Makuupussit, alustat ja tarvikkeet

Reput ja leiritymisvälineet
pekezu
Green
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Makuupussit, alustat ja tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja pekezu » To Joulu 03, 2015 8:02 am

En löytänyt keskustelua tällaisista majoitusvehkeistä, joten avaanpa keskustelun.

Itselläni hakusessa siis makuupussi pääasiassa kesäkäyttöön, mutta kolmen vuodenajan käyttökelpoisuudestakaan ei olisi haittaa. Hintaluokka sijoittunee sinne max 120€ osastolle, mieluummin alemmas. Olen katellut nyt Savotta Militarya, joka kustantaisi ton about 120€ Varuste.netistä, toinen vaihtoehto on ollut Carinthian Defence 1 , joka tosin ei enää kovin kylmällä kelillä mene, mutta olisi selkeästi kevyempi ja kuitenkin comfort menee sinne +3 asti, joten kesän viileämmätkin kelit todnäk taittuisi tuolla vallan mainiosti.

Lähinnä kiinnostaa löytyykö jossain 80€ hintaluokassa vastaavia vermeitä? Miltec mietityttää merkkinä kovasti, vaikka kuulema osa tuotteista on ihan jees.

Onko noista Savotan ja Carinthian pusseista sanottavaa?

joelbox
FNG

Re: Makuupussit, alustat ja tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja joelbox » To Joulu 03, 2015 2:57 pm

Savotta Militaryn omistajan en oikein voi suositella sitä muualle kuin mökki/laavu/kotakäyttöön. Rakenne on halvan oloinen (ekan pussin jouduin vaihtamaan pussista irti revenneen vetoketjun vuoksi), painaa ihan perkeleesti ja kompressiopussin "ladderlockit" (en muista mitä ovat suomeksi) sain väännettyä nurin normaalilla kiristämisellä. Annan kuitenkin plussaa lämpöarvoista ja inttifiiliksestä. Jos liikut autolla ja pussin ainoa kantaminen tapahtuu pihalta kuivaan lämmittämättömään mökkiin, niin ihan hyvä valinta siinä tapauksessa. Sotahommiin valitsen mieluummin vaikka villahuovan.

EDIT: nyt kun kattelen tarkemmin noita myyntitietoja, niin en tunnista niistä omaa makuupussiani. Ovatkohan muuttaneet speksejä? Oma ainakin tuntuu niin kiinatuotteelta että. Varustenetin tiedoissa päällikangas ilmoitetaan ripstopiksi, mulla se ei sellaista ainakaan ole. Lisäksi lähes 400 peukutusta tuotearvioissa pistää miettimään, että ostinko vain huonoa erää vai onko tää taas kansan kollektiivista Tukholma-syndroomaa SA-varusteisiin?

Tatska
Green
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatska » To Joulu 03, 2015 3:36 pm

Enpä oo kuullu kovin monen savotta militaryn omistajan sitä kehuneen. Joskus kun oon savotan säkkiä käpistelly kaupassa niin ei se kompressiopussi ainakaan laadullaan loista kun monesta on jo uutena ollut rikki noi "ladderlockit". Carinthian finn system hankintaan jos pakko saada intin säkki, itse jätin sen kaupan hyllylle kun ei hotsita tälläsenä hukkapalana nukkua 50cm liian isossa pussissa. Mulla on käytössä Carinthian tropen ja defense 4, molempiin oon ollut tyytyväinen. Voi vieläpä käyttää yhdessä jos menee aivan extreme pakkasiin nukkuun ilman telttaa ja kaminaa.
Peace through superior firepower

pekezu
Green

Viesti Kirjoittaja pekezu » To Joulu 03, 2015 3:48 pm

Tatska kirjoitti:Enpä oo kuullu kovin monen savotta militaryn omistajan sitä kehuneen. Joskus kun oon savotan säkkiä käpistelly kaupassa niin ei se kompressiopussi ainakaan laadullaan loista kun monesta on jo uutena ollut rikki noi "ladderlockit". Carinthian finn system hankintaan jos pakko saada intin säkki, itse jätin sen kaupan hyllylle kun ei hotsita tälläsenä hukkapalana nukkua 50cm liian isossa pussissa. Mulla on käytössä Carinthian tropen ja defense 4, molempiin oon ollut tyytyväinen. Voi vieläpä käyttää yhdessä jos menee aivan extreme pakkasiin nukkuun ilman telttaa ja kaminaa.
Intin pussi ei ole mikään välttämättömyys, lähinnä noi kaks sattui hintaluokassa samoille suunnille.

Miten kylmässä tolla tropenilla vielä pärjää? Defence 1 on luokiteltu vähän tropenia eristävämmäks niin mietin, että pitääkö noi comfort-luvut paikkansa vai onko heittoa suuntaan tai toiseen.

Tatska
Green
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatska » To Joulu 03, 2015 4:39 pm

Tropenilla nukkuu ihan ok siinä nollan tuntumassa. Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että kun menee pakkasen puolelle niin kaivan defense 4 esiin jos ei tarvi lentokoneessa viedä varusteita.

LSa
Team member

Viesti Kirjoittaja LSa » To Joulu 03, 2015 5:10 pm

Mä kiinnittäisin makuupussin sijaan enemmän huomiota paikkaan, jossa makaa. Oikein sijoitettu lepopaikka antaa hyvät unet. Vaan aina ei pysty makuupaikkaa just valikoimaan, joten ihan kuraa ei kannata nukkumavälineiksi valita. Viikonloppu- /viikkoreissailuissa univajetta voi usein kerryttää ihan rauhassa ja unen tärkeys jää helposti ymmärtämättä.

Kunnon eristeen päällä nukkuu aika köyhälläkin pussilla. Eristeen ei tarvitse olla suuri, kunhan kamat ei just maahan koske. Intin alustan lieve-idea on loistava. Itsellä intin alusta jää silti helposti kotiin ja mukaan lähteen pienempään tilaan mahtuva alusta ja erillinen maavaate. Maavaate voi olla hyvinkin kevyt, jos siinä on heijastava kerros.

Ilmatäytteisistä en tykkää. Nukkumismukavuudeltaan ovat loistavia, mutta puhjennut littana ei just eristä.

Huppupipo ja kuivat nukkumisvaatteet nostavat unen laatua. Jos on kylmä, niin villasukat ja ohuet hanskat toimivat. Lämpöä haihtuu myös ylös, joten sateettomallakin kelillä saa mukavammin unta, jos laittaa pienen katoksen. Tuulella tuulensuojaa. Kovalla pakkasella vaatteet virittelee alle, niin pysyvät sulana. Osan voi ottaa pussiinkin mukaan, jos ovat kuivia. Mä en tykkää kuivata kamoja makuupussissa.

Mä pidän nukkumiskamat makuupussin kanssa samassa kuivasäkissä.

Qwerty
Team member
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Viesti Kirjoittaja Qwerty » To Joulu 03, 2015 5:52 pm

pekezu kirjoitti:
Miten kylmässä tolla tropenilla vielä pärjää? Defence 1 on luokiteltu vähän tropenia eristävämmäks niin mietin, että pitääkö noi comfort-luvut paikkansa vai onko heittoa suuntaan tai toiseen.
Aikalailla siinä nollan kieppeillä kuten Tatska jo totesikin. Tropeni+jenkkibivy on ihan kiva yhdistelmä paitsi, että vetskarit on pusseissa eri puolilla niin hidastaa sisään ryömimistä tai ulos säntäämistä vähäsen. Snadi miinus kans ton hyttysverkon toteutuksesta kun ainakin itselläni tuppaa painumaan nukkuessa kasvojen päälle -> hyttyset laskeutuu ja pistää suoraan iholle. Varmaan pitää ruveta nukkumaan joku lierihattu päässä että verkko pysyy irti naamasta.
There is no victory without sacrifice

Windi
Hangman
Been thanked: 7 times

Viesti Kirjoittaja Windi » To Joulu 03, 2015 9:07 pm

Itellä tuo Jenkkien modulaarinen ACU mallin (uudempi siis kuin se WL kuosinen, pussit menee ainakin aavistuksen pienemään tilaan tossa uudemmassa). Noilla kombinaatioilla nukkuu kyl melkeen mis lämpötilassa vaan ja goretex bivy on taannut kuivuuden. Suurimpana miinuksena tuossa on koko. Jos koko setillä vetää, niin vaikka kuinka kompressois niin kyllä se vaan vie rinkasta sen päätilan. Tekis mieli keksiä talveksi joku pieneen tilaan menevä lämpönen pussi. Jos tuon suhteen on ehdotuksia, niin saa laittaa tulemaan.

Noiden kaverina mulla on aika usein nykyään mukana jenkkien sadeviitan WL lineri (joo, ERDL ois mageempi mut ei löydy). Tää on mun torkkupeitto kotona ja todistetusti helvetin kiva peitto heittää päälle vaikka kytiksellä :D
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

pekezu
Green

Viesti Kirjoittaja pekezu » Pe Joulu 04, 2015 7:52 am

Alkaa kelkka kääntyä todnäk tonne Carinthian suuntaan. Leka myy noita pusseja, onko ulkomaisissa kaupoissa jotain, jotka myy noita Carinthian pusseja halvemmalla? Koitin googlella etsiä, löytyi jokusia liikkeitä euroopasta, mut postikuluineen tulee maksamaan about saman mitä Lekasta haettuna.

Kysäsen vielä: Onko noista Miltecin tuotoksista mitään mielipiteitä? Lekan sivuilla noita ainakin kehutaan hintaluokassaan ilman alaleukaa, mutta koska miltec-allergia olen hieman skeptinen. Olisi hauskaa kuulla varmasti objektiivisia mielipiteitä vehkeistä.

Capt
Quiet Professional
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Capt » Pe Joulu 04, 2015 9:35 am

Carinthiaa pussiksi käytön ja tarpeen mukaan, sitten ylijäämä bivvy ja therm-a-restin makuualustaa siihen vielä niin aika pitkälle pääsee maastossa.

Lekan hinnat on normaalia carinthian tasoa, euroopasta saisi kympillä tai parilla halvemmalla mutta postitukset ja vaiva vetää samalle viivalle imho.
Mil-tec en koskisi pitkällä tikullakaan jos kyseessä olisi esim viikon patikkamatka norjassa ja sen pussin pitää toimia. Mökille jos vie vieraille annettavaksi pussiksi niin sitten..

edit: jos haluaa säästellä niin brittivalmistaja Snugpak tekee ok hinta/laatusuhteelisia makuupusseja myös.

Tatska
Green
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatska » Pe Joulu 04, 2015 10:34 am

Asmc.de myy ainakin carinthiaa pari kymppiä halvemmalla, paremmalla valikoimalla (pituudet) ja siihen jos ostaa sen 50e -25% alennukset vuodeksi niin useamman pussin tilauksessa saa ihan jees alennuksen. Jos jostain löytää niitä Hollannin armeijan ylijäämä/käytettyjä makuupusseja niin ne taisi myös olla carinthian pusseja.

Dolnage
Green
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Viesti Kirjoittaja Dolnage » Pe Joulu 04, 2015 10:39 am

Carinthia Tropen, Def4 ja Def6, tilanteesta riippuen. Kaveriksi jenkkibivy ja alle Savotan makuualusta.

Savotan Militarysta ei oo muuta ku paskaa sanottavaa. Kompressiopussin ompeleet ratkeili jo makuupussia ekaa kertaa ulos ottaessa.
Ei ollu myöskään vaikea hypotermia kaukana ku testailin sitä viimestä kertaa.
"Sieg Heil Suomi on parempi propagandafilmi kuin Riefenstahlin Triumph des Willens."

L4gi
FNG

Viesti Kirjoittaja L4gi » Pe Joulu 04, 2015 2:42 pm

Carinthian pusseja saa mm. suoraan valmistajalta: http://www.military-sleeping-bags.com/

StaG
Green
Has thanked: 42 times
Been thanked: 3 times

Viesti Kirjoittaja StaG » Su Joulu 06, 2015 3:05 pm

+1 Jenkkien modulaaripussille. Itse käytän lähinnä setin kevyintä Patrol-pussia, jota tarvittaessa voin tukea taukopuvulla. Ohjeen mukaan -1c rated, oliskohan extreme? Sotilaspusseissa ei tätä siviilimaailman jakoa Extreme/Comfort yleensä tunneta. Vastaa siis lähinnä Carinthian Defence 1:stä. Koko setti, eli Patrol-, Intermediate- ja Bivvy-bagi on määritelty -35c asti, käytettynä/käyttäjän ominaisuuksien takia toki saattaa jäädä jokusen asteen tästä. Näitä saa käytettynä 1-200 eurolla ja on tuohon hintaan erittäin käytännöllinen, käyttökelpoinen ja hinta-laatusuhteeltaan lähes lyömätön. Tämän setin kaveriksi kannattaa hommata joku pieni kompressiopussi, esimerkiksi Carinthian pienin malli, jotta Patrolin saa kulkemaan järkevän muotoisena ja -kokoisena, sillä järjestelmän oma kompressiopussi on optimoitu toimimaan koko kattauksen kanssa. Boonuksena järjestelmä on suunniteltu toimimaan osastensa kanssa yhteen, joka näkyy etenkin siinä, että kaikkien kolmen pussin vetoketjut ovat samalla kohdalla toisella sivulla ja ne kiinnittyvät vetoketjun kummallakin puolella olevilla neppareilla toisiinsa, jolloin pussin käyttö on erittäin helppoa ja suoraviivaista.

Mil-Tecin kopio tästä Modulaaripussista on hinta-laatusuhteeltaan hyvä. Materiaalit eivät tietenkään ole yhtä laadukkaita ja kompressiopussi on aika nopeasti entinen (soljet, ompeleet yms.), mutta itse pussit ovat hintaisekseen ihan ok. Tällainen on tarttunut joskus viime vuosikymmenellä mukaan jostain ja on käytössä aina, kun ei erikseen ole tarvetta tuolle sotamallin suorituskyvylle, vaan käyttö olisi vain turhaa kulumista eli festarit yms. oksennusjuhlat.

Kysymykseen "Mikä olisi juuri minulle oikea makuupussi?" ei ole täysin yksiselitteistä vastausta, koska optimaalinen kokoonpano riippuu hyvin paljon käyttäjän ominaisuuksista. Itse esimerkiksi tuotan viileässä paljon lämpöä ja minulle sopiikin suht kevyt, mutta hyvin hengittävä makuupussi, jolloin kehonlämpö pumppaa kaiken pussin sisälle kertyvän kosteuden ulospäin ja vaatteiden ja varusteiden kuivaaminen nukuttaessa on todella tehokasta. Toisaalta jos esim. sotilastoiminnassa yöpyminen tapahtuu pääasiassa teltassa tai rakennuksessa, tai vähintään jonkinlaisessa sääsuojassa niin kaikkein optimaalisin ratkaisu toiminnan kannalta on laadukas ja moderni tauko/pakkaspuku. Toimintavalmius on jotain ihan muuta, kuin makuupussia käytettäessä ja tämä setti säästää ylimääräisen tavaran kanniskelemiselta, kiitos monikäyttöisyytensä.

pekezu
Green

Viesti Kirjoittaja pekezu » Su Joulu 06, 2015 9:41 pm

Capt kirjoitti:Carinthiaa pussiksi käytön ja tarpeen mukaan, sitten ylijäämä bivvy ja therm-a-restin makuualustaa siihen vielä niin aika pitkälle pääsee maastossa.

Lekan hinnat on normaalia carinthian tasoa, euroopasta saisi kympillä tai parilla halvemmalla mutta postitukset ja vaiva vetää samalle viivalle imho.
Mil-tec en koskisi pitkällä tikullakaan jos kyseessä olisi esim viikon patikkamatka norjassa ja sen pussin pitää toimia. Mökille jos vie vieraille annettavaksi pussiksi niin sitten..

edit: jos haluaa säästellä niin brittivalmistaja Snugpak tekee ok hinta/laatusuhteelisia makuupusseja myös.
http://www.asmc.com/Camping/Sleeping-ge ... rge-p.html

Mitä luulet, onks tollanen thermaresti fiksu sijoitus? Ilmapatja on ilmapatja mutta kuten joku sanoi, jos se on puhki niin sepä ei auta mitään. Perinteinen solumuoviratkaisu siis olisi varmaan hankinnassa.

Honkki
Veteraani
Been thanked: 17 times

Viesti Kirjoittaja Honkki » Su Joulu 06, 2015 11:02 pm

Itse käytän nykyään seuraavia: Carinthia Tropen, Savotta Military (kai, hyvin inttihenkinen pussi jonka alkupaikkaa en muista) ja makuualustana thermalite z-lite. Bivy tietenkin löytyy myös.

Telttaa en omista, joten yöpyminen joko taivasalla tai mahdollisuuksien mukaan laavussa. Havuilla pohjaa jos vain tilanne sallii. Epämukavia yöunia ei tule ollenkaan mieleen, joskin kovilla pakkasilla (miellyttävä) nukkuminen vaatii jo muutakin kuin hyvän makuupussin.

Makuualustaa valitessa kannattaa vertailla R-arvoja. Partioaitasta:
Esimerkiksi makuualustoissa ilmoitettavaa R- arvoa on kuitenkin hyvä käyttää makuualustojen keskinäisessä vertailussa, näin löydät itsellesi käyttötarkoitukseesi sopivan alustan. Hyvänä karkeana mittataulukkona voidaan pitää seuraavaa:

Kesälämpötiloissa makuualustalta tarvitaan lähinnä vain mukavuutta, jolloin R- arvo ei ole olennainen
Kolmen vuodenajan alustan tulisi olla R-arvoltaan noin 3 tai yli
Neljän vuodenajan alustan tulisi olla R-arvoltaan ainakin 5 ja yli -20 pakkasilla yli 5
Itse aikoinaan myös kuvittelin tarvitsevani tuota Carinthia Tropenin hyttysverkkoa, mutta nykypäivänä ottaisin ennemmin Carintia Defence 1:n. Defence 1:stä puuttuu hyttysverkko, mutta pitää vettä. Suosittelen myös sisäpussin/lakanan hankkimista. Helpottaa pussin pesua, tekee pussista todella paljon mukavamman jos satut vaikka hikoilemaan, eikä vie käytännössä yhtään tilaa.

rivolli

Viesti Kirjoittaja rivolli » Ti Joulu 08, 2015 10:14 pm

Savotta kannattaa kiertää kaukaa.

Defence 1 vähän tropenia lämpösempi ja huppu paremmin säädettävänä.

Huuto.net ja tori.fi saa defencejä ja finnsystemejä halvalla uusina joa jaksaa odotella.

Kk-pilot
Veteraani
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Viesti Kirjoittaja Kk-pilot » Ke Joulu 09, 2015 12:02 pm

Mä en ihan ymmärrä ihmisiä, jotka kehuvat Savotan makuualustaa. Se on:
-Painava
-Karkeapintainen solumuovisisus imee likaa ja kosteutta itseensä ja kuivuu hitaasti
-Eristää huonosti, etenkin intin käytetyt aivan littanoita sisukseltaan. (R- arvoksi olen kuullut 0.5, mutta tälle en muista lähdettä)
-Ei tarpeeksi leveä, liepeet eivät kestä vettä tai vesi valuu niiden päälle
+Suhteellisen varusmiehenkestävä rakenteeltaan

Thermarestiä voin suositella. Itsellä Ridgerest Classic- malli isoimmassa koossa, hintaa oli tarjouksessa kolmisen kymppiä. R- arvoltaan 2.6, paino 540g. Empiirinen fiilis lumihangessa nukkumisesta on, että tuon kanssa nukkuu paljon paremmin kuin intin alustan. Havuja on toki ollut joka kerta kummankin alustan kaverina. Kuivaa myös paljon nopeammin ja helpommin kuin intin alusta, johon verrattuna tuon ainut huono puoli on suurempi pakkausleveys.

Makuupussina kesä/ sisämajoituksessa Snugpakin Jungle Bag. Pakkautuu kahden nyrkin kokoiseksi, hintaa oli nelisen kymppiä. Vissiin nykyisin brittiarmeijan jakotavaraakin. Ominaisuutena on, että avautuu sivulta ja kyljestä vetoketjulla kokonaan peitoksi. Osoittautunut vähän sellaiseksi festaripussiksi, täytynee ostaa Tropen korvaajaksi.

Talvipussina käytän intin Carinthiaa. Kahvipakettia vastaan sain koijattua varastolta XL- kokoisen vain pari kertaa pestyn. On lämmin. Taivasalla nukkuessa bivynä jenkkiarmeijan vanhempi gorepussi, joka on ajanut asiansa ihan ok. Jossain vaiheessa täytyy vaihtaa keskeltä aukeavaan ja isompaan bivyyn, tuo on suunniteltu <185cm taistelijalle.

Qwerty
Team member

Viesti Kirjoittaja Qwerty » Ke Joulu 09, 2015 1:43 pm

pekezu kirjoitti: Mitä luulet, onks tollanen thermaresti fiksu sijoitus? Ilmapatja on ilmapatja mutta kuten joku sanoi, jos se on puhki niin sepä ei auta mitään. Perinteinen solumuoviratkaisu siis olisi varmaan hankinnassa.
Mulla on tollanen. Toi on oikeesti aika megaiso paketti vaikka tekiskin tiiviin rullan. Hyvähän toi on nukkua eikä paina paljoa mutta kokonsa puolesta vaikea sitoa fiksusti mihinkään rinkkaa pienemmän ulkopuolelle.
There is no victory without sacrifice

Windi
Hangman
Been thanked: 7 times

Viesti Kirjoittaja Windi » La Tammi 09, 2016 12:30 pm

Tuli tilanne, että piti hommata makuualusta joka menisi mahdollisimman pieneen tilaan. Joissain tilanteissa korvaan makuualustan riippumatolla, mutta aina ei ole sitä vaihtoehtoa. Vanha alusta oli huono R arvoltaan, ja vei hitosti tilaa. Päädyin tilaamaan Klymit Inertia XL Recon makuualusta. Valmistajan speksit täältä: http://klymit.shopgate.com/item/343538

Lattialla testattuna tuntu ihan mukavalta, noi aukot eivät ainakaan vielä haitanneet mitenkään. Materiaali ei ole liukasta ja tuntuu muutenkin mukavalta. Mukana tullut pikkupumppu on melko turha, ton puhalsi ihan max 10 puhalluksella täyteen, pumpulla ei meinaa täyttyä millään. Ohessa kuva, josta saa osviittaa miten pieneen tilaan tuo pakkautuu. Ei juuri ole suurempi kuin pakattu jetboil ja painoakaan ei ole juuri mitään.

Kuva
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."

Vastaa Viestiin