M05 FR Taistelupaita

Tee-se-itse
MaK
Mr. DIY
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times
M05 FR Taistelupaita

Viesti Kirjoittaja MaK » To Helmi 04, 2016 2:47 pm

Onnistuin hankkimaan pätkän M05 liekinkestävää taistelupaitakangasta. Siitä tuli siis ajankohtaiseksi tehdä taas kerran uusi taistelupaita.

Olen aina pitänyt brittipaidoista, joten ajattelin, että nyt olisi aika tehdä väljempi Ubacs-tyylinen paita. Briteillä on myös erityisesti lentäjille suunniteltu Aircrew Ubacs, joka on pääosin nomexia.

Vihreän miehustaosan otin brittien FR AFV CREW VESTistä, joka on paksua nomex-neulosta. Hihat ovat kaksinkertaiset, mku-kankaan alla on myös neulosta. Tämä tekee paidasta paljon kestävämmän, ja talvikäytössä lämpimämmän. Paita on pääosin ommeltu kokoon koon 40 nomex-langalla, tosin neuloksen ompelussa käytin ohuempaa puuvillalankaa.

Tarrat ja vetoketjut eivät ole liekinkestäviä, siitä miinusta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taistelupaitakangas on värisävyltään hieman erilaista kuin normikangas, sävyltään ehkä sinisempää, ja rakenteeltaan karkeampaa, muistuttaa ehkä pellavaa. Suurin osahan siitä on rayonia/viskoosia, johtunee siitä.

Kuva

HöpönassuMK2
Green
Has thanked: 3 times

Re: M05 FR Taistelupaita

Viesti Kirjoittaja HöpönassuMK2 » To Helmi 04, 2016 4:08 pm

No nyt on. Onko paksummalla kankaalla yhdistetty hihat esim selänpuolelta? Itse huomannu, että hihat jos on raskaampaa materiaalia, niin pesussa ohuempi FR osa venyy...
Hihataskut oisin tehny suoraan sivulle aukeavat. Raskaat liivit päällä, ei mitään mahdollisuuksia käyttää ylös/yläviistoon aukeavia taskuja.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » To Helmi 04, 2016 4:43 pm

HöpönassuMK2 kirjoitti:No nyt on. Onko paksummalla kankaalla yhdistetty hihat esim selänpuolelta? Itse huomannu, että hihat jos on raskaampaa materiaalia, niin pesussa ohuempi FR osa venyy...
Hihataskut oisin tehny suoraan sivulle aukeavat. Raskaat liivit päällä, ei mitään mahdollisuuksia käyttää ylös/yläviistoon aukeavia taskuja.
Yläselkä on kaksinkertainen, eli siellä on kangas neuloksen päällä. Niskasta pelkkä neulos kuluisi nopeasti, ja niin kuin sanoit, hihat roikkuisivat ennen pitkää. Hihataskut tein vaihteeksi noin, en oikein käytössä tykkää vetoketjullisista, niitäkin on tullut muutama tehtyä...

J0h1F
FNG
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Viesti Kirjoittaja J0h1F » Pe Helmi 05, 2016 3:30 am

Onko tuo FR-kangas koostumukseltaan samaa, kuin mitä amerikkalaiset käyttävät, eli 65% FR rayon/viskoosi, 25% para-aramidi, 10% nailon? Jos on, niin PV tällä kertaa ihan hämmästyttää sillä, että otetaan jokin valmiiksi toimiva ratkaisu, eikä yritetä keksiä pyörää uudelleen.

MaK
Mr. DIY

Viesti Kirjoittaja MaK » Pe Helmi 05, 2016 10:16 am

J0h1F kirjoitti:Onko tuo FR-kangas koostumukseltaan samaa, kuin mitä amerikkalaiset käyttävät, eli 65% FR rayon/viskoosi, 25% para-aramidi, 10% nailon? Jos on, niin PV tällä kertaa ihan hämmästyttää sillä, että otetaan jokin valmiiksi toimiva ratkaisu, eikä yritetä keksiä pyörää uudelleen.
Ainakin speksien mukaan on kutakuinkin samaa, ihan en tarkkaan muista ovatko prosenttiluvut samat. Mutta kun olen vertaillut esim fr acu-takin kangasta, niin se on hivenen paksumpaa ja kankeampaa verrattuna tähän suomi-versioon. Taistelupaitakankaan tekijäksihän kilpailutettiin Tencate, joka tekee mm. "Defender M" -kangasta, josta siis fr acu tehdään.

Vastaa Viestiin