Dumpit
- CV9030FIN
- Veteraani
- Been thanked: 22 times
Dumppiahan on erityisesti KRIHA hommissa käyttökelpoinen myös paljon muuhun kun vain SHTF lippaiden dumppaukseen. Itse kanniskelin siellä kaikkea extraa esim. jalan toimiessa. Pääosa hommista kun oli ajoneuvo hommia, niin mm. rakkoa tuli kannettua harvemmin (v-mäinen istuessa), jolloin vaikka jaliksen iskiessä tai erityskehällä seisoskelua varten oli kätevä heittää extra vesipullo tai radion vara-vara-akku dumppiin, ottaa osa KRPIST käyttäjän lisämunista kantoon tai nakata talvihanskat kädestä johonkin jemmaan ilman hukkaamisen pelkoa.
Aloitin Dumppiseikkailut Maxpeditionin Rollypolyllä, mutta vaihdoin sen sitten TT rullattavaan. Se oli itselläni käytössä jonkin aikaa A-maassa, mutta kun sinne ei RK:n muovilippaita kahta enempää mene siten, että pysyy vielä sisällä vaihdoin pois. Vaihtoehtoja tutkiskellessa vaihdoin Rollypolyyn takaisin; Rollyyn meni partioidessa kivasti extra vesipullo tai muutamia 40mm namuja, mutta sitten ei enään juuri lippaita...eli SOP:ksi tuli itselleni tyhjätä dumppi aina ensin, jotta sinne mahtuisi myös lippaita tarvittaessa. Kotimaahan palatessani hommasin Mega version, johon mahtuu 4-5 RK-lipasta tai 2-3 RK-lipasta vaikka siellä olisi se vesipullo. Heivasin turhan jalkaremmin ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Nykyään Maxi Rollypoly majailee mulla Warbeltissä.
Edit: linkki Mega Rollypolyyn http://www.maxpedition.com/store/pc/MEG ... H-p233.htm
Aloitin Dumppiseikkailut Maxpeditionin Rollypolyllä, mutta vaihdoin sen sitten TT rullattavaan. Se oli itselläni käytössä jonkin aikaa A-maassa, mutta kun sinne ei RK:n muovilippaita kahta enempää mene siten, että pysyy vielä sisällä vaihdoin pois. Vaihtoehtoja tutkiskellessa vaihdoin Rollypolyyn takaisin; Rollyyn meni partioidessa kivasti extra vesipullo tai muutamia 40mm namuja, mutta sitten ei enään juuri lippaita...eli SOP:ksi tuli itselleni tyhjätä dumppi aina ensin, jotta sinne mahtuisi myös lippaita tarvittaessa. Kotimaahan palatessani hommasin Mega version, johon mahtuu 4-5 RK-lipasta tai 2-3 RK-lipasta vaikka siellä olisi se vesipullo. Heivasin turhan jalkaremmin ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Nykyään Maxi Rollypoly majailee mulla Warbeltissä.
Edit: linkki Mega Rollypolyyn http://www.maxpedition.com/store/pc/MEG ... H-p233.htm
Viimeksi muokannut CV9030FIN, Ti Heinä 15, 2014 6:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Constantem Decorat Honor
Re: Dumpit
+1 Rollylle, ite oon käyttänyt medium -kokoa aika kauan jo ja se on hyväksi havaittu, joskin ahtaaksi käy isomman tavaramäärän kanssa. Afgoissa käytin ihan firman jakamaa m05-dumppia, joka vahingossa ( ) hieman repesi aukkonsa kohdalta jolloin tavaran tunkeminen ja poistaminen kävi yllättävän hyvin ja kaikki pysyi mukana. Rollypoly on sen verran jäykempää materiaalia, ettei heilu itseä vasten rasittavasti, mut toisaalta pehmeemmät mallit (esim. se firman vakiona nihkee säkki) tuntuu pitävän tavarat paremmin sisällä kun antaa periksi sisällä olevien esineiden liikkumiselle.
-
- Green
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 14 times
Toi Jals:sin komentti tuosta virman dumpista on kyllä totta. Suuaukon kun riipii isommaksi niin toimii yllättävän hyvin, jotkut rullaili meitin coyssa noita ohuilla kumilenkeillä jotka sai tarvittaessa repäistyä poikki. Itse kannoin myös 12kk 05 dumppia, toimi siellä niissä tarkoituksissa ja tilanteissa tarpeeksi hyvin.
Only the dead...
-
- Veteraani
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Ja tuon suuaukon yhden sauman purkaminen on ihan sallittua. Ainakin Parolaan kun 05t saapuivat niin ihan Materiaalilaitoksen edustaja painotti että näin voi tehdä.
Omassa käytössä tällä hetkellä first spearin dumppi, mutta on liian aikaista sanoa siitä enempää.
Omassa käytössä tällä hetkellä first spearin dumppi, mutta on liian aikaista sanoa siitä enempää.
-
- Team member
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Säkylässä oli hirveä nillitys dumpin sauman purkamisesta kun menin sellaista vaihtamaan yhden kiinnityslenkin katkettua. Enhän minä sitä ratkonut vaan joku muu...
Nyt on ollut pari vuotta käytössä ATS rullattava dumppi, ihan passeli ~viidelle coltin lippaalle ja RK lippaita menee pari vähemmän. Kiva perusdumppi mutta saisi vaan olla pikkaisen syvempi. Ostin hetki sitten toisen samanlaisen koska malicella war beltiin kiinnitetyn irroittaminen on aika kurjaa jos haluu käyttää ilman massiivista vyötä.
Nyt on ollut pari vuotta käytössä ATS rullattava dumppi, ihan passeli ~viidelle coltin lippaalle ja RK lippaita menee pari vähemmän. Kiva perusdumppi mutta saisi vaan olla pikkaisen syvempi. Ostin hetki sitten toisen samanlaisen koska malicella war beltiin kiinnitetyn irroittaminen on aika kurjaa jos haluu käyttää ilman massiivista vyötä.
There is no victory without sacrifice
-
Kovinkaan montaa eri vaihtoehtoa en ole käyttänyt, mutta varauksetta voin suositella EmdomUSA:n / MM:n dumppia. Pitkään käytin Rollypolya, mutta koska pidin sitä jatkuvasti auki, en hyötynyt siitä rullausmahdollisuudesta mitään. Lisäksi auki ollessaan, kun sisällä oli painoa, se tuntui heiluvan ikävästi vyöllä. Olin alunperin hankkimassa Eaglen dumppia, mutta kun samalla myyjällä oli tämä Emdomin versio myynnissä, päädyin ostamaan sen.
Military Moronin esittely kyseisestä taskusta tuli vasta myöhemmin vastaan, mutta siinä aika hyvin esitellään (myyntipuheiden kera) taskun ominaisuuksia. Itse henkilökohtaisesti pidän siitä, että se on rakenteeltaan melko jäykkä, eikä tällöin heilu vyöllä ollessaan (edes täynnä). Lisäksi tuo hieman war beltin linjalta pudottava rakenne on mielestäni kiva ominaisuus, koska tykkään pitää dumppia noin kello seitsemän kohdalla. Tällöin repun kanssa saattaisi tulla ongelmia, ainakin meikäläisen raajojen kanssa.
Military Moronin esittely kyseisestä taskusta tuli vasta myöhemmin vastaan, mutta siinä aika hyvin esitellään (myyntipuheiden kera) taskun ominaisuuksia. Itse henkilökohtaisesti pidän siitä, että se on rakenteeltaan melko jäykkä, eikä tällöin heilu vyöllä ollessaan (edes täynnä). Lisäksi tuo hieman war beltin linjalta pudottava rakenne on mielestäni kiva ominaisuus, koska tykkään pitää dumppia noin kello seitsemän kohdalla. Tällöin repun kanssa saattaisi tulla ongelmia, ainakin meikäläisen raajojen kanssa.
-
- Team member
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
PV dumppi oli tosiaan ihan käypä peli kun sen repi auki, itelläkin kulki siellä aikanaan kaiken näköstä aina motivaatio aakkosista savukranaatteihin Tällä hetkellä TT dumppi käytössä, plussat sille että saa säädettyä suuaukon kokoa ja on rullattavissa sekä kiinnittyy maliceilla. Toimii ihan hyvin M4 sarjan lippaiden kanssa.
The only thing more accurate than incoming enemy fire is incoming friendly fire.
Olen käyttänyt luokkaa 6-7 vuotta Condorin dumppia niin SRAssa, IPSCissä kuin ressutouhuissa. Jotkut ovat kertoneet miten kaikki mihin Condor koskee on ihan surkeita mutta oma yksilö on edelleen hyvässä kuosissa. Condorin muut kamppeet voi olla muuta mutta heidän dumppi on hyvä jos tarve on saada tasku jonne lippaat putoaa ja josta kamat saa uloskin yhdellä kädellä. Ei ole tacticool eikä Navy Sealit käytä mutta toimii.
Condor tuntuu olevan aika kestävä juu. Itsellä kohta 4 vuotta killunut liivissä airsoftpuuhissa ja ainoa hajonnut asia on se kiristyksen kuminauha. Senkin saa helposti solmupatentilla korjattua.
-a swedish invasion of north korea over a $300m volvo debt would also likely result in nuclear retaliation- LNGLY -Reddit
- CV9030FIN
- Veteraani
- Been thanked: 22 times
Päivitystä omaan mielipiteeseeni:
CV9030FIN kirjoitti: Itselläni oli alkuun A-maassa parikin erilaisella idealla toteutettua dumppia: Firman ei taitettava apina-ansa aka Tasku-, tyhjienlippaiden, M05 (susipaska); TT rullattava dumppi (ihan ok. pl avaus joka on hankala pikatilanteessa hanskat kädessä, vähän pieni) sekä Maxpedition Rollypoly medium (Paras näistä, mutta mahtuu vain 3 RK-lipasta). Tykkäsin Rollypolystä, mutta pidin itsekin aikaisemmin 5-6 lippaan saamista dumppiin tärkeänä. Tämä "vaade" ja RK:n muovilippaat aiheuttivat päänsärkyä. Ainoa joka täytti vaatimukset oli Maxpeditionin isompi Mega Rollypoly http://www.maxpedition.com/store/pc/MEG ... H-p233.htm. Itse poistin siitä turhan jalkaremmin (pikakiinnikkeellä). Käytin kotimassa ja pari kuukautta ulkona. Toimii jopa kuudella lippaalla, helppo avata ja nopea täyttää joten siinä mielessä täydellinen. Viisi-kuusilipasta dumpissa kuitenkin aiheuttaa sen että se rupea vaikuttamaa juoksuun ja dumppi on käytännössä pakko sulkea tarroilla syöksyttäessä, joten käytettävyys heikkenee. Lisäksi ko pussi on ISO...ihan kun olisi varustepussi m85 kiinni battlebeltissä.
Mä rupesin funtsii asioita uudesta ja miettii mitä varten dumppi on olemassa? No sitä varten että pikatilanteessa kun joutuu tekemään taktisen lippaanvaihdon niin se vajaa lipas laitettaan dumppiin, ettei sitä tarvitse hylätä/alkaa survomaan lipastaskuun. Tietysti heti kun tilanne sallii, siirretään vajaat lippaat takaisin lipastaskuihin (erilleen kuitenkin täysistä). Ei kukaan halua sitä hätälippaan vaihtoa siinä 6 lippaan kohdalla tehdä dumpista vaan mielummin lipastaskusta. Rupesin miettimään kuinka monta taktista lippaan vaihtoa joudun tekemään peräkkäin eli kuinka monta lipasta täyttyy mahtua dumppiin...toteisin että sellaista tilannetta tuskin oman kokemuksen perusteella (pari KRIHA missioita, JV-kouluttajana toimiminen) tulee jossa tarvitsee kahta lipasta enempää laittaa dumppiin. Kuitenkaan asia ei ole ihan niin yksikertainen, koska esim KRIHA:ssa dumpissa tulee kannettua esim. ylimääräistä vesi/urheilujuomapulloa, KRPIST kranaatteja, Hearts&Minds kamaa, IED todisteita TSE keikalla, jne...
Onneksi Veli JMA78 oli miettinyt samaa: CDH-TAC CUTE V2 on aika lähellä täydellisyyttä. https://www.facebook.com/media/set/?set ... 106&type=3 Nyt olen vakuuttunut CUTE:n käyttäjä; kevyt, matala, helppo avata ja pitää 2 RK lipasta sisällä juostessa/syöksyessä (3 RK:n lipasta menee, mutta yksi tuppaa tippumaan liikkuessa helposti). Niin ja Made in Finland.
Constantem Decorat Honor