"Reserviläisyhteensopiva" reppuratkaisu?

Reput ja leiritymisvälineet
Speidel
Green
Re: "Reserviläisyhteensopiva" reppuratkaisu?

Viesti Kirjoittaja Speidel » Pe Huhti 15, 2011 5:52 pm

Ramsey- kirjoitti:Mitkä hygienia säädöt? :geek:
Nykyään Puolustusvoimien alueilla ei saa hiipparoida vieraan valtion uniformussa / varusteissa / tunnuksissa / mitenvaan, pitää olla "neutraalia". Aiemmin maaliosastoilla sai olla reilusti venakkogearia ja sellasta. Homma lähti käyntiin erään nimeltämainitsemattoman viranomaisen kyseenalaisista toimista PV:n ampumaradalla.

En tiedä kuinka herkästi henkilökunta suhtautuu joihinkin yksittäisiin asioihin, esim. MARPAT-kuvioituun reppuun (joka tuntuu muuten olevan aikamoisessa muodissa skappareilla nykyään :) )

JoJo
FNG

Viesti Kirjoittaja JoJo » Pe Huhti 15, 2011 5:55 pm

Makuualustan tarpeesta... aika ehdoton erityisesti talvella. Havuja voi kyllä käyttää, mutta tampattu lumihanki ja havut ja/tai telttapohja on silti aika kylmäähohkava nukkuma-alusta. Valtion malli eristää todella hyvin kylmyyttä, taitettavista malleista (mm. sakemannien) mulla on aika heikkoja kokemuksia talviolosuhteista. Lisäksi en näe mitään isompaa ongelmaa rullaversiossa, esim. kasivitosen repun läpän päälle kiinnitettynä se ei vie tilaa mistään tai keneltäkään, kyllä se ajoneuvoon mahtuu ja helposti.

En nähnyt kertaakaan mitään ongelmaa kenttälapion kuljettamisessa siinä etulaukussa, eikä kukaan palvelustoverinikaan. Repussa lapion säilyttäminen tositilanteessa ei tosiaankaan tulisi kyseeseen, ellei meinaa kaivaa telamiinaa puolessa minuutissa maahan tai pikalinnoittaa tuliasemiaan paljain käsin tai luhalla. En tiedä missä aselajeissa tämän laudan väki on palvellut, mutta mieluusti kyllä haluaisin sen lapion pitää mukana tosipaikan tullen omalla kohdallani. Windin listan miinuksista melko moni ratkeaa juurikin päivärepputyylisellä ratkaisulla - juomarakko sisään ja kaveriks takalaukkujen sisältö. Päiväreppuun mahtuu huomattavasti järkevämmin ja nopeammin käyttöönotettavaksi mm. sadevaatteet (talvella taukovaate), suojanaamari (ellei tst-vyön kyljellä/vast.), muu tarpeellinen pikkuhilpe (kuten aiemmin luettelemani a-tarvikkeet tai vaikka viuhkaräjähdepanos) sekä trangia + sissimuonaa. Mikäli joku lautalainen ihmettelee miksi kaikki tämä tavara pitää saada kulkemaan mukana ja miksi sellaisiakin vehkeitä on kannossa kuten telamiinoja, niin vastaan ihmetteleyihin sillä, että vielä on olemassa niinkin primitiivisiä yksiköitä kuten jääkärijoukkoja. Ja aika pirusti etenkin operatiivisten joukkojen jääkärijoukoille riittää hommia ja erityisesti hyökkäystehtäviä vaikeassa maastossa, jolloin huolto kulkee todella huonosti mukana. Just varmaan tämän asian takia kasivitonen tetsari on aikanaan suunniteltu niin pomminkestäväksi ja kantokapasiteetiltaan isoksi. Päivärepun saa nopeasti selästä ja tavaran käsille nopeammin kuin että ottaisi tetsarin pois selästä ja tonkisi takalaukuista tai pyytäisi kaveria penkomaan. Tarvittaessa mikäli tarvitsee keventää, päiväreppu on helpompi nakata pois kuin irroittaa takalaukku + mahdollinen varustepussi. Ajoneuvoissa oleminen helpottuu, kun ottaa repun selästä esim. syliin tai jalkoihin pyörimään. AKE-hommissa koko reppua ei edes tarvitse, ja mun nähdäkseni AKE-hommat kasivitosella tetsarilla helpottuu huomattavasti kun ei ole takapuolella mitään. Tosin toivon mukaan ne AKE-hommat tosipaikassa hoitaisi sellaisiin huomattavasti huolellisemmin koulutettu henkilöstö. Sen myönnän kyllä ihan suoraan, että aketusta varten on olemassa huomattavasti parempia ratkaisuja kuin M/85, eikä kasivitosen AKE-käytöstä kannata enää kinastella.

Taskut kasivitosessa on joo mitä on. Mun nähdäkseni se lipastasku on isoin ongelma tiukkuutensa takia. Yleislaukusta voi jättää hyvinkin sen kenttäpullon vaikka päiväreppuun tai kokonaan pois, mikäli juomarakko on muuten mukana (päivärepussa). Peltorin perus-kuppikuulosuojaimia tuskin sodan aikana kukaan kuljettaisi muutenkaan... Jäljelle jää siis se lapio, lopputila vaikkapa rynkyn lippaille tai viuhkaräjähdepanokselle, joka sopii aika näppärästi sinne kasivitosen etutaskuun kenttälapion kaveriksi.

En ole kukkakeppi enkä kyllä toisaalta mikään kaappi tai muuten isokokoinen, joten sirpaleliivien kanssa (tarvittaessa ilmankin) M/85 säätyy oikein hyvin itselle. En tiedä sitten Windin mainitsemista ääritapauksista, ehkä tämän tyypin edustajille on fiksumpaa hommata toinen kantolaite jos ei kasivitonen miellytä. Kai olen sitten jotenkin ihmeellinen olio, kun tuon laitoksen kanssa tulen toimeen. Olen kyllä kokeillut monenlaisia eri liiviratkaisuja ja chest rigejä, ja myönnän ihan suoraan että viimeisen päälle laitettu liivi olisi kasivitosta parempi. Katsellaan nyt jossain vaiheessa liiviin siirtymistä. Chest rigeistä tosin en itse tykännyt juurikaan yhtään... makuasioita, sanoi musti kun... Keskustelu on kuitenkin ajatunut reppukeskustelusta kasivitosen tetsarin mollaamiseksi ja väittelyksi, että jos jollain edelleen löytyy ehdotuksia "modernia palloreppua" koskien niin mielenkiinnolla kuunnellaan! Käyttöä olisi kuitenkin ihan muussakin kuin ressutouhussa, lyhyemmillä vaelluksilla reppuun pitäisi saada mukaan makuupussi + alusta ja suurinpiirtein ne samat kamppeet kuin leireillä intissäkin.

Windin pointti tuosta reisivehkeiden käytöstä oli hyvä. Itsellä ei ole kokemusta reisivehkeistä muutakuin kulunvalvonta- ja kohteensuojausharjoituksesta, jossa varustuksena mulla oli M/85 ilman takalaukkuja, juomareppu sekä lainassa ollut reisilaukku suojanaamarille. Ei tarvinnut sykkiä paljoakaan, oli ihan OK paikallaanseisoskelussa ja vartiotouhussa, mutta voipi tosiaan olla rajoittava liikunnallisimmissa hommissa.

Ramsey-
Veteraani
Been thanked: 1 time

Viesti Kirjoittaja Ramsey- » Pe Huhti 15, 2011 6:08 pm

Siis esmes ILBE-reppu, sehän ei edusta mitään kansallisuutta. Geneven sopimuksesta saa selvän mikä on sotilas ja mikä ei. Siellä myös kerrotaan se, että asevoimat eroitellaan tunnuksin(toki poikkeukset, emes. erikoisdudet, ovat kuitenkin vastuullisen johdon alaisena ja kuuluvat maan asevoimiin). Ei maastokuvion perusteella. Toki skappareilla saa olla mielipiteet mitkä vain. Vertaus: Hornetit, ei sais olla harmaita kun jenkeillä ne oli alunperin harmaita. Silti F-18 hävittäjät ovat nyleisesti jokainen harmaita, vain tunnukset ovat erona.
Bääd gai..

Speidel
Green

Viesti Kirjoittaja Speidel » Pe Huhti 15, 2011 6:49 pm

Siis tässä ei ollakkaan vedottu nyt mihinkään Geneven papereihin tai muuhunkaan, eikä siitä olekaan kyse. Tää on vaa nykyinen Puolustusvoimien linjaus jonka on antanut Pääesikunnan henkilöstöosasto. Ulkomaiset maastokuviot ja vaatekappaleet on mustalla listalla. Käsky itsessään on nopeastikirjoitetun oloinen eikä muutenkaan sisällä mitään järkevää. Tää paska nyt vaan on valunut alas reserviläisten ja perinneampujien niskaan sotilaallisen ravintoketjun mukaan.

Se on eri asia mitenkä henkilökunta tähän suhtautuu ja millä tiukkuusasteikolla. Vaikka käsky onkin printattu koskemaan ainoastaan maastokuvioita ja asepukuja, niin ainakin Santahaminassa tässä asiassa ollaan vähän ylitiukkoja.

Yksiväriset varusesineet on ihan ok. Eikä tää nyt muutenkaan sillee koske niinkään tämän laudan käyttäjiä, koska tuskin te sinne kertauksiin roudaisitte muutenkaan mitään US and A täyssettiä maastopuvuilla ja kaikilla kilkkeillä. Hyvä vaan tietää tällänen asia jos joskus aikoo osallistua omilla geareilla kertauksiin, maalitouhuihin tai perinneammuntoihin.

Collector
Green

Viesti Kirjoittaja Collector » Pe Huhti 15, 2011 7:53 pm

Nykyään Puolustusvoimien alueilla ei saa hiipparoida vieraan valtion uniformussa / varusteissa / tunnuksissa / mitenvaan, pitää olla "neutraalia". Aiemmin maaliosastoilla sai olla reilusti venakkogearia ja sellasta. Homma lähti käyntiin erään nimeltämainitsemattoman viranomaisen kyseenalaisista toimista PV:n ampumaradalla.
Tää on vaa nykyinen Puolustusvoimien linjaus jonka on antanut Pääesikunnan henkilöstöosasto. Ulkomaiset maastokuviot ja vaatekappaleet on mustalla listalla. Käsky itsessään on nopeastikirjoitetun oloinen eikä muutenkaan sisällä mitään järkevää. Tää paska nyt vaan on valunut alas reserviläisten ja perinneampujien niskaan sotilaallisen ravintoketjun mukaan.

Se on eri asia mitenkä henkilökunta tähän suhtautuu ja millä tiukkuusasteikolla. Vaikka käsky onkin printattu koskemaan ainoastaan maastokuvioita ja asepukuja, niin ainakin Santahaminassa tässä asiassa ollaan vähän ylitiukkoja.
Nyt tulee Spiedeliltä niin paksua ja tunneladattua tekstiä, että on pakko hieman korjata. En halua lähteä moittimaan Spiedeliä väärän tiedon levittämisestä, mutta pelkään pahoin, että on tapahtunut joko väärinkäsitys, Spiedel on saanut väärää tietoa tai sitten jossakin on jotain mätää.

Tässä on kyseinen käsky, josta eri reserviläisjärjestöt nyt käyttävät eri nimiä kuvaamaan sen sisältöä, riippuen siitä, kuinka paljon PV:tä kukin järjestö haluaa sillä hetkellä mustamaalata. Kukin lukekoon itse ja päätelköön. http://www.reservilaisliitto.fi/files/7 ... sky_V1.pdf

Ensinäkin jo käskyn otsikosta käy ilmi, että se koskee pelkästään ampuma-aseiden käyttöä ja perinnepukeutumista ja tällöinkin pelkästään vapaaehtoisessa maanpuolustuskoulutuksessa.

Hyppään suoraan yli kaikkia ampuma-aseiden käyttöä koskevia kohtia. Niistä voi olla monta mieltä (kyllä, siinä on mm. terminologiavirheitä) . Siitä ei nyt ollut keskustelua vaan Spiedel puhui varusteista ja pukeutumisesta.

Tällä hetkellä yleistymässä olevassa perinneammuntojen järjestämi-sessä on havaittavissa piirteitä, jotka saattavat vaikuttaa vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen hyväksyttävyyteen ja puolustusvoimien jul-kisuuskuvaan.

Perinneammuntojen luonteeseen kuuluvan pukeutumisen tulee olla yleisesti hyväksyttävää. Tähän liittyen ulkomaisten asevoimien sotilas-pukujen käyttäminen puolustusvoimien alueilla on kielletty.

Edelliset kaksi kappalaletta ovat ainoat pukeutumista koskevat kohdat koko käskyssä. Ei siis sanallakaan puhuta varusteista (esim kantolaitteet) tai maastokuvioista, niin kuin Spiedel väittää. Ulkomaisten asevoimien sotilaspukujen käyttö PV:n alueella on kiellettyä vain perinneammuntoihin liittyen. Ei esimerkiksi ulkomaisten sotilaiden vierailuissa (heh heh) tai missään muussakaan käytössä. Se on eri asia, milloin ulkomaisen sotilaspuvun käyttö on tarpeen tai järkevää? Esim. Multicam puvun käyttö voi olla siistiä, tai se voi olla joissakin tapauksissa parempi puku, mutta onko se välttämättä tarpeen?

Kenellekään ei liene epäselvää mitä sotilaspukuja on käytetty kun on maanpuolustuskoulutuksen hyväksyttävyyttä ja puolustusvoimien julkisuuskuvaa on kyseenalaistettu. Jonkun mielestä tässä on ehkä ylireagoitu, mutta toisaalta myös ennaltaehkäisevä toimenpide on perusteltu.

Joidenkin mielestä kaikki ammunta on maanpuolustuksen kannalta kotiinpäin. Joidenkin mielestä taas perinneammunnat ovat maanpuolustustahdon kannalta tärkeää sotahistorian vaalimista. Totta, mutta näillä perusteluilla PV:n pitäisi sponsoroida ja isännöidä kaikki tämän laudan airsoftaajien pelejäkin. Jotkut saavat maanpuolustuskiksinsä II MS:n saksalaisista ja toiset GWOT:n amerikkalaisista. Todellisuudessa vaikka ihmisten motivointi maanpuolustukseen perinteiden kautta on arvokasta, on PV kuitenkin tässä tapauksessa katsonut, että yhden harrastajaryhmän harrastuksen varaukseton tukeminen ei tässä tilanteessa ole mahdollisen negatiivisen huomion arvoinen. PV ei ole yrittänyt kieltää mitään sotahistoriallisia tosiasioita, leimata ketään natseiksi tai rajoittaa sotilaskoulutusta tai minkään väristen varusteiden käyttöä.

Ja viimeisenä disclaimer: Toivottavasti tällä vuodatuksella vältetään lisää väärinymmärryksiä tästä asiasta. Muistakaa, että esimiehellä (esim harjoituksen johtajalla tai valvojalla) on oikeus käskeä, mitä varusteita harjoituksessa käytetään. Varmasti osa PV:n henkilökunnasta vetää itse tiukempaa linjaa tai ovat jopa itse käsittäneet em. Käskyn väärin. Itselläni ei ole mitään perinneampujia vastaan, mutta ymmärrän edellä mainitun käskyn taustat. Minua kuitenkin ärsyttää kun asiat esitetään kieroutuneella tavalla.

Speidel
Green

Viesti Kirjoittaja Speidel » Pe Huhti 15, 2011 8:25 pm

Alkuvuodesta touhusin Santahaminassa ja siellä annettiin hyvin selkeesti jo ennen palvelukseen astumista määräys pitää kaikki ulkomaiset puvut ja maastokuviot poissa PV:n alueelta. Tuli siis harjoituksen johtoakin ylemmiltä tahoilta tällänen pointti.

Omia kokemuksia mä tässä vaan olen vuodatellut. Jokainen voi toki itse mennä koittamaan mitenkä se oma naapurivaruskunta asiaan reagoi.

Btw. mun nick siis kirjotetaan speidel, ei spiedel ;P

pstj
FNG

Viesti Kirjoittaja pstj » Pe Huhti 15, 2011 8:55 pm

Kolmatta vuotta MAAKK käytössä hyväksi havaittu yhdistelmä, on ollut iso keikkakassi ja pieni päiväreppu. Päiväreppuna omassa tapauksessa toimii Sourcen Combat. Keikkalaukku kulkee mukavasti Hiluxin takaosassa ja sinne mahtuu kaikki. Päiväreppu sitten täyteen aluskerrastoa, villapaitaa, sadekamppeita, suklaapatukoita, jetboilia, kahvia ja juomarakkoa.
Kuten aloitusviestissä taidettiin mainita, ei sitä isompaa kantolaitetta kuitenkaan tule roudattua kuin ajoneuvosta telttaan/majoitukseen.
Ei se siitä.

jojis
Bloody Pirate
Been thanked: 1 time
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jojis » Su Huhti 17, 2011 12:29 am

Yksi vielä mainitsematon vaihtoehto päivärepulle, näpsäkkä ja kompakti SO Tech Go-bag: http://www.optactical.com/sotechgobag.html
Tuota löytyy paria eri kokoa ja mallia, mahtuu ajoneuvossa jalkojen väliin, palloreppuun sen saa läpän alle, lisätaskujakin saa kiinni.
Jos köyhäily/askartelumielellä olet niin samankaltaiseen lopputulokseen pääset kun hankit hyvän pehmustetun kantohihnan jonka päihin kiinnität M85 takataskuhässäkän tavalla tai toisella ja saat siitä moisen bandoleerin.

Täydellisen pallorepun saat kun teet itse piirrustukset vaikkapa ALICEa kopioimalla ja sitten värväät jonkun oivan räätälöitsijän (tsekkaa vaikka DIY osio täältä...) ompelemaan moisen paremmilla materiaaleilla, pehmusteilla, remmeillä, pikalukoilla, lisätaskuilla jne.

M85 tetsaria jos päätyy käyttämään tosissaan, niin itse teettäisin parit helposti kiinnitettävät lisätaskut siihen helpottamaan elämää ja lisätavaran kantamista tai organisoimista (heitteet, lippaat, lisävesi).

Jos taas pitäisi inttimenohommiin joku tetsari hankkia niin itse varmaan päätyisin TAGin tai SOEn split fronttiin käyttömukavuuden, taskukapasiteetin ja yksinkertaisuuden takia. Ittelläkin alkaisi chestrigin pukeminen ja riisuminen rasittamaan pidemmän päälle jos ei keskeltä saa auki, vaikka semmoisen kanssa onkin hauska päivän verran ovia potkia.
http://www.optactical.com/tagspchrig.html

Telamiinoja tms. jos täytyy missä tahansa tetsarissa kantaa, niin lukkohaka tai karabiineri hoitaa homman yhtä hyvin kuin kasivitosen koukut. Tällaisia pikkuyksityiskohtia voi itse lisäillä mihin vain, vaikka siihen reppuun sitten! Tai vielä parempaa, joku jämpti ompelija täällä vois suunnitella telamiinabandoleerin tai vastaavan!!

Alezi
Tier 1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alezi » Ti Touko 10, 2011 10:37 am

Speidel kirjoitti:Alkuvuodesta touhusin Santahaminassa ja siellä annettiin hyvin selkeesti jo ennen palvelukseen astumista määräys pitää kaikki ulkomaiset puvut ja maastokuviot poissa PV:n alueelta. Tuli siis harjoituksen johtoakin ylemmiltä tahoilta tällänen pointti.
Jännä kun puolustusvoimien jakotavaraan kuuluu vieraanvallan kuvioitua tavaraa.

Toimivaksi ratkaisuksi olen itse kokenut firman jakaman Camelbak motherloadin. Ei ole liian iso, mutta saa kantoon tavarat muutaman päivän selviytymistä varten. Ja ainakin parin viikon reissut menee helposti, mikäli huolto toimii; sapuskaa ja vettä ei tarvitse itse kantaa koko ajalle. En tiedä onko sun välttämätöntä kantaa makuupussia ja makuualustaa/kenttäsänkyä repussa?

Meillä on käytössä tapa, että vaunussa kulkee nukkumisvälineet, lisäruoka, -vesi ja -ammukset. Repussa kannossa 3 päivän ruoka ja vesi (ei käytetä, mikäli muualta vielä saa), ammuksia, alusvaatteita, pimeänäkövehkeet, paristoja, aimpointin kiskojen säätötyökalu, rätti (vehkeiden puhdistamista varten) yms. Reppu toimii myöskin ns. E&E reppuna, joten mahdollisimman vähän ylimääräistä, vaan täyteen sitä mitä tarvitsee. Ja täyteen se sitten ruoasta tulikin. Pelkän tst-varustuksen painaessa 30-40kg ja tuonkin repun jotain 30kg niin en mukaan änkisi, muutakuin välttämättömät. Vaikka reppukin kulkee lähes aina ajoneuvossa niin en ikinä siihen laittaisi nukkumisvälineitä, saappaita, vaihtomaastopukuja tms enää, jos ne voi pakata jonkinlaiseen pakettiin ajoneuvoon.

Telamiinoista on kaikilla omat mielipiteensä, mutta vaunussa ne kulkee ja jos niitä tarvitsee niin pari äijää kantaa käsissään jääkäriryhmän annoksen ja loput suojaavat. Mua ei ikinä houkuttanu niiden roikkuminen tetsarissa ja perseen päällä, koska henkihän siinä vielä lähtee taistellessa kun sellaset heiluvat ja ovat tiellä. Käsistä ne saa hylättyä nopeasti taistellessa ja toisaalta nopea napata matkaan irtautuessa. Onneks ei oo tarvinnu noita nähdä enää intin jälkeen, vaikka leikkipioneeriä aukissa leikinkin.
I live for this shit!
Til Valhall!
Who Dares Wins

Vastaa Viestiin