Makuupussit, alustat ja tarvikkeet
-
- Team member
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Ite tuli ostettua jostain keskieuroopasta sellanen settis mis oli tropenin pussi lämpimille keleille ja defence 4 sit vähän viileemmille ja jos oikeen kylmä tulee ni heittää sit vaiks sen tropenin sinne defence nelosen sisään. Settiin kuulu myös lakana mikä intissäkin jaettiin ja jotan en kertaakaan käyttänyt. Nyt kokeilin kerran asentaa sen tonne sisälle ja vähän sitä miten se toimis mut voin vaan todeta ettei toiminut ainakaan omalla kohdalla. Makuualustana toimii (tai toimi) Therm-a-Rest Prolite Plumpsa. Oli erittäin mukava siihen asti kunnes patjaan tuli reikä. Aamulla mietitytti et miks on perkeleen kylmä. Solumuovinen vois olla kans ratkasu sellasille reissuille jossa nukutaan millon missäkin. Ilmatäytteistä vois sit käyttää tulevaisuudessa tommosilla mukavuus tason retkillä jossa ei nukuta kantojen tai kivien päällä.
Pusseista vielä sen verran että tuo tropenin integroitu hyttysverkko ei kuullostanut mitenkään kummoselta jutulta mut siinä vaiheessa ku etelän poijjaat kömpii nukkumaan lapissa keskikesän tienoolla ja kavereilla ei oo hyttysverkkoa ja sulla on ni olo oli aika loistava
Pusseista vielä sen verran että tuo tropenin integroitu hyttysverkko ei kuullostanut mitenkään kummoselta jutulta mut siinä vaiheessa ku etelän poijjaat kömpii nukkumaan lapissa keskikesän tienoolla ja kavereilla ei oo hyttysverkkoa ja sulla on ni olo oli aika loistava
The only thing more accurate than incoming enemy fire is incoming friendly fire.
Re: Makuupussit, alustat ja tarvikkeet
Onko kukaan kokeillut talvikäytössä Armaflex -mattoa? Se on ilmastointikanavien eristemateriaalia, joka muistuttaa solumuovia, mutta R-arvo on ilmeisesti aika tähtitieteellinen. Myydään mattona ja siitä voipi askarrella sellaisen skeleton alustan kuin haluaa. Jollakin ulkoilufoorumilla kehuttiin. Hintakaan ei ole mikään älytön eli alle 50€ saa patjan verran matskua riippuen hankintapaikasta. Kääriytyy mielestäni tiiviimmin kuin Thermarestin ridgerest.
Mä vähän muistelisin että toi Armaflex tuppaa kovettumaan ajan kanssa..
- pekezu
- Green
- Has thanked: 1 time
Vähän myöhäistä raporttia, mutta oli tossa kesän Ruotsinreissulla messissä tosiaan Carinthian Defence 1 ja Therm-a-restin ridgerest (ei solar eikä solite vaan se perusmalli) ja ei kyllä tullut paleltua, melkein päinvastoin. Sisäpussi oli makuupussissa messissä, yöt nukuin kuin tukki ja makkaria sai tuuletella hiestä joka päivä. Bivisäkki oli käytössä ainoastaan kaksi kertaa, ekan kerran ihan turhaan teltassa ja tokan kerran lähinnä makuualustan levikkeenä.
Toki näin pitikin olla, kun comforttia luvataan tonne +4 asti. Nyt oli varmaan viileimmilläänkin +10 astetta yöllä joten sellaiset lämpötilat ei tuottaneet mitään probleemia. Toki olen itse melko lämpöä varaavaa sorttia ja tottunut nukkumaan todella ohuella peitolla ihan kotosallakin joten joku hieman nahkaisempi kaveri ei välttämättä ihan niin kylmällä tolla pussilla pärjää kuin itse.
Myös toi makuualusta futas hyvin, eristi ihan riittävästi ja ohuudestaan huolimatta oli ainakin meikäläiselle ihan tarpeeksi hyvä alusta nukkua, vaikken väsännytkään sen kummempia pehmikkeitä maan päälle.
Toki näin pitikin olla, kun comforttia luvataan tonne +4 asti. Nyt oli varmaan viileimmilläänkin +10 astetta yöllä joten sellaiset lämpötilat ei tuottaneet mitään probleemia. Toki olen itse melko lämpöä varaavaa sorttia ja tottunut nukkumaan todella ohuella peitolla ihan kotosallakin joten joku hieman nahkaisempi kaveri ei välttämättä ihan niin kylmällä tolla pussilla pärjää kuin itse.
Myös toi makuualusta futas hyvin, eristi ihan riittävästi ja ohuudestaan huolimatta oli ainakin meikäläiselle ihan tarpeeksi hyvä alusta nukkua, vaikken väsännytkään sen kummempia pehmikkeitä maan päälle.
Oon tuota defence 1 kanssa miettinyt, sillä tykästyin intin pussiin kovasti mutta sais olla asteen verran hengittävämpi, kuin se M05 versio. Eikös defence1 osu aika hyvin kuvauksiini? Sillä intin pussilla tuli nukuttua +5 asteessa taivasalla varustuksena kalsarit, ja siinä olisin toivonut hiukan lämpimämpää pussia, sittaas kamiinalla lämmitetyssä teltassa oli intin pussilla aina hiki. Siviilissä käytän pussia kuitenkin alimmillaan n.10 asteessa ja vähintään sadeviitasta rakennetun laavun alla.
- pekezu
- Green
- Has thanked: 1 time
Itse nukuin bokserit ja t-paita päällä tuolla koska nukuin korkeassa ja todella avoimessa hökkelissä, josta oli hyötyä lähinnä tuulensuojana. Vaikka kyllä sielläkin tuuli tuiversi. Teltassa olisin hyvin voinut kuvitella ottavani paidankin pois. T-paita ei mun kokemuksella ihan kauheeta lämpöarvoetua tuo kuitenkaan, lähinnä sen ettei rintakehä ole paljaana jos haluaa avata pussia vähän enemmän.
Sisäpussilla uskoisin ton riittävän oikein mainiosti +10 asteessa ja jos ei riitä niin sit bivipussi päälle ja melko saletisti riittää. Extreme tolle pussille on -12 mutta en nyt lähtis ihan ehkä kokeilemaan äärirajoja. Laajennetuksi kesäpussiksi suosittelen tuota kyllä, ei ole myöskään mitenkään kovin massiivinen säkki ja kompressiopussilla ton saa aika rusinaksi.
Sisäpussilla uskoisin ton riittävän oikein mainiosti +10 asteessa ja jos ei riitä niin sit bivipussi päälle ja melko saletisti riittää. Extreme tolle pussille on -12 mutta en nyt lähtis ihan ehkä kokeilemaan äärirajoja. Laajennetuksi kesäpussiksi suosittelen tuota kyllä, ei ole myöskään mitenkään kovin massiivinen säkki ja kompressiopussilla ton saa aika rusinaksi.
Thanks, täytyy laittaa hankintaan jahka noita tulee lekaan lisää.
Defence 1 hankittu jo alkuvuodesta, mutta menetti neitsyytensä vasta eilen. Täytyy sanoa, että olen tyytyväinen etten ostanut sitä intin jakomallia, sillä ton defence 1:nkin kanssa oli taivasalla kuuma n.+17-18 asteessa jos veti pussin kiinni (joka oli pakko tehdä hyttysten takia). Vasta lämpötilan pudotessa yöllä 12-13 pintaan, oli pussissa ihanteellinen nukkua kalsareillaan. On siis lämpimämpi kuin oletin valmistajan ilmoittamien lukemien perusteella.
Pakkautuu melkein puolet pienempään tilaan kuin 05 pussi ja toimii siis keväällä ja syksyllä optimaalisimmin, kesällä saa nukkua pussi auki. Itsellä on se tilavampi malli, jossa on ihan hyvin tilaa kääntyillä ja laittaa vaatteet myttyyn jalkopäätyyn (180cm/85kg käyttäjä), ei tosin ihan yhtä tilava kuin intin pussi, ja pääaukko on tässä huomattavasti pienempi, jopa liian pieni jos vetää vetoketjun edes lähes kiinni. Tyytyväinen olen kuitenkin kaikinpuolin.
Seuraavaksi pitäis löytää hyvä makuualusta, joka pakkautuis kohtuu pieneen tilaan mutta olis kuitenkin mukava pehmike Ehdotuksia? Ajatuksena lähinnä, että alusta veis mielellään vähemmän tilaa kuin perinteinen rullattava malli eikä kustantaisi kultaharkkoja.
Pakkautuu melkein puolet pienempään tilaan kuin 05 pussi ja toimii siis keväällä ja syksyllä optimaalisimmin, kesällä saa nukkua pussi auki. Itsellä on se tilavampi malli, jossa on ihan hyvin tilaa kääntyillä ja laittaa vaatteet myttyyn jalkopäätyyn (180cm/85kg käyttäjä), ei tosin ihan yhtä tilava kuin intin pussi, ja pääaukko on tässä huomattavasti pienempi, jopa liian pieni jos vetää vetoketjun edes lähes kiinni. Tyytyväinen olen kuitenkin kaikinpuolin.
Seuraavaksi pitäis löytää hyvä makuualusta, joka pakkautuis kohtuu pieneen tilaan mutta olis kuitenkin mukava pehmike Ehdotuksia? Ajatuksena lähinnä, että alusta veis mielellään vähemmän tilaa kuin perinteinen rullattava malli eikä kustantaisi kultaharkkoja.
- Windi
- Hangman
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Tsekkaa Klymitin vaihtoehdot, esim ebaysta.HeJoPe kirjoitti: Seuraavaksi pitäis löytää hyvä makuualusta, joka pakkautuis kohtuu pieneen tilaan mutta olis kuitenkin mukava pehmike Ehdotuksia? Ajatuksena lähinnä, että alusta veis mielellään vähemmän tilaa kuin perinteinen rullattava malli eikä kustantaisi kultaharkkoja.
"Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals."
Ostin Thermarestin Trail-liten large kokosena. Kävin noita erinäköisiä ilmatäytteisiä tutkimassa, niin noi itsestään täyttyvät oli kyllä huomattavasti kestävämmän oloisia jos tarkotus on koskaan nukkua missään ilman telttaa tai muuta sileää alustaa. Viimeyönä koeajettu ja tyytyväinen olen, Large koko on just meikäläisen ja isomman Defence1 kokoinen, joten lämpöä ei pääse hohkaamaan mistään reunoilta pahemmin.
R-arvo 3,4 eli pitäis mennä oikeen komeesti kolmen vuodenajan alustana. Vie vähemmän tilaa kuin tavallinen solumuovipatja, joskin ei noi itsestään täyttyvät mee läheskään niin pieneen tilaan kuin ne prolite -sarjan täysilmapatjat (jotka oli ihan helvetin ohutta kangasta ja lähes puolet kalliimpia). Kuitenkin sellainen hyvin rinkkaan mahtuva koko,~15cm lyhyempi kuin normi solumuovi rullattuna ja halkaisijaltaan samaa luokkaa tai hiukan pienempi. Se Regular kokoinen olis ollut pakattuna vielä pienempi mut en kyllä edes harkitsis sitä enää ton Largen ollessa vain kympin kalliimpi. (Regular on 10cm kapeampi ja lyhyempi, joka vaikuttaa jo nukkumismukavuuden lisäksi siihen että hohkaa kylmää maasta reunoilta)
Tosi pehmeä nukkua, melkein unohti nukkuvansa makuu-alustalla. Samalla tuli testattua defence1 comfort-zonea vähän pidemmälle, yöllä putos lämpötila 8 asteeseen ja vieläkin oli pirun lämmin nukkua ihan boksereillaan, meikäläiselle jopa optimi lämpötila. Sanoisin että pärjäisin tuolla 5 asteeseen vielä hienosti kalsareillaan, sen alle mentäessä aluskerrastoa ja alle 0 asteen sisäpussi. Ainoo moka oli, että unohdin ottaa pipon mukaan joten keskeytin kenttätestini aamuneljältä ja siirryin siitä omakotitalon pihalta teltasta omaan sänkyyn
PS. Ainoa valitus jonka olen defence 1:sestä keksinyt, on että pääaukko on avuttoman pieni, ei siitä mahdu kuin puolet naamasta ulos. Joillekin varmaan hyvä asia mut perseestä jos haluaa makuupussin sisälle minkäännäköistä retkityynyä tai vaatekasaa pään alle ja tykkää nukkua kyljellään, jää pää ulos pussista ja ne kiristyslukot painaa ilkeästi poskiin.
PS.2, Kyllä toi kesäpussiksi vaan on turhan kuuma, viimeisimmällä reissulla 17.6. oli yöllä n.16 lämmintä ja hiki oli vaikka mulla oli vaan peittona se pussi. Tästälähin otan carinthian mukaan vain, jos yöllä on lämpöä alle 14 astetta, tällöinkin sais olla mielellään telttamajoitus että voi rauhassa raottaa pussia ilman että hyttyset käy kimppuun. Kuten edellämainittu, pussi on ihanteellinen n. +5- +12 asteessa.
R-arvo 3,4 eli pitäis mennä oikeen komeesti kolmen vuodenajan alustana. Vie vähemmän tilaa kuin tavallinen solumuovipatja, joskin ei noi itsestään täyttyvät mee läheskään niin pieneen tilaan kuin ne prolite -sarjan täysilmapatjat (jotka oli ihan helvetin ohutta kangasta ja lähes puolet kalliimpia). Kuitenkin sellainen hyvin rinkkaan mahtuva koko,~15cm lyhyempi kuin normi solumuovi rullattuna ja halkaisijaltaan samaa luokkaa tai hiukan pienempi. Se Regular kokoinen olis ollut pakattuna vielä pienempi mut en kyllä edes harkitsis sitä enää ton Largen ollessa vain kympin kalliimpi. (Regular on 10cm kapeampi ja lyhyempi, joka vaikuttaa jo nukkumismukavuuden lisäksi siihen että hohkaa kylmää maasta reunoilta)
Tosi pehmeä nukkua, melkein unohti nukkuvansa makuu-alustalla. Samalla tuli testattua defence1 comfort-zonea vähän pidemmälle, yöllä putos lämpötila 8 asteeseen ja vieläkin oli pirun lämmin nukkua ihan boksereillaan, meikäläiselle jopa optimi lämpötila. Sanoisin että pärjäisin tuolla 5 asteeseen vielä hienosti kalsareillaan, sen alle mentäessä aluskerrastoa ja alle 0 asteen sisäpussi. Ainoo moka oli, että unohdin ottaa pipon mukaan joten keskeytin kenttätestini aamuneljältä ja siirryin siitä omakotitalon pihalta teltasta omaan sänkyyn
PS. Ainoa valitus jonka olen defence 1:sestä keksinyt, on että pääaukko on avuttoman pieni, ei siitä mahdu kuin puolet naamasta ulos. Joillekin varmaan hyvä asia mut perseestä jos haluaa makuupussin sisälle minkäännäköistä retkityynyä tai vaatekasaa pään alle ja tykkää nukkua kyljellään, jää pää ulos pussista ja ne kiristyslukot painaa ilkeästi poskiin.
PS.2, Kyllä toi kesäpussiksi vaan on turhan kuuma, viimeisimmällä reissulla 17.6. oli yöllä n.16 lämmintä ja hiki oli vaikka mulla oli vaan peittona se pussi. Tästälähin otan carinthian mukaan vain, jos yöllä on lämpöä alle 14 astetta, tällöinkin sais olla mielellään telttamajoitus että voi rauhassa raottaa pussia ilman että hyttyset käy kimppuun. Kuten edellämainittu, pussi on ihanteellinen n. +5- +12 asteessa.
Viimeksi muokannut HeJoPe, Su Kesä 18, 2017 2:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Defence 1 ollut pari vuotta käytössä lapinreissuilla ja kaikessa muussa. Nollaa lähennellessä vähän alkaa paleltaa, viisi astetta on vielä ok. Kestävyyttä löytyy, ostin käytettynä hyväkuntoisena ja nyt yöpynyt jo yli 50-60 yötä eikä ole mennyt miksikään. Ainoastaan vetoketjulistan koukkukarvat kerää kaikkea ja on muutenkin kurjat, mutta leikkaa vastakappaleen irtomatskusta niin pääsee siitäkin vaivasta.
Lekan jämäkasassa oli viidelläkympillä keväällä tollanen, olisin ostanut jos ei jo sellaista olisi.
Lekan jämäkasassa oli viidelläkympillä keväällä tollanen, olisin ostanut jos ei jo sellaista olisi.
-
- Team member
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Mulla taas toi ei toimi alkuunkaan. Tuntuu että verkko laskeutuu aina naamalle jolloin se onkin yhtä tyhjän kanssa. Muutenkin koko pään sulkeminen hupun sisään ainakin kesäkeleillä saa itselläni sellaisen hikiahdistuksen päälle, että tulee aina kuoriuduttua sieltä ulos. Lierihattu+hyttyshuppu tuntunut toimivan paremmin. Hyvä makuupussi kyllä kaikinpuolin mutta Defence 1 pussin vetskari päällä on silti aika lyömätön ratkaisu perinteiseen sivumalliin.Miksu kirjoitti: Pusseista vielä sen verran että tuo tropenin integroitu hyttysverkko ei kuullostanut mitenkään kummoselta jutulta mut siinä vaiheessa ku etelän poijjaat kömpii nukkumaan lapissa keskikesän tienoolla ja kavereilla ei oo hyttysverkkoa ja sulla on ni olo oli aika loistava
Ostin tos keväämmällä hollantilaisten bivy sackin, joka on käytännössä Carinthian kampe paitsi hintaa kolmasosa niistä. Voisi melkein puhua enemmän jo yhden hengen teltasta kun perinteisestä goretex säkistä. Pääosan saa kaarella ylös ja tilaa muutenkin pyörimiseen on vähintään tuplasti vrt. jenkkibivy. Nostetussa päätyosassa on kans hyttysverkko, joka on aikas hyvä jo. Koko paskan saa kans halutessaan kiiloilla maahan. En oo viel kovemmin ehtinyt tetsaamaan paitsi yksi yö takapihalla mutta loistava kapistus kaikinpuolin. Ei oo samanlaista äheltämistä kuin jenkkibivyn kanssa ja tuoltakin pystyy vaikka tähyä pitämään taikka jetboilia operoimaan itse olen suojassa. Painoa toki about tuplasti jenkkipussiin verrattuna mutta mukavuuskerroin x 100.
Makuualusta puolena vaelluksilla ja tilapäismajotuksissa möksällä yms. Thermarestin NeoAir Xtherm. Ylivoimaisesti paras alusta millä ikinä maannut ja R-arvo jotain 5,7 luokkaa eli riittävästi lumellakin pötköttelyyn. Maksaa toki mutta kenkien ohella yöpymiskamat on se toinen mistä ei mielellään säästele. Rajumpiin korpihommiin on sit perinteinen solumuovirulla, joka vielä saksittu lyhyemmäksi eli reisien kohtaa poikki. Aika ikävä mutta ompa edes jokin eriste eikä siellä muutenkaan nukuta paljoa.
There is no victory without sacrifice
Itse olen yrittänyt löytää jotain järkevää makuualustaa joka olisi tälläinen "haitarimalli."
Muistelisin että joskus kentälle jaettiin intin puolesta sitä vanhempaa(?) haitarimallia, kun taas nykyään aika pitkälti saanut nykyistä, liepeellistä mallia. Itse henkilökohtaisesti olen pitänyt tuosta haitarimallista koska se on nopeampi pakata kasaan ja ottaa kantoon. Mukavuudesta en niin tiedä koska itse tulee nukuttua vaikka halkokasassa kunhan ei ole liian kuuma tai viileä.
Yritin löytää kuvaa, mutta noita esiintyi aika pitkälti ennen someaikaa niin ei löydy, joten alla esimerkki. Kenelläkään suosituksia vastaavalle alustalle?
Muistelisin että joskus kentälle jaettiin intin puolesta sitä vanhempaa(?) haitarimallia, kun taas nykyään aika pitkälti saanut nykyistä, liepeellistä mallia. Itse henkilökohtaisesti olen pitänyt tuosta haitarimallista koska se on nopeampi pakata kasaan ja ottaa kantoon. Mukavuudesta en niin tiedä koska itse tulee nukuttua vaikka halkokasassa kunhan ei ole liian kuuma tai viileä.
Yritin löytää kuvaa, mutta noita esiintyi aika pitkälti ennen someaikaa niin ei löydy, joten alla esimerkki. Kenelläkään suosituksia vastaavalle alustalle?
Thermarestiltä löytyy ainakin pätevän oloisia kohtuu edukkaita vastaavia. Katso vaikka scandinavian outdoor storesta. Omakohtaista kokemusta ei ole kuin kaupassa tuotteen hipelöinnistä.
Jos haikailee kevyempää umpialustaa ja uskoo sellaisella pärjäävänsä niin expedin evazone alusta on hyvä. Saa joko ison ja ohuen alan tai normaalin ja ohuehkon. Väliinhön voi laittaa voikkarina vaikka ilmatäytteisen, niin on suojassa. Itellä on lyhyt toisen valmistajan toinen evazone alusta väliin, mutten ole vielä päässyt kokeilemaan, vaan evazone plus ridgerest. Painoa tulee 3/4 kiloa mutta yhden expedin alusta mahtuu hyvin esim. 2 hengen tunneliteltan routamatoksi kuin nakutettu, tai tarpin maavaatteeksi. Jos yhdistelmää vertaa vaikka kiloseen savotan alustaan niin voittaa millä asteikolla vaan. Mikä ei kummia vaadi.
Yhdestä expedin rullasta voi vaikka leikata yhden 180cmx50cm soiron ja vaikka 50x80 tai kaksi lantion ja selän pehmikkeeksi jos grammailee ja koko rulla tuntuu turhalta. Jos siis ei ole nivelkipuinen jaloista tai paleleva. Olisko koko rulla 2x1 tai 2x2 metriä ja jokusen sata grammaa. Lopuista voi tehdä polvareita, pohjallisia. Perseenalustoja tai koiralle alustan.
Yhdestä expedin rullasta voi vaikka leikata yhden 180cmx50cm soiron ja vaikka 50x80 tai kaksi lantion ja selän pehmikkeeksi jos grammailee ja koko rulla tuntuu turhalta. Jos siis ei ole nivelkipuinen jaloista tai paleleva. Olisko koko rulla 2x1 tai 2x2 metriä ja jokusen sata grammaa. Lopuista voi tehdä polvareita, pohjallisia. Perseenalustoja tai koiralle alustan.
Tollasen karrimorin alustan istuinalustaversion jostain nappasin mukaan eikä eristys tai kestävyys vakuuttanut. Ridgerestiltä haitarimalli löytyy, ja on helpommin saatavilla.