Tiedustelijan liivi: tein itse; säästin.
-
- Tier 1
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 17 times
Jeps, eli tätä varten olin niitä refekuvia aikaisemmin vailla.
Ideana oli tehdä 1:1 kopio virallisesta tiedustelijan liivistä, mutta koska se bib virallisessa liivissä on kertakaikkiaan käsittämätön ratkaisu, niin olihan mun pakko koittaa saada siitä vähän fiksumpi. Toi mun bib ei ole tehty pelkästään verkosta vaan 500d cordurasta... verkko on vaan laminoitu tohon bib:n etupuolelle ihan vaan sen takia kun se näyttää aika kivalta. Bib ei myöskään ole irroitettava, vaan sen saa jemmaan karttataskuun (bib:n takapuolella oleva loop-velcro ottaa kiinni karttataskun hook-velcron kanssa)
Muuta poikkeavaa viralliseen versioon on liivin takapuolella oleva yksittäin Pals-rivi, jonka ideana on se että siihen saa ripustettua pieniä taskuja liivin alapuolelle. Niin, ja käytetty verkko on samaa matskua kuin mistä M13 platecarrierit on tehty.
Muuten tämä on kohtuullisen majuriturvallinen rigi.. menin jopa niin pitkälle että käytin samaa webbingiä mitä eräs nimeltämainitsematon suomalaisfirma hehkuttaa sanoilla "SA-INT mil spec-laatua" Siis v*ttu oikeesti; mil-spec ja toi webbingi EI mahdu samaan lauseeseen, ne on toisensa poissulkevia asioita. Ihan hirveetä sheissea kun vertaa oikeeseen milspec matskuun.
Ton majuriturvallisuuden ohella yksi syy minkä takia en ihan hirveesti alkanut ainakaan tässä vaiheessa kehittelemään tuota designia oli se että vaikka mä oon aikaisemmin verkosta tehnyt esim reppujen sisätaskuja, niin koko tuotteen tekeminen verkosta oli mulle uusi tuttavuus.. ja kun en etukäteen tiennyt tuleeko tämä olemaan great success (tähän Boratin ääni), vai pelkkää ajanhukkaa, niin päädyin sitten aika suoraviivaiseen ratkaisuun.
Kuten kuvista näkyy, bib tulee tässä munkin versiossa aika korkealle ja syy siihen on se että siihen on saatava admintasku silleen että se ei häiritse RK:n lipastaskujen käyttämistä. Admin-taskua ajatellen korkeus on nyt aika ihanteellinen koska nyt siihen mahtuu ihan kunnollinen admin-taskukin, sellasen lituskaisen sijaan. Jos bibiä madaltais, niin sitten pitäis hommata jostain matalampi admini (tai tehdä itse... asia mitä harkitsen seuraavassa versiossa)
Mitäs muutoksia sitten seuraavaan versioon tekis?
-Liivin rungon korkeudesta pystyy pari cm nipistää pois
-Kunnolliset, pehmustetut H-valjaat vaikkakin sen jälkeen rigin käyttäminen rinkan kanssa on vähän kyseenalaista
Tuosta....
Bib jemmattuna
Ideana oli tehdä 1:1 kopio virallisesta tiedustelijan liivistä, mutta koska se bib virallisessa liivissä on kertakaikkiaan käsittämätön ratkaisu, niin olihan mun pakko koittaa saada siitä vähän fiksumpi. Toi mun bib ei ole tehty pelkästään verkosta vaan 500d cordurasta... verkko on vaan laminoitu tohon bib:n etupuolelle ihan vaan sen takia kun se näyttää aika kivalta. Bib ei myöskään ole irroitettava, vaan sen saa jemmaan karttataskuun (bib:n takapuolella oleva loop-velcro ottaa kiinni karttataskun hook-velcron kanssa)
Muuta poikkeavaa viralliseen versioon on liivin takapuolella oleva yksittäin Pals-rivi, jonka ideana on se että siihen saa ripustettua pieniä taskuja liivin alapuolelle. Niin, ja käytetty verkko on samaa matskua kuin mistä M13 platecarrierit on tehty.
Muuten tämä on kohtuullisen majuriturvallinen rigi.. menin jopa niin pitkälle että käytin samaa webbingiä mitä eräs nimeltämainitsematon suomalaisfirma hehkuttaa sanoilla "SA-INT mil spec-laatua" Siis v*ttu oikeesti; mil-spec ja toi webbingi EI mahdu samaan lauseeseen, ne on toisensa poissulkevia asioita. Ihan hirveetä sheissea kun vertaa oikeeseen milspec matskuun.
Ton majuriturvallisuuden ohella yksi syy minkä takia en ihan hirveesti alkanut ainakaan tässä vaiheessa kehittelemään tuota designia oli se että vaikka mä oon aikaisemmin verkosta tehnyt esim reppujen sisätaskuja, niin koko tuotteen tekeminen verkosta oli mulle uusi tuttavuus.. ja kun en etukäteen tiennyt tuleeko tämä olemaan great success (tähän Boratin ääni), vai pelkkää ajanhukkaa, niin päädyin sitten aika suoraviivaiseen ratkaisuun.
Kuten kuvista näkyy, bib tulee tässä munkin versiossa aika korkealle ja syy siihen on se että siihen on saatava admintasku silleen että se ei häiritse RK:n lipastaskujen käyttämistä. Admin-taskua ajatellen korkeus on nyt aika ihanteellinen koska nyt siihen mahtuu ihan kunnollinen admin-taskukin, sellasen lituskaisen sijaan. Jos bibiä madaltais, niin sitten pitäis hommata jostain matalampi admini (tai tehdä itse... asia mitä harkitsen seuraavassa versiossa)
Mitäs muutoksia sitten seuraavaan versioon tekis?
-Liivin rungon korkeudesta pystyy pari cm nipistää pois
-Kunnolliset, pehmustetut H-valjaat vaikkakin sen jälkeen rigin käyttäminen rinkan kanssa on vähän kyseenalaista
Tuosta....
Bib jemmattuna
-
- Veteraani
- Been thanked: 3 times
- Viesti:
Re: Tiedustelijan liivi: tein itse; säästin.
Noniin, tulihan se sieltä. Seuraava kysymys lienee ainoastaan että montako pitää maksaa että saa tuollaisen kanssa?
Täähän vaikuttaa jo ihan fiksulta lähtötilannetta ajatelle Loistavaa työtä jälleen kerran!
Taitais majuriturvallisuus kärsiä liikaa, jos olkaimet olis klipsillä myös edestä ja pystyis tarvittaessa vaihtamaan koko olkaimet pehmustettujen ja pehmustamattomien välillä?
Taitais majuriturvallisuus kärsiä liikaa, jos olkaimet olis klipsillä myös edestä ja pystyis tarvittaessa vaihtamaan koko olkaimet pehmustettujen ja pehmustamattomien välillä?
-
- Tier 1
tarvii jostain löytää OD verkkoa joka on samanlaista kun toi mitä käytin, eli ei veny mihinkään suuntaan. Käytin tossa palaa hylätystä naamioverkosta jonka löysin, eli vaikka omaan käyttöön sen uusiokäyttö voi olla ookoo, niin en mä varmaan sitä myydä voi. Ja sitäpaitsi, en oo kyllä ihan varma saisko tota verkkoa edes päätyä siviileiden käsiin; eikös niiden M13 liivien tästä verkosta tehdyt versiot ole mil. rajoitettu?Seuraava kysymys lienee ainoastaan että montako pitää maksaa että saa tuollaisen kanssa?
Se voi olla.. mutta toisaalta tuli kyllä yhtenä parannusideana itsellekkin mieleen siirtää noi olkainten SRB:t nimenomaan eteen, syynä se että koska liivi on niin leveä, niin nythän ne on tuolla kainaloissa... Ja koitappa säätää liiviä silloin kun se on päällä; ei tuu mitään ellei ole joku sirkustaiteilija. Noi olkaimissa olevat Pals lenkit siinä kyllä sit joutuis uhraamaan, mutta aika pieni hinta siitä että käytettävyys paranis huomattavastiTaitais majuriturvallisuus kärsiä liikaa, jos olkaimet olis klipsillä myös edestä ja pystyis tarvittaessa vaihtamaan koko olkaimet pehmustettujen ja pehmustamattomien välillä?
Tosta kannattais varmaan karsia isosta paneelista ylimmän molle rivin päältä pois tyhjä tila. Nyt taskut tulee turhaa alaspäin ja molle muutenkin roikkuu ylimmästä rivistä. Komppaan remmin säädön ja irrotuksen siirtoa eteen.
-
- Tier 1
Niinku Falco tuolla toisessa ketjussa mainitsikin, liivin korkeus on RK:n lippaita silmällä pitäen tehty, ja jos korkeutta yläpäästä otettais pois (eli Palssit ois lähempänä yläreunaa) niin se sitten hankaloittais admin taskun käyttöä. Eli jos jostain otan pois, niin alareunastaTosta kannattais varmaan karsia isosta paneelista ylimmän molle rivin päältä pois tyhjä tila.
öö, multa meni nyt vähän ohi toi?Nyt taskut tulee turhaa alaspäin ja molle muutenkin roikkuu ylimmästä rivistä.
Tarkistin SA lipastaskun kiinnityksen, siinä ei olekkaan lipastaskun suojahupun yläreunaan asti mollea, kuten esimerkiksi Combat Kitin Swedish hook taskussa. Kuitenkin kaikki tila ylimmän mollerivin yläpuolella on ymmärtääkseni lähinnä ompelun helpottamiseksi jätettyä tilaa tms. Esim. SDS:n valmistama Rack liivi näyttää kuinka ylimmän rivin yläpuolella on vain tuuma tyhjää liivipohjaa. Sinun liivissä ja PV:n tiedustelijan liivissä sitä vaikuttaisi olevan kaksi tuumaa kuollutta tilaa. Liivin alareunasssa taas yksi tuuma tyhjää liivi pohjaa toimii pehmikkeenä esim. Malicella kiinnitettäviä taskuja käytettäessä, joten se on tarpeellinen.
Ymmärrän kyllä admin ajatuksen ja RK lippaiden aiheuttaman kiusan. Itse en koskaan tuon takia koskaan rigin kanssa ole lähtenyt admintaskuhin mukaan. Lisäksi ylös nostettu admin tasku pienentää aukkoa josta pää pitäisi pujottaa sisään.
H-valjaista vielä, tämä on vain minun mielipiteeni. Niin pitkään kun rigi on yksiosainen pidättyisin x-valjaissa. Kaksiosaisissa taas ehdottomasti H-valjaat. Käyttömukavuus ja valjaiden säädettävyys kärsii jos yksiosaiseen liiviin laittaa H-valjaat. Tämä siksi että X valjaat liikkuvat enemmän ja helpottavat päälle pukemista. Edestä aukeava liivi taas nimensä mukaisesti avautuu edestä ja tarjoaa runsaasti tilaa pukemiseen.
Tykkään liivin toteutuksesta muuten ja on erittäin asiallista että olet ottanut aiheen syyniin.
Ymmärrän kyllä admin ajatuksen ja RK lippaiden aiheuttaman kiusan. Itse en koskaan tuon takia koskaan rigin kanssa ole lähtenyt admintaskuhin mukaan. Lisäksi ylös nostettu admin tasku pienentää aukkoa josta pää pitäisi pujottaa sisään.
H-valjaista vielä, tämä on vain minun mielipiteeni. Niin pitkään kun rigi on yksiosainen pidättyisin x-valjaissa. Kaksiosaisissa taas ehdottomasti H-valjaat. Käyttömukavuus ja valjaiden säädettävyys kärsii jos yksiosaiseen liiviin laittaa H-valjaat. Tämä siksi että X valjaat liikkuvat enemmän ja helpottavat päälle pukemista. Edestä aukeava liivi taas nimensä mukaisesti avautuu edestä ja tarjoaa runsaasti tilaa pukemiseen.
Tykkään liivin toteutuksesta muuten ja on erittäin asiallista että olet ottanut aiheen syyniin.
- CV9030FIN
- Veteraani
- Been thanked: 22 times
Sitten kun rupeet tekee noita sarjassa niin tee myös valkoisena..olis tarvetta
Tähän mallliin:
Tähän mallliin:
Constantem Decorat Honor
-
- Tier 1
Sitä en tiedä minkä takia tossa virallisessa versiossa sitä tyhjää tilaa on, mutta omassa sitä on juurikin ton lipastasku/admintasku-yhteensopivuuden kanssa. Toisaalta taas, voishan sitä hommata kapeen adminin jota käyttäis itse liivissä esimerkiksi MSM:n stealth compact. Jos ajattelee liivin käyttötarkoitusta nimenomaan tiedusteluhommissa, niin tarviiko niitä kaikkia lippaita edes saada kulkemaan liivissä, tai ainakaan varsinaisissa lipastaskuissa? Eli ehkä siitä Pals pinta-alasta vois sen 3 palssia uhrata adminia varten. Tai sitten niinku aikaisemmin mainitsin; matalampi bib, ja siihen matalampi admini, sellanen joka ei vaadi kuin 2 palssia korkeussuunnassa.Sinun liivissä ja PV:n tiedustelijan liivissä sitä vaikuttaisi olevan kaksi tuumaa kuollutta tilaa
Toi on kyllä totta; liivin pukeminen päälle silloin kun hihnat on säädetty kantokireydelle on kyllä helvetin perkeleellistä, ellei sitten avaa toista hihnaaLisäksi ylös nostettu admin tasku pienentää aukkoa josta pää pitäisi pujottaa sisään.
Mulla oli tuossa pari vuotta sitten yhdessä ampumaharjoituksessa chestrigi ns ammunnanjohtajan liivinä. Siinä oli edessä iso admini ja pari yleistaskua, ja loppupeleissä ihan hirveesti siinä ei painoa ollut. Kuitenkin viikon jälkeen oli hartiat niin jumissa että ei veri oikein kunnolla kiertänyt käsissä. Luulisin että syynä oli juurikin x-valjaat. Mutta toi on kyllä totta että jos haluaa tehdä universaalin liivin, eli sellaisen joka sopii jollekkin muulle kuin mulle, niin h-valjaissa se säädettävyys voisi olla ongelmallistaNiin pitkään kun rigi on yksiosainen pidättyisin x-valjaissa
Empä taida ruveta Toisaalta, ton verkon hauska puolihan on se, että siinä missä toisella puolella on toi vihreä camo, niin toisella puolella on puolestaan vaalean harmaa/tumman harmaa camo.. se vois toimia myös talvikäytössä (tai AKE-jutuissa).. ongelmanahan tietenkin on se että ei se ihan hirveesti lämmittäis jos liivin pohja ois sitä camoa; taskut pitäis olla myösSitten kun rupeet tekee noita sarjassa niin tee myös valkoisena..olis tarvetta