen ja käyttänyt sitä yli 5 vuotta niin koti- kuin ulkomaillakin.
"The man who thinks he can and the man who thinks he can't are both right.”
Henry Ford

jma78
Tier 1
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Viesti Kirjoittaja jma78 » Pe Maalis 15, 2013 7:12 pm

PV:n hihnassa toi "koukku" johon toi tikapuusoljen näkönen metalliosa lukitaan, on muistaakseni niitattu kiinni hihnaan.. Itseasiassa en ihan ymmärrä että miten toi HK:n oma versio muka toimii jos se koukku ei oo kiinteenä.

http://www.rollanet.org/~stacyw/german_ ... _sling.jpg

Joissain kuvissa se koukku onkin näköjään kiinni aseessa, on ne sakut ovelia: (toisaalta, toi näyttää vähän itse tehdyltä viritelmältä, päätellen kädensuojuksen karkeahkosta vuolutyöstä)

http://www.sturmgewehr.com/bhinton/Heck ... rmClip.JPG
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan etelänmatkoille jaetaan TT:n mustaa 1-pistehihnaa.
Et kai vaan tarkota sitä umpip*skaa cqb-slingiä, missä siinä loppupäässä on tuubiwebbinigä jonka sisällä kuminauhaa?

Mulla on realdeal arskassa se cqb-hihna kiinni ja v*tuttaa joka kerta kun kävelee ampumapaikalta tauluille, ja arska pomppii ylös alas tuossa rinnan päällä tai kyljellä. En oo viittiny tuota intin hihnaa laittaa arskaan kiinni, kun arska on pimpattu just söpösti FDE väriin, ja sehän ois muotirikos käyttää mustaa hihnaa :lol:
Kaikkihan eivät hihnasta pidä, itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen kapistukseen ja käyttänyt sitä yli 5 vuotta niin koti- kuin ulkomaillakin.
Sama homma, itsekkin käyttänyt sekä etelessä että kotimaassa ja oon kyllä todella tyytyväinen ollut.. No se pääsee välillä vähän löystymään ja kun mun hihnassa kiristyssolki on about yläselän kohdalla, sen kiristäminen ei ole niin simppeli juttu. Mutta muuten erinomainen.

Noissa hihnahommissa pitää kuitenkin muistaa se että noi HSLD hihnat on varmaan hyviä naama-ampujille, mutta 95% sotilaista vaan kantaa sitä sitä asetta 95% ajasta.. Joten hihna jonka varassa aseen paino ei voi oikeesti levätä, on vähän turha kapistus. Toi intin hihna mahdollistaa sen että vaikka aseen paino lepääkin sen varassa, eikä käsivarsien, niin ase on hyvin nopeesti käyttövalmiina (jos vaan kantaa asetta silleen kuin sotilaiden sitä kuuluis kantaa.)
Suunnittelussa jäljet johtavat Kaartin tutkimus- ja kehittämisosastolle.
Ei kyllä yllätä että kikka- ja keppososastolla on ollut asian kanssa jotain tekemistä :D

jdoe
Green

Viesti Kirjoittaja jdoe » Pe Maalis 15, 2013 8:00 pm

jma78 kirjoitti: Mulla on realdeal arskassa se cqb-hihna kiinni ja v*tuttaa joka kerta kun kävelee ampumapaikalta tauluille, ja arska pomppii ylös alas tuossa rinnan päällä tai kyljellä. En oo viittiny tuota intin hihnaa laittaa arskaan kiinni, kun arska on pimpattu just söpösti FDE väriin, ja sehän ois muotirikos käyttää mustaa hihnaa :lol:
Kun kerran ollaan ampumaradalla, eikä "taktisessa tilanteessa", voisko sitä asetta heittää vaikka selkäpuolelle niin ei pomppis rinnalla? Tai jos on taktisempi tilanne, pitäis vaikka siitä pistoolikahvasta kiinni?

Bungee 1-pistehihna on paras keksintö sitten näkkärin. Kunhan on sellainen joka oikeasti kestääkin. Mutta joka hihnalle on oma käyttötarkoitus, tottakai. En oikein ymmärrä miksi 1-pistehihnalla ampumaradalle pitäisi edes lähteä? Eri asia toki jos on ns. taktinen ammunta, mutta siinä nyt jotenkin vois kuvitella että se pistoolikahvasta kiinnipito ei hirmuisesti närästäis ketään, ja vois jopa jotenkin "kuulua asiaan"?

jma78
Tier 1

Viesti Kirjoittaja jma78 » Pe Maalis 15, 2013 8:36 pm

Kun kerran ollaan ampumaradalla, eikä "taktisessa tilanteessa", voisko sitä asetta heittää vaikka selkäpuolelle niin ei pomppis rinnalla?
Niin no eipä se siitä riipu kummalla puolella sitä kantaa, edessä vai selässä; pomppii se silti. Eikä semmomen 3,5 kilon polvilumpiota kolhiva jojo ole kovin kiva.
Tai jos on taktisempi tilanne, pitäis vaikka siitä pistoolikahvasta kiinni?
Ja joo, taktisessa tilanteissa pidetään kahvasta kiinni.. Jotain on 14 vuoden armeijauran aikana oppinut.

jdoe
Green

Viesti Kirjoittaja jdoe » Pe Maalis 15, 2013 9:42 pm

Minä vähän ajattelinkin, että ehkä taas tämä nettikirjoittelun luonne tekee tepposet :D eli kaikkea ei aina jaksa/ehdi/muista argumentoida. :) Mielestäni kuitenkin selässä se menee mukavammin, mutta tämä varmaan himppasen riippuu kantolaitteestakin. Itsellä yleensä löytyy perslaukkua, juomapullotaskua yms., joitten väliin ase menee mukavasti eikä pahemmin haittaa normaalia toimintaa tai liikkumista. RK:lla tämä ei ole ihan niin mukavaa, kun on se julmetun latauskahva alaselässä...

Siitä huolimatta, itse pidän 1-pistehihnoista eniten, ehdottomasti. Tosin tuli hommattua Magpullin MS2, joka tuntuu todella mukavalta ja pätevältä. Sen verran vähällä käytöllä ollut, etten ihan osaa sanoa, piekseekö halvempaa serkkuaan.

Itsellä oli aikanaan firman touhuissa käytössä omakustanne Eaglen hihna, TAC-mallisarjaa, M4:lle tarkoitettu. Lienee TAC-3, jos en väärin muista. Mennyt jo seuraavalle omistajalle. Kun ase oli kannossa pitempia aikoja, ihan pätevä hihna, mutta härregyyd sitä sähläämistä että sen sai päälle. Saati jos sitä olisi pitänyt käyttää pikaisesti.

Joillakin tovereilla oli käytössä ruotsalaista 3-pistehihnaa, joka oli yksinkertaisempi ja huomattavasti helpompi käyttää. Sitä en ole mistään löytänyt, valitettavasti. Myös SA80/L85:n 3-pistehihnaa näkyi, joka on vähän samankaltainen. Mallia/valmistajaa ei valitettavasti vanha enää muista.

McKone
Veteraani

Viesti Kirjoittaja McKone » Ti Maalis 19, 2013 10:01 am

jdoe kirjoitti: Bungee 1-pistehihna on paras keksintö sitten näkkärin. Kunhan on sellainen joka oikeasti kestääkin. Mutta joka hihnalle on oma käyttötarkoitus, tottakai. En oikein ymmärrä miksi 1-pistehihnalla ampumaradalle pitäisi edes lähteä? Eri asia toki jos on ns. taktinen ammunta, mutta siinä nyt jotenkin vois kuvitella että se pistoolikahvasta kiinnipito ei hirmuisesti närästäis ketään, ja vois jopa jotenkin "kuulua asiaan"?
Tottumus on toinen luonto, sen myönnän. Intin kolmipistehihnassa on kuitenkin se etu, että käsien vapaaksi saaminen ja aseen liimaaminen rinnuksille vie vain sekunnin. Tätä ei tarjoa muunlainen hihna, ainakaan niin että aseen vapauttaminen olisi sekunnin juttu.

Omat kokemukseni perustuvat useita päiviä, joskus jopa viikkoja kestäneisiin savotoihin. Uhkataso on vaihdellut olemattomasta tulitaisteluun, käyttöympäristö suomalaisesta hiihtomarssista autoajeluun Afrikassa. Koskaan en ole 1-piste hihnaa kaivannut, en ole liioin sotkeutunut "monimutkaiseen" intin hihnaan.

Toisaalta moni on tullut toimeen samoissa reissuissa elefantinnahkaisella hihnalla tai sadan taalan CQB-remmillä. Joka tapauksessa, SA:n intentenduurissa ei montaa hyvää vekotinta ole mutta taktinenhihna voidaan mielestäni sellaiseksi lukea.
Henry Ford

jdoe
Green

Viesti Kirjoittaja jdoe » Ti Maalis 19, 2013 7:28 pm

McKone kirjoitti: Omat kokemukseni perustuvat useita päiviä, joskus jopa viikkoja kestäneisiin savotoihin. Uhkataso on vaihdellut olemattomasta tulitaisteluun, käyttöympäristö suomalaisesta hiihtomarssista autoajeluun Afrikassa. Koskaan en ole 1-piste hihnaa kaivannut, en ole liioin sotkeutunut "monimutkaiseen" intin hihnaan.
Olitkos keskisessä Afrikassa vai idässä? Jos jälkimmäinen, saatamma olla reissutovereita.

McKone
Veteraani

Viesti Kirjoittaja McKone » Ti Maalis 19, 2013 8:27 pm

jdoe kirjoitti: Olitkos keskisessä Afrikassa vai idässä? Jos jälkimmäinen, saatamma olla reissutovereita.
Keskisessä.
Henry Ford

McKone
Veteraani

Viesti Kirjoittaja McKone » Ke Maalis 20, 2013 7:39 am

jma78 kirjoitti:PV:n hihnassa toi "koukku" johon toi tikapuusoljen näkönen metalliosa lukitaan, on muistaakseni niitattu kiinni hihnaan.. Itseasiassa en ihan ymmärrä että miten toi HK:n oma versio muka toimii jos se koukku ei oo kiinteenä.

http://www.rollanet.org/~stacyw/german_ ... _sling.jpg

Joissain kuvissa se koukku onkin näköjään kiinni aseessa, on ne sakut ovelia: (toisaalta, toi näyttää vähän itse tehdyltä viritelmältä, päätellen kädensuojuksen karkeahkosta vuolutyöstä)

Tuon alemman kuvan mukaisesta konstruktiosta kotimainenkin idea on saatu, oikean jäykkyyden etsiminen oli kuulemma melko hankalaa; hihna ei saa aueta aseen omasta painosta vaikka kiinni olisi mitä lisävarustetta ja toisaalta käsin vapautettaessa voimaa ei pitäisi tarvita kohtuuttomasti.

Ensimmäisissä versioissa nämä ominaisuudet eivät olleet balanssissa ja koukun terävät reunat viilsivät paljaskätisen käyttäjän sormet verille mikäli ei ollut tarkka. Niinpä joissakin Kaartin yksiköissä koukku lyötiin moskalla/vast. niin tiukalle ettei se auennut ja hihnaa käytettin kuten 2-piste remmiä....

Hihnan löystymisestä: jos ei teippaaminenkaan auta, kokeile pujottaa häntä takaisin soljen läpi, tiukkaa tekee mutta mahtuu kyllä. Näin menettelemällä ainakin omani on pysynyt halutulla tiukkuudella.
Henry Ford

AlphaBravo
Green
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Viesti Kirjoittaja AlphaBravo » Ke Maalis 20, 2013 8:59 am

jma78 kirjoitti: Joissain kuvissa se koukku onkin näköjään kiinni aseessa, on ne sakut ovelia: (toisaalta, toi näyttää vähän itse tehdyltä viritelmältä, päätellen kädensuojuksen karkeahkosta vuolutyöstä)

Tuo koukku löytyy monista H&K.n aseista (joskaan ei kaikista) ja se on ymmärtääkseni suunniteltu juurikin noin käytettäväksi. Tuossa nimenomaisessa tapauksessa voi toki olla oma viritys.

Enpä olekaan koskaan pannut merkille, että tuo hihnan "kitkakoukku" on täkäläinen erikoisuus. Toimiva juttu, joten pisteet siitä kehittäjälle. Omastakin mielestäni hihna on hyvä. Jos nyt jostain saa nipottaa, niin säätäminen on vähän hankalaa (tää taisikin jo tulla). Hihnan vapaan pään kiinnittämiseen kannattaisi olla joku elastinen lenkki, niin voisi jättää teippailut.

Jarppi
Veteraani
Been thanked: 3 times
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarppi » Ke Huhti 03, 2013 6:24 pm

Hep, ja sit jatketaan samalla kyselylinjalla.

Mikä mahtaa olla se virallinen polvisuojamalli jota Santiksen kaupunkijääkärille jaetaan?

https://www.dropbox.com/s/kb339o4572ajcy5/dxtop.jpg?m
https://www.dropbox.com/s/ll94gcfbgb552yu/vxtop.jpg?m

Ukkosleka
FNG
Has thanked: 1 time

Viesti Kirjoittaja Ukkosleka » To Huhti 04, 2013 11:42 am

Jageby
Green

Viesti Kirjoittaja Jageby » Ke Huhti 10, 2013 9:45 am

Rauhanturvaajille on tulossa kokeiluun jotakin eri mallisia M05 kuvioisia takkeja ja housuja. Tarkemmin en itsekkän tuosta tiedä mutta tieto on peräisin ihan Puolustusvoimilta.
Oon kyllä väähän kateellinen miun siskolle kun pääsee noita protoversioita tekemään...
-a swedish invasion of north korea over a $300m volvo debt would also likely result in nuclear retaliation- LNGLY -Reddit

Falco^
FNG

Viesti Kirjoittaja Falco^ » Ke Huhti 10, 2013 8:21 pm

Jarppi kirjoitti:Hep, ja sit jatketaan samalla kyselylinjalla.

Mikä mahtaa olla se virallinen polvisuojamalli jota Santiksen kaupunkijääkärille jaetaan?

https://www.dropbox.com/s/kb339o4572ajcy5/dxtop.jpg?m
https://www.dropbox.com/s/ll94gcfbgb552yu/vxtop.jpg?m
Täytyy kyllä sanoa, että olivat paksimmat polvisuojat mitä olen koskaan käyttänyt. Eivät meinanneet pysyä polven kohdalla millään varsinkaan nomex haalarin kanssa. Lisäksi tuon muovikupin reuna painoi ikävästi ainakin omaa polvijännettäni. Utissa on jaossa näitä ja Hatchin 4501 Centurion polvisuojia, mutta eipä noita v-toppeja paljoa käytössä näkynyt kun kaikki kävivät vaihtamassa itsellen Hatchit.
Jageby kirjoitti:Rauhanturvaajille on tulossa kokeiluun jotakin eri mallisia M05 kuvioisia takkeja ja housuja. Tarkemmin en itsekkän tuosta tiedä mutta tieto on peräisin ihan Puolustusvoimilta.
Oon kyllä väähän kateellinen miun siskolle kun pääsee noita protoversioita tekemään...
Itse olen kuullut tornareita myös M05 tappelupaidasta.

jma78
Tier 1

Viesti Kirjoittaja jma78 » To Huhti 11, 2013 10:40 am

Itse olen kuullut tornareita myös M05 tappelupaidasta.
Paljosta vetoa että se on M91 poolo johon on ommeltu takin hihat... "Suunnittelin itse; säästin."

McKone
Veteraani

Viesti Kirjoittaja McKone » To Huhti 11, 2013 4:23 pm

jma78 kirjoitti:
Paljosta vetoa että se on M91 poolo johon on ommeltu takin hihat... "Suunnittelin itse; säästin."
SA Intendentuurin logiikalla se on M05 takki, jossa on poolon hihat. Onhan, katsos, otettava huomioon

a) Suomen erityisolosuhteet sään ja maaston osalta
b) asevelvollisuusarmeijamme erityispiirteet
c) yleiset syyt
Henry Ford

Jarppi
Veteraani
Been thanked: 3 times
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarppi » To Huhti 11, 2013 6:35 pm

McKone kirjoitti:
jma78 kirjoitti:
SA Intendentuurin logiikalla se on M05 takki, jossa on poolon hihat. Onhan, katsos, otettava huomioon

c) yleiset syyt
Repesin tälle melko totaalisesti.

jdoe
Green

Viesti Kirjoittaja jdoe » To Huhti 11, 2013 8:15 pm

Jonkin verran on isännät A-maassa tehneet / teettäneet itse combat shirttejä, ehkäpä ajatus kumpuaa sieltä? Voihan uusiotuotannossakin mennä halvemmalla kun tietää mitä käyttää :)

jma78
Tier 1

Viesti Kirjoittaja jma78 » Pe Huhti 12, 2013 7:55 am

c) yleiset syyt
Haha! Niin, onhan toisaalta meidän M83 järjestelmän kaksi uutta takkia sellasia että niissä on kyllä toppavuori, mutta se vuori kattaa ainoastaan torson ja hihoissa ei ole mitään toppausta.. Sama logiikka :D

Tämän talven M83 kuteita pitäneenä voin sanoa että on hieman ottanut päähän toi juttu... tai siis oikeastaan käsiin...

jdoe
Green

Viesti Kirjoittaja jdoe » Ti Huhti 16, 2013 8:00 pm

Suomalaisen miehen käsivarsi on niin karvainen, johtuen siperialaisesta geeniperimästä, ettei hihojen vuoraus ole tarpeellista saati järkevää ;)

Vastaa Viestiin