MP-kenttäasu

Puvut, kengät, käsineet, jne.
MaK
Mr. DIY
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times
MP-kenttäasu

Viesti Kirjoittaja MaK » Ti Loka 05, 2010 9:39 am

Tästä oli puhetta liiviosastolla, joten selvitän muutaman asian.

Olen ollut mukana kehittämässä uutta maastopukua vuodesta -07. Projekti lähti Suomen Sotilas -lehdessä liikkeelle, tavoitteena kehittää parempi maastopuku suomalaisille sotilaille.

Ensimmäinen proto valmistui minun ompelukoneesta muistaakseni talvella -08. Kankaana oli ripstop-m05. Kuvaa ei valitettavasti ole, koska se puku on kierroksella jossain päin Suomea.

Toinen prototakki on tässä, tehty syksyllä -08. Monimutkainen, mutta hyvä.
Kuva

Tässä vaiheessa MPY tuli mukaan kehitykseen, heidän halunaan oli kehittää kevyempi seuraaja 90-luvun alusta lähtien tuotannossa olleeseen vihreään MP-asuun.

Ensimmäinen kaupallinen versio oli tällainen, kiinteä huppu eikä takissa alataskuja, lisäksi ns. salametsästäjän tasku:
Kuva

Toinen versio oli tämä. Irrotettava huppu ja alataskut, ei enää takin takataskua. Lisäksi väritystä tummennettiin:
http://www.maanpuolustusyhtio.fi/Publis ... code=20100

Kolmas versio, kangas on jäykempää värien ja pinnoituksen vuoksi:
http://www.maanpuolustusyhtio.fi/Publis ... code=20115

Kuva

Tässä maastokuvioinen versio vieressään m05. Maastokuvio on selvästi "haaleampi", ja kaukaa katsottuna harmaampi kuin m05. En ole itse osallistunut itse maastokuvion kehitykseen, voi olla että kuvio ja väritys on osittain suunniteltu myös asutetulle alueelle. Maastokuvioissahan kannattaa tuijottaa nimen omaan sitä, miltä ne näyttävät 50-150 metrin etäisyydeltä ja mikä niiden yleisväri on silloin, itse kuvioiden hienoilla kiemuroilla on merkitystä ainoastaan mainoskuvissa.

Olen pukuun ihan tyytyväinen, malli on hyvä, mutta muutamat yksityiskohdat kaipaavat vielä hiomista. Valmistajaompelimo ei ole onnistunut tekemään kaikista yksityiskohdista juurikin oikeanlaisia, kuten kiristyksistä, ja mm. tarrojen paikoista. Lisäksi muutama sauma on jäänyt "tuotannollis-taloudellisista" syistä pois. Puku ommellaan Suomessa Varpuke-nimisessä firmassa, joten suuren hinnan selittää juuri tuo kotimaisuus ja pieni sarja.

Vesa

Re: MP-kenttäasu

Viesti Kirjoittaja Vesa » Pe Loka 08, 2010 7:43 pm

Tuo ylin kuva näyttää aika hyvältä, jopa hiukan samaa kuin brittiläisessä windproof-takissa, joka on paras tähän mennessä vastaan tullut takki.
Kauluskin on tuossa tarpeeksi korkea ja suojaava.
NCP-team
SKVJ II/13

JoHa
FNG

Re: MP-kenttäasu

Viesti Kirjoittaja JoHa » Ti Syys 27, 2011 6:42 pm

Päästiin kundien kaa kokeilee kehitysvaiheessa jokaista protoa MP puodin toimesta. Voin luvata että niitä rääkättiin. Kolmesta vihreästä puvusta joita proto vaiheessa oli, kakkonen oli ehdottomasti kaikkien kokeilleitten mielestä paras. Sääli että kangas on tuotantomallissa kovin heppoisaa, mutta tuo värjäys tukevoitti kangasta sen verran että se sai hiukan lisä vahvuutta.

Vastaa Viestiin