Lowa Z-8s GTX

Artikkelit ja esittelyt
Vmath
FNG
Lowa Z-8s GTX

Viesti Kirjoittaja Vmath » To Marras 17, 2016 2:22 pm

Kuten tarkkasilmäisimmät ehkä huomasivat "uudet ostokset"- langasta, hankin tuossa jokin aika sitten otsikonmukaiset kengät.
Päätin sitten kirjoittaa lyhyen arvostelun kengistä pohjautuen viimeisten viikkojen aikana saamaan kokemukseen. Kelit ainakin ovat vaihdelleet sopivasti, jotta saa jonkinlaisen käsityksen siitä, kuinka "kolmen vuodenajan" kengät nämä sitten oikein ovat.

Ostin kengät Kärkkäisen alennuksesta käyttäen apunani Lowan omaa koko-ohjetta, ja sain ensi yrittämällä minulle sopivat kengät. Normaalisti kokoni on välillä 44-45, ja ostin koon 10.5 (brittikoko) kengät. Haasteensa asiaan heitti se, että toinen jalkani on noin 0,5-1 kokoa pienempi kuin toinen. Istuvuudeltaan nämä kengät ovat minulle täydelliset. Varpaille jää sopivasti tilaa niin, että paksummallakin villasukalla jalka sujahtaa kenkään miellyttävästi, eikä kenkä purista, hankaa tai ahdista yhtään mistään. Nämä ovatkin ensimmäiset kengät, jotka ovat olleet käyttövalmiit jalkoihini suoraan laatikosta. Tästä täydet pisteet Saksaan kenkäsuunnittelusta, tai sitten Slovakiaan, missä kengät valmistettiin.

Kenkä malliltaan pohjautuu pitkälti Lowan Zephyreihin (varsinkin pohjan osalta) mikä on ainakin Internetin eri käyttäjiltä lukeneeni palautteen pohjalta joko positiivinen tai negatiivinen seikka. Itse valmistajan mukaan kenkien pohjaa on kehitetty vielä pitemmälle johtuen Zephyrin koetusta liukkaudesta. Kävin suorittamassa ensimmäisen testiajon ennen lumien tuloa kiipeilemällä kallioilla, jotka olivat sammalten peittämiä ja erittäin märkiä. Tällöin en havainnut mitään suurta lipsumista, eli tältä osin uskon kenkien pärjäävän hyvin sulan kelin aikaan.

Lumen saavuttua jatkoin kokeita päivittäisten työmatkojen ja muun liikkumisen merkeissä, ja tällöin huomasin pidon heikkenevän kenkien kärjen osalta. Eli astellessa liukkaalla, jäisellä tiellä kengän pito katosi isolta osin askelluksen siirtyessä päkiältä varpaille. Muuten en kokenut suurta lipsumista muun pohjan osalta, vain kärjen. Eivät nämä tosin mitään nastakenkiä vastaa, eli liukkailla keleillä saa edelleenkin tarkkailla alustaa kuten aina ennenkin. Pahimmille jääkeleille aion hankkia erikseen lisänastat tukevoittamaan kulkua.

Gore-Tex- kalvo toimii näissä kengissä kuten uusien kalvojen olettaisikin, eli ei mitään valittamista. Kertaakaan ei kosteus ole vielä päässyt iholle asti, vaikka puskassa tai ojanpohjassa innostuisikin käväisemään. Laaduntarkkailukin on ollut valppaana, sillä omissa kengissäni ei ole valmistuksellista vikaa tai epätarkkuutta tullut vastaan. Minkä luulisi olevan itsestään selvää tämän hintaluokan kengissä. Mitä tulee lämmön haihtumiseen kengistä ulospäin on Z-8 selkeästi enemmän kylmemmän sään kenkä. Kalvo tekee kengistä sisäkäytössä jokseenkin hiostavat, mikä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään kalvokenkiä käyttäneelle.

Mukana tuleva pohjallinen on täysin verrattavissa Haixin ja Meindlin vastaaviin, joiden käytöstä minulla on kokemusta. Eli perushyvät pohjalliset, joskin itse kaipaisin pohjaan aavistuksen enemmän vaimennusta. Tähän tarkoitukseen tulenkin myöhemmin hankkimaan toiset pohjalliset, mutta toistaiseksi pysyttelen mukana tulleissa. Askeltaminen kengissä on minulle luontevaa, eikä kengän kanssa tarvitse taistella joka askeleella. Juoksukin onnistuu hyvin, mutta lenkkareiksi näistä ei ole jo varrenkin perusteella. Valitsemani malli on 8-"reikäinen", eli täyden varren kenkä, joka tukee myös nilkkaa liikkuessa Nauhat, kuten joku toisaalla huomauttikin ovat rimpulan oloiset ja tulen vaihtamaan ne kun ne katkeavat. Kengän kiristäminen on koukkujen ansiosta nopeaa, mikä säästää vaimoni hermoja ihmeesti.

Kokonaisuutena pidän kengistä erittäin paljon. Ainoat miinuspisteet tulevat lähinnä lipsumisesta kengän kärjen osalta, mutta muuten kenkä on selkeästi laadukas, ja uskon niiden kestävän minun käyttöäni pitkään. Ulkonäöllisestikin ne eivät näytä silmiini miltään moonbootseilta, kuten osa vaelluskengistä. Väriksi valitsin maanläheisen tummanruskean, tai MOD Brown, kuten sitä briteissä näytetään myytävän, koska se sopii monenlaiseen maastoon eikä hyppää silmille vaikka kävisinkin lähikaupassa maidonhakureissulla. Muita värisävyjä ovat Desert (vaalea khaki) ja Coyote Op (oberaaddoriruskea). N-mallin saa myös mustana, ja lyhyempivartisia myös Sage Greeninä. Pinta kengissä on nahkaa ja Corduraa. Vielä en ole tarvinnut hoitoaineita, koska kuten valmistajakin ilmoittaa ovat kengät käyttövalmiita suoraan paketista.

Lyhyesti:

+mukava, käyttövalmis kenkä
+laadukkaan oloinen

-liukkaus jäällä