Suomen puolustusvoimat

Keskustelua Suomen Puolustusvoimista, ja siihen liittyvistä aiheista.
Avatar
McKone
Veteraani
Viestit:211
Liittynyt:La Marras 03, 2012 6:50 pm
Paikkakunta:Lappeenranta
Been thanked: 11 times
Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja McKone » Ti Syys 27, 2016 8:26 pm

MPL15:n repun "pika"irrotussoljet = Vade Retro Satanas!

Täydellinen esimerkki siitä mitä syntyy kun osaamaton ja kyvytön tekevät yhteistötä kokemattoman ja näköalattoman kanssa. Samaa periaatetta noudattaa koko reppu.
"The man who thinks he can and the man who thinks he can't are both right.”
Henry Ford

Avatar
CV9030FIN
Veteraani
Viestit:390
Liittynyt:La Syys 12, 2009 5:23 pm
Paikkakunta:Kouvola
Been thanked: 22 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja CV9030FIN » Ke Syys 28, 2016 9:45 pm

McKone kirjoitti:MPL15:n repun "pika"irrotussoljet = Vade Retro Satanas!

Täydellinen esimerkki siitä mitä syntyy kun osaamaton ja kyvytön tekevät yhteistötä kokemattoman ja näköalattoman kanssa. Samaa periaatetta noudattaa koko reppu.
Melkoisia kommentteja taas. No toivottavasti itse hakeudut kokoajan aktiivisesti niihin hommiin joissa näihin pääsee vaikuttamaan kun tiedät paremmin...
Constantem Decorat Honor

Avatar
pstj
FNG
Viestit:26
Liittynyt:Ti Loka 07, 2008 9:57 pm
Paikkakunta:Päijät-Häme

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja pstj » Su Loka 02, 2016 3:14 pm

MaK kirjoitti:Olin viime viikon KH:ssa, ja mukana pyörivät nämä reput: MPL-reppu
Tuli viime viikko pyörittyä Haminassa saman repun kanssa. Yllättävän hyvähän tuo repun konsepti on, mutta tosiaan nuo pikasoljet ei saanut itseltäkään ihan varauksetonta vastaanottoa. Aika paljon pitäisi käyttö treenata, ennen kuin irtoaisi hukkumiskuoleman partaalla.
Ei se siitä.

MaK
Mr. DIY
Viestit:308
Liittynyt:Ke Heinä 02, 2008 10:42 am
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja MaK » Ma Loka 03, 2016 8:53 pm

pstj kirjoitti:
MaK kirjoitti:Olin viime viikon KH:ssa, ja mukana pyörivät nämä reput: MPL-reppu
Tuli viime viikko pyörittyä Haminassa saman repun kanssa. Yllättävän hyvähän tuo repun konsepti on, mutta tosiaan nuo pikasoljet ei saanut itseltäkään ihan varauksetonta vastaanottoa. Aika paljon pitäisi käyttö treenata, ennen kuin irtoaisi hukkumiskuoleman partaalla.
Et satu olemaan kaveri, jolla on 14kg parta ja jota nimitin jihadistiksi?

Lurker
FNG
Viestit:11
Liittynyt:Ke Maalis 24, 2010 5:23 pm
Paikkakunta:HKI

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja Lurker » To Loka 06, 2016 12:40 pm

Jollain kuvia/ kokemusta "henkilökohtaisesta naamioverkosta"? Eli siitä pieneen nyssäkkään pakkautuvasta naamioviitasta? Omaan projektiin liittyen rakenne kiinnostaa.

Avatar
Capt
Quiet Professional
Viestit:424
Liittynyt:La Helmi 02, 2008 9:34 pm
Paikkakunta:Varuskunnassa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Viesti:

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja Capt » To Loka 06, 2016 3:52 pm

Semmoinen riepu... Aukot käsille ja sitten hupun tapainen yhdestä kulmasta virittelyllä.

Avatar
McKone
Veteraani
Viestit:211
Liittynyt:La Marras 03, 2012 6:50 pm
Paikkakunta:Lappeenranta
Been thanked: 11 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja McKone » Ma Loka 10, 2016 6:38 am

CV9030FIN kirjoitti:No toivottavasti itse hakeudut kokoajan aktiivisesti niihin hommiin joissa näihin pääsee vaikuttamaan kun tiedät paremmin...
Toivon puolestani että sinä hakeudut ja pääset niihin hommiin joissa välineitä, vaikkapa MPL15:ta, käsitellään ja käytetään satoja tunteja erilaisissa maasto- ja sääolosuhteissa. Minun näkemykseni po. repun ominaisuuksista perustuvat nimittäin ihan oikeaan käyttöön ja kehitystyössä mukana olemiseen eivätkä toimiston nurkissa nailonin räpläämiseen.

Vaikka aihe tarjoaisikin herkullisen mahdollisuuden henkilöäkohtaiseen nokitteluun ehdotan että keskitymme itse reppuun ja mikäli katsot kompetenssisi riittävän kerrot miksi olen väärässä ja miksi kyseinen reppu on edes yhdeltä ominaisuudeltaan kelvollinen hintaansa nähden.
"The man who thinks he can and the man who thinks he can't are both right.”
Henry Ford

Hulabi
FNG
Viestit:27
Liittynyt:Su Marras 24, 2013 12:36 am
Paikkakunta:PKS
Has thanked: 10 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja Hulabi » Ma Loka 10, 2016 12:28 pm

Kuva
https://www.facebook.com/maavoimat/post ... 8197156234

Mikäs ase taaimmaisella kaverilla mahtaa olla kannossa? Lippaan muoto viittaisi 5.56 NATO:on ja muutenkin aika AR/M4-mainen profiili vai näenkä harhoja?

Avatar
Capt
Quiet Professional
Viestit:424
Liittynyt:La Helmi 02, 2008 9:34 pm
Paikkakunta:Varuskunnassa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Viesti:

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja Capt » Ma Loka 10, 2016 3:35 pm

Scar-l, eli suomalaisittain erikoisjoukkojen partioasejärjestelmä. Eka kuva missä on näkynyt kys. ase.

Avatar
pstj
FNG
Viestit:26
Liittynyt:Ti Loka 07, 2008 9:57 pm
Paikkakunta:Päijät-Häme

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja pstj » Ti Loka 11, 2016 4:34 pm

MaK kirjoitti: Et satu olemaan kaveri, jolla on 14kg parta ja jota nimitin jihadistiksi?
Sama mies 8-)
Ei se siitä.

jari81
Viestit:6
Liittynyt:Ma Maalis 14, 2016 10:53 am

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja jari81 » Pe Marras 25, 2016 9:23 am

Olen tässä etsimässä hyvää TCCC-laukkua/taskua taistelupelastajan tarpeisiin. Eli olisi saatava mahtumaan enemmän tavaraa mukaan kuin perus IFAK:n. En tykkää perus reisihässäkkä systeemistä eikä partioreppu/EAreppu ole vaihtoehto. Olen päätynyt jonkinlaiseen vyölaukkuun, jonka voi aina tarvittaessa pyöräyttää eteen esim. auto/ hoitotilanne ja muuten pitää selän puolella. Toi Tactical Tailor First Responder Bag vaikuttaa aika täydelliseltä. Onko kellään kokemusta? Onko kyseinen varuste hyväksytty PV sotavarusteeksi? Olen kuullut, että viranomaiset käyttävät kyseistä laukkua jonkin verran. On käytössä ilmeisesti ainakin alustarkastusosastolla jne.

AJJV
Green
Viestit:65
Liittynyt:Su Tammi 10, 2016 11:26 am
Paikkakunta:Pohjois-pohjanmaa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja AJJV » Pe Marras 25, 2016 10:40 am

Oliko näin että kaartissa on noita käytössä. Taos täälläkin joku kuva olla?

Avatar
McKone
Veteraani
Viestit:211
Liittynyt:La Marras 03, 2012 6:50 pm
Paikkakunta:Lappeenranta
Been thanked: 11 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja McKone » Pe Marras 25, 2016 1:46 pm

TT:n vyölaukkua on käytössä PV:llä useammallakin eri pumpulla, samoin Karhulla. Sotavarusteeksi sitä ei ole hyväksytty kuten ei suurta osaa muutakaan intin kamoista. Nykyisin sangen raskassoutuinen sotavarustehyväksyntäprosessi käynnistetään vain aseille ja sen sellaisille. Muiden varusteiden osalta tehdään käyttöön hyväksyntä tai ei sitäkään. First Responder Bagin osalta en ole nähnyt mainintoja lainkaan mutta toisaalta en käytäkään kaikkea aikaani hyväksymisasikirjoja vahtaamalla.
"The man who thinks he can and the man who thinks he can't are both right.”
Henry Ford

StaG
Green
Viestit:94
Liittynyt:Ke Helmi 11, 2009 9:38 pm
Paikkakunta:Vantaa
Has thanked: 42 times
Been thanked: 3 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja StaG » Su Marras 27, 2016 12:40 am

Käytäntö on osoittanut tuon TT:n, tai jonkun vastaavanlaisen laukun suht koht optimaaliseksi Taistelupelastajan roippeille. Toki ratkaisuja tähän tarpeeseen on niin paljon kuin käyttäjiäkin, mutta kovin pahasti metsään et mene tuolla vaihtoehdolla. Jos niihin Uudenmaan MAAKKeihin liityttyäsi joku napisee sulle sun OMASTA TST-PELASTAJAN LAUKUSTA, niin suosittelen vaihtamaan muualle sellaisen alaisuudesta. Noin vitusti ohi pointista ampuva kaveri on tilanteessa kenties hengenvaarallinen.
Viimeksi muokannut StaG, Su Marras 27, 2016 11:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AJJV
Green
Viestit:65
Liittynyt:Su Tammi 10, 2016 11:26 am
Paikkakunta:Pohjois-pohjanmaa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja AJJV » Su Marras 27, 2016 9:32 am

Mä oon käyttänyt PPOHMAAKK harjoituksissa ospreyn ifakkia suihkittuna vihertäväksi ilman ongelmia, vaikken TST-pelastaja olekkaan. Oon toki yleensä harjoitulsen johdolle (mikäli eivät tuttuja) käynyt esittäytymässä, että olen ensihoitaja nönnöö jokilaaksojen pelalta ja mulla on oma ea pakkaus mukana tetsarissa/repussa jos oikeasti sattuu.. Ongelmia ei oo ollu, kiitosta kylläkin.

MaK
Mr. DIY
Viestit:308
Liittynyt:Ke Heinä 02, 2008 10:42 am
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja MaK » Ke Joulu 14, 2016 7:07 pm

Ilmatulenjohtoa?

Pöydällä on lasermaalinosoitin, ilmeisesti Thales Tyr.

Kuva

Lisäksi TKIV2000 lämpötähtäimellä.

Kuva

StaG
Green
Viestit:94
Liittynyt:Ke Helmi 11, 2009 9:38 pm
Paikkakunta:Vantaa
Has thanked: 42 times
Been thanked: 3 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja StaG » Ke Joulu 14, 2016 11:50 pm

No nyt on nopeeta meininkiä. TKIV2000:kin keventynyt perseestä taittoskeletukkiin!

Avatar
CV9030FIN
Veteraani
Viestit:390
Liittynyt:La Syys 12, 2009 5:23 pm
Paikkakunta:Kouvola
Been thanked: 22 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja CV9030FIN » To Joulu 15, 2016 7:11 am

StaG kirjoitti:No nyt on nopeeta meininkiä. TKIV2000:kin keventynyt perseestä taittoskeletukkiin!
Ei muilla kun kuperkeikkamiehillä.
Constantem Decorat Honor

StaG
Green
Viestit:94
Liittynyt:Ke Helmi 11, 2009 9:38 pm
Paikkakunta:Vantaa
Has thanked: 42 times
Been thanked: 3 times

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja StaG » To Joulu 15, 2016 9:25 pm

CV9030FIN kirjoitti:
StaG kirjoitti:No nyt on nopeeta meininkiä. TKIV2000:kin keventynyt perseestä taittoskeletukkiin!
Ei muilla kun kuperkeikkamiehillä.
Sanomattakin selvää ;)

Madiaz
FNG
Viestit:15
Liittynyt:Su Maalis 28, 2010 8:17 pm
Paikkakunta:Pk-seutu

Re: Suomen puolustusvoimat

Viesti Kirjoittaja Madiaz » Pe Joulu 16, 2016 7:20 am

StaG kirjoitti:No nyt on nopeeta meininkiä. TKIV2000:kin keventynyt perseestä taittoskeletukkiin!
Psst, Tkiv2000 taittoperällä on hieman painavempi kuin ilman. Muuten toi perä on ihan hyvä säädöiltään ja käytettävyydeltään.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa