Varusesineiden sijoittelu

Vakavaa keskustelua varusteista, uutuuksista, päivää polttavista asioista...
Avatar
pstj
FNG
Viestit:26
Liittynyt:Ti Loka 07, 2008 9:57 pm
Paikkakunta:Päijät-Häme
Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja pstj » Ma Heinä 02, 2012 6:27 pm

Nyt on pakko kysyä paria asiaa, kun on täällä kuvia katsellessa niin kovasti ihmetyttänyt. Ison maailman kuvioistahan varustekokonaisuudet on poimittu, mutta sehän tässä askarruttaakin - miksi taistelevien joukkojen osalta on näihin ratkaisuihin päädytty:

Miksi ihmeessä Garminin Foretrexia ei pidetä juurikaan ranteessa? Liiveissä sitä näkyy paljon ja nyt oli ainakin yhdessä kuvassa aseen perässä kiinni. Toki asiaa edesauttaa se, että ko. vekotin lienee jakokamaa ammattilaisille ja penniäkään ei ole kiinni, mutta itseäni hirvittäisi ryynätessä molemmat em. sijoituksista. Aseen perähän nyt pyörii maata vasten miten sattuu kun turvallaan etenee ja samassa etenemistavassa myös paljaaltaan tetsarissa roikkuminen kuulostaa pahalta.

Miksi ihmeessä pistoolin lippaat sijoitetaan niin usein tetsariin, sen sijaan että olisivat vyöllä ja täten aina mukana kun itse asekin? Tämä johtunee raskaiden suojaliivien kanssa vyölle käsiksi pääsyn vaikeudesta, mutta entäs kun kyseessä on keveämpi rintamallin kantolaite.

Omakohtaisesti olen kantanut molle-kantolaitetta useamman vuoden SRA-toiminnassa ja aktiivireserviläisleikeissä, joten jonkinlainen haju on syntynyt siitä miten itse tykkään asioita kantaa. Refenä toimivat oikeat sotilaat taas ovat päätyneet hyvin erilaisiin ratkaisuihin oikeasti kovissa paikoissa ja siksipä kiinnostaa minkälaista ajatusta tässä on taustalla.
Ei se siitä.

k4meli
Veteraani
Viestit:362
Liittynyt:Su Helmi 03, 2008 9:46 am
Paikkakunta:Tampere
Been thanked: 2 times

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja k4meli » Ma Heinä 02, 2012 8:25 pm

Huutelenpa aikani kuluksi omia mielipiteitä, jotka on ihan puhtaasti airsota/intti pohjalta opittuja/koettuja.

Mitä tuohon gepsiin ranteessa tulee, niin itse kokeilin moisen omistaessani pitää ranteessa sitä ja jo tuollainen pieni Foretrex 301 alkoi rasittaa suunnattomasti. Koin jollain tavalla ahdistavaksi, samaan tapaan kuin tuommoiset wristcoach/ranne admin taskut. Veikkaanpa että ihan puhtaasti mieltymys kysymys siis.

Mitä lippaiden sijoittamiseen tulee, niin arvaan että vastaus on sama kuin yllä. Toiset tykkää lastata varusteita vyölle, omat kokemukset perustuu näistä tosi huonoihin vyö valintoihin joten ei ihmekkään että olen kokenut rasittavaksi tuollaisen raskaamman 1st linen. Suurimmalti osin siis näissä taitaa olla operaattorin omat valinnat / tehtävän asettamat tarpeet ja rajoitukset.
Kuningas voittamaton

Avatar
Uhku
Team member
Viestit:112
Liittynyt:Ti Loka 21, 2008 6:01 pm
Paikkakunta:Tampere

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja Uhku » Ma Heinä 02, 2012 9:20 pm

Mahtaisiko tuossa pistoolinlippaiden sijoittelussa kevyempiinkin rigeihinkin olla sama, kuin miksi pistoolia kanniskellaan liivissä: Liivistä pistoolin ja kaiketi täten myös lippaiden vetomatka lyhenee huomattavasti ja toiminta nopeutuu.

Lainauksenlainauksenlainaus koskien rigien rakentelua toisesta ketjusta:
jojis kirjoitti:Tässä pari kuvaa rigeistä vuodelta 2007-2008:
- -
Pari lainausta noiden valmistajalta ja käyttäjiltä, puhetta lähinnä heidän tarpeistaan ja tuosta pistoolin paikasta:
When your M4 is in your shoulder your firing hand is about five inches from where the pistol is carried on the chest harness. This makes drawing it while transitioning MUCH faster.
The other scenario is when you drop your M4 to transition to your pistol you move your hand all the way down to your drop leg holster then all the way back up to present the weapon. MUCH slower.
Try it and you'll see. This is how I run my pistol on my Eagle RRV.
One more thing... Pistols on your vest means one less thing on your leg to slow you down. I friggin HATE drop leg rigs.

MikkoS
mASS
Viestit:138
Liittynyt:Ma Helmi 11, 2008 10:18 pm
Paikkakunta:Imatra

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja MikkoS » Ti Heinä 03, 2012 3:47 pm

Esittäisin pari eriävää mielipidettä:
Ollaan ilmeisesti kateltu vähän eri kuvia, itse kun olen monastikin ton garminin pikkugepsin bongannut ranteesta/kyynärvarresta. Varsinkin PJ-pedroilla mutta muillakin. Ja toki myös liivissä ja pyssyn perässä - lbt tekee tätä varten ihan omaa taskuakin.

Pistoolin lippaiden suhteen suosin/suosisin ihan samaa periaatetta: mieluusti vyölle jos pistoolikin on siellä. Sama pätee myös leathermaniin/gerberin työkaluun, pienee käsilamppuun (tai otsalamppuun) ja tulentekovehkeisiin ym. Niitä kun tarviaa monasti silloinkin, kun tetsari ei ole päällä (tukikohtapalvelu jne) ja niitä on aina yhtä ankeeta lähteä sitten erikseen toisaalla olevasta liivistä hakemaan.

Itsellä pistoolin lippaiden sijoittaminen vyölle on vaan liki mahdotonta - olen aika laiha, jolloin keveämmätkin rintarigit yltävät pitkälki kylkien puolelle jolloin ohuemmatkin taskun estävät lippaiden nopeat vedot jos ne ovat vyön tasolla. 30¨ vyötärölle ei myöskään hirveetä lastia saa ladattua jos tahtoo vielä pystyä istumaan autossa tms. Täten monasti kompromissina pistoolin lippaat siirtyvät liiviin.

Ja miksi sitten tosielämässä kaikkia tämmösiä "hölmöyksiä"? Aika simppeleitä selityksiähän noille löytyy: tommoset fyysisten ominaisuuksen aiheuttamat rajoitukset, makuasiat, kiinnostuksen puute hieroa juttuja ihan loputtomiin jos on vaan lähtökohtasesti niin kova jätkä että hommat hoituu "näillä mennään" periaatteella. Ja tämmöstä...

Avatar
jojis
Bloody Pirate
Viestit:895
Liittynyt:Pe Helmi 01, 2008 2:54 am
Paikkakunta:Helsinki
Been thanked: 1 time
Viesti:

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja jojis » Ti Heinä 03, 2012 8:52 pm

Mun mielestä kun riittävästi ajattelee niin tommonen pistooli ja lippaat yhdessä -periaate sopii lähinnä spolleille ja semmosille joiden pitää rynnätä teltasta tms. sekunnissa toimintaan, suomalaisille ehkä hyödyllisempi juttu kuin nyky-cowboylle. Jos sulla on aikaa varustautua kunnolla jollekin partiolle tai iskuun sota-alueella niin tuskin rooliisi sopii missään vaiheessa riisua tetsaria. Itselleni pistoolin lippaat on myös vaikeampi vetää vyöltä kuin jostain mahalaukun päältä, sen alueen tuntuu vain hallitsemaan paljon paremmin.

Ryynääminen on ihan hyvä pointti, mutta musta tuntuu että harva täällä ja referenssikuvissakaan liikkuu syöksyen eteenpäin tai ryömii vaan toiminta sijoittuu rakennettuun ympäristöön missä juostaan ja kyyristellään autojen takana. Paljon taskuja mahan päällä ja gepsi rinnassa sopii paremmin betoniviidakon taktiikoihin kuin metsään, sinne IMO sitten ihan oma ja erilainen tetsarinsa.

Tosta gps rynkyn perässä tuli heti mieleen SAS joka rokkaili kompassi M16 perään teipattuna joskus aikoinaan (tai no McNab :P ), ei tarvinnut laskea ampumavalmiutta katsoessaan suuntaa. Eikä nyt itelle kyllä tule mieleen asentoa tai liikkumatapaa jolla aseen perän oikea puoli osuisi maahan.

Mutta hyviä pointteja kaikilta, hauska aihe, hyvä aloitus.

Avatar
Alezi
Tier 1
Viestit:452
Liittynyt:La Helmi 02, 2008 11:43 pm
Paikkakunta:Turku
Viesti:

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja Alezi » Ti Heinä 03, 2012 9:37 pm

jojis kirjoitti:Mun mielestä kun riittävästi ajattelee niin tommonen pistooli ja lippaat yhdessä -periaate sopii lähinnä spolleille ja semmosille joiden pitää rynnätä teltasta tms. sekunnissa toimintaan, suomalaisille ehkä hyödyllisempi juttu kuin nyky-cowboylle. Jos sulla on aikaa varustautua kunnolla jollekin partiolle tai iskuun sota-alueella niin tuskin rooliisi sopii missään vaiheessa riisua tetsaria. Itselleni pistoolin lippaat on myös vaikeampi vetää vyöltä kuin jostain mahalaukun päältä, sen alueen tuntuu vain hallitsemaan paljon paremmin.
Oon itte vetänyt aina pistooli ja sen lippaat vyöllä, koska en oo ite, eikä työkaveritkaan, pitänyt tappelukamoja 24/7 päällä muuta kuin "töissä" ollessa. Pistooli on kuitenkin aina kannossa kaikkialla, joten halusin itte pitää tästä syystä myös sen ammukset hollilla. Vaikka lähdetäänkin pitkäksi ajaksi reissuun niin silti leireytyminen tapahtunut usein armeijan tai poliisin pisteillä, joissa ei ollut tarvetta pitää vehkeitä päällä vaan hollilla. Samalla tullaan esimerkiksi tuohon gps:n pitämiseen aseessa, liivissä vai ranteessa. Jos olisin moista kantanut olisin varmaan pitänyt liivissä, koska samalla tavalla sitä voi siinäkin pitää ja käyttää ja se kulkee aina kivasti mukana siinä. Silloin on myöskin mahdollisimman paljon tavaraa aina yhdessä kiinni ja nopean tilanteen tulleen on tarpeellinen nopeasti mukana. Vielä tullaan vähän mukavuus asioihinkin, kun kannetaan tavaroita oikeasti pitkä aika eikä vain viikonlopun yli tai muutamia tunteja radalla tai ilmasotapelissä niin panostaa vähän enemmän myös jo käyttömukavuuteen verrattuna sen ihan suoraan käytönnöllisyyteen, riippuen nyt tietysti taas ihan asiasta. Tai näin ainakin itse toimin. Osa ei esimerkiksi tykkää pitää pistoolia rinnassa, koska silloin se osoittaa vieressä istuvaa kaveria suurimman osan ajasta. Nämäkin ovat vain omia kokemuksia mekanisoidusta perusjantterista eikä kivenkoloissa nukkuvista tiedustelu erikoisdudeista, joilla kenties pitää aina kaikki olla ihan kiinni ja päällä.

Jos työnkuvana olisi väkivaltaista suoraa toimintaa ake-merkeissä niin varmasti itsekin pitäisin pistoolin lippaita mahdollisimman nopeasti vedettävissä. Mutta esimerkiksi omaan liivini en olisi saanut niitä edes mahtumaan mitenkään sopivasti hollille, koska prefeerasin muita juttuja. Ihan niinku Jojis viittasikin niin riippuu ihan vaan mitä hommaa tekee ja missä ja miten. Mm. UKSF:llä ja ilmeisesti myöskin sealeilla on ollut tapana että rynnäkkökivääristä ei päästetä missään tilanteessa irti käsistä niin jos siinä on sopivasti gps tai kompassi niin hyvähän siitä on seurata. Juurikin silloin jos sitä tehtävän laadun vuoksi joutuu koko aika seuraamaan esim. edetessä vaikessa tai sekavassa ympäristössä kuten vuoristo tai pelkkä hiekka-aavikko.
I live for this shit!
Til Valhall!
Who Dares Wins

Avatar
pstj
FNG
Viestit:26
Liittynyt:Ti Loka 07, 2008 9:57 pm
Paikkakunta:Päijät-Häme

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja pstj » Ti Heinä 03, 2012 9:40 pm

jojis kirjoitti: Mutta hyviä pointteja kaikilta, hauska aihe, hyvä aloitus.
Hyviä pointteja on tullut, kiitos niistä.
Toki tuo ryynääminen on asutuskeskuksessa vähemmässä, mutta jos siellä joutuu munat turpeessa (betonissa?) hetkenkin etenemään, niin entistä kovemmalle ne kamat joutuu. Aseen perän juurikin oikea puoli kolistelee itsellä ryömiessä kaikkeen mitä vastaan tulee, mutta se saattaa johtua "enemmän yritystä kuin ymmärrystä"-mallin etenemisestä silloin kun jännittää.
Pistoolin lippaiden suhteen lähinnä tulisi mieleen juurikin aiemminkin mainittu tukikohtapalvelus, milloin ei välttämättä tetsari ole niskassa. Tosin taitaapi olla, ettei FOBeissa paljoa ulkoilla ilman suojaliiviä.

Saatan olla ainoa jota nämä asiat kummastuttaa, mutta mielelläni lukisin muidenkin ihmettelyjä aiheeseen liittyen. Vai nieleekö kaikki purematta refemateriaalin ja ei sen enempää mieti voisiko jonkin asian tehdä käytännöllisemmin? En todellakaan tarkoita tällä sitä, että niin pitäisi tehdä. Silloinhan impersonaatio ei olisi kohdallaan. Kai silti jollain on jyskyttänyt varustekokonaisuutta kasatessaan takaraivossa kysymys: "miksi?".
Ei se siitä.

Avatar
Speidel
Green
Viestit:84
Liittynyt:Ma Syys 14, 2009 2:22 pm
Paikkakunta:Uusimaa

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja Speidel » Ti Heinä 03, 2012 10:18 pm

Ite oon harrastuksissa tupannut ujuttaa pistoolin lippaat sekä rinnalle että vyölle. Rinnalta ne saan ite nopeammin tappelutilanteessa liivin kanssa ja jos täytyy jostain syystä riisua liivi (tai sitä ei ole alunperinkään päällä) niin 1-2kpl löytyy vielä vyöltä. Oma liivi estää kokonsa takia mua vetämästä lippaita vyöltä tehokkaasti.

Vaikka en ite refeekkään mitään, niin silti tykkään vähän kattella oikeitten sotilaitten varussijoittelua ja napsin sieltä testauksen kautta omaan käyttöön jos nään tarpeelliseksi (ja hyödylliseksi). Tosin kaikki gruntithan maailmalla ei sen enempää varmaan aattele varussijoittelua ja pitää vehkeensä "ohjesäännön" tai muun normin mukaisena, vaikka vähän vituttaiskin eikä ois kaikkein käytännöllisin. Erikoisjoukoilla vähän pakko jo panostaa kaikkeen, varussijoitteluun kanssa.

jma78
Tier 1
Viestit:451
Liittynyt:Ke Helmi 03, 2010 2:30 pm
Paikkakunta:Suomen white trash-pääkaupunki, Tampere
Has thanked: 6 times
Been thanked: 17 times

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja jma78 » Ke Heinä 04, 2012 8:32 am

Itse kannoin A-maassa pistoolia vyöllä, läpällisessä kotelossa joka ei ehkä näyttänyt kovin high speediltä, mutta todellisuudessa mutkan sai sieltä aika nopeesti. Läpällisessä pölyn ja hiekan takia.. Siitä pistoolista ei ole hirveesti iloa jos se ei säily toimintakuntoisena. Lippaat samoiten meni vyöllä. Syy tähän oli se että pisla nyt oli koko ajan kannossa kaikkialla, paitsi suihkussa.. Samoin oli radio, ja sille löytyi looginen paikka vyöltä.

Pistoolin kantamista rinnassa vieroksuin juurikin sen takia, että kun se oli käytännössä koko ajan kannossa, sekä sen takia minkä joku jo mainitsikin; Ei ole kohteliasta jos mutka osoittaa vieressä istuvaa kuskia torsoon (VARSINKIN, jos kotelona on Serpa tai joku vastaava höpöhöpö-kotelo, jolla on suhteellisen helppoa ampua vahinkolaukaus.. Siis tietenkin silloin jos se aseen vapautinsalpa ei ole mudan tai lumen takia jumittunut.. silloinhan se on turvallinen kun asetta ei edes saa kotelosta pois), sekä sen takia että kiväärin ollessa kaksipistehihnassa rinnalla, se saattaisi vaikeuttaa pistoolin vetoa ja viimeisenä; Painimaaottelussa vastapuolen on helpompi riistää ase kuin jos se on vyöllä, siinä läpällisessä kotelossa.

Niin, ja olihan siinä myös sekin, että kun liivi painoi muutenkin ihan tuhottoman paljon, niin se parisen kiloa oli ihan kiva saada siitä muualle.
Oma liivi estää kokonsa takia mua vetämästä lippaita vyöltä tehokkaasti.
Ootkos kokeillut HSGI:n RAMPpeja? Toimii meinaan ihan pahuksen hyvin!

timppa
Green
Viestit:97
Liittynyt:To Syys 29, 2011 5:07 pm
Paikkakunta:Sastamala
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja timppa » Ke Heinä 04, 2012 12:02 pm

Ainakin tällä hetkellä käytössä olevan "kymppi-liivin" kanssa olen todennut että paras paikka pistoolin lippaille on rinnalla. Pistoolin kun tuo lähelle rintaa lippaanvaihdossa, ei tarvitse juurikaan käsiä heilutella. Lippaanvaihto onnistuu pienessäkin tilassa. Lipaskotelot on 5.11 tuotteita ja pistoolikotelona on Safariland:in valmiste. Kukin kuljettaa pistoolia tehtävän mukaan missäkin, kuljettajilla ja ampujilla yleensä rinnalla ahtaiden istumapaikkojen takia. Itsellä kulkee vyöllä niin kuin monella muullakin. Aseenvaihdon kannalta hyvä vaihtoehto.
Only the dead...

Avatar
Jakke
Team member
Viestit:135
Liittynyt:Su Maalis 08, 2009 5:32 pm
Paikkakunta:Uusikylä, Nastola
Viesti:

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja Jakke » Ke Heinä 04, 2012 9:04 pm

Speidel kirjoitti:Ite oon harrastuksissa tupannut ujuttaa pistoolin lippaat sekä rinnalle että vyölle. Rinnalta ne saan ite nopeammin tappelutilanteessa liivin kanssa ja jos täytyy jostain syystä riisua liivi (tai sitä ei ole alunperinkään päällä) niin 1-2kpl löytyy vielä vyöltä. Oma liivi estää kokonsa takia mua vetämästä lippaita vyöltä tehokkaasti.
+1, paitsi etten sijoita yhtäkään lipasta vyölle, vaan serpan reisipaneeliin pistoolin viereen. Siitä se on kyllä harvinaisen hankala nopeasti vetästä, mutta kulkeepahan aina mukana. Painoahan se tuo paneelille, mutta en ole huomannut haittaavan mitenkään erityisesti. Varsinkaan silloin kun sen kiristää just kohdilleen, eikä melkein. Tiedä sitten miten sellanen hiostaa useamman päivän mittaan.

Mitä Foretrexiin tulee, niin se kulkee ranteessa. Koen sen jotenkin hankalaksi katsoa aseen perästä nopeissa tilanteissa. Jotenkin se ranteen nostaminen naaman eteen tuntuu pienemmältä kuin koko aseen perän nosto. Varsinkin ahtaammissa paikoissa muovikuoleman parissa.
Tilanteet/tehtävät jossa asetta tullaan kuljettelemaan pitkään hollilla, niin sijoitus perään on varmasti parempi ratkaisu, juurikin mukavuusasteen ja ilkeiden rusketusraitojen takia. Hihi.

Mutu tuntumalta sanoisin näitten sijoittamisten liittyvän hyvin pitkälti tilanteeseen. Tuskin niitä lippaita aina kuljetetaan liiveissä, jos niitä harvemmin käytetään...
pstj kirjoitti:Vai nieleekö kaikki purematta refemateriaalin ja ei sen enempää mieti voisiko jonkin asian tehdä käytännöllisemmin? En todellakaan tarkoita tällä sitä, että niin pitäisi tehdä. Silloinhan impersonaatio ei olisi kohdallaan. Kai silti jollain on jyskyttänyt varustekokonaisuutta kasatessaan takaraivossa kysymys: "miksi?".
Useimmiten nielen sen niinkuin on, vaikka enemmän kuin kerran tullu ihmeteltyä niitä ratkaisuja. Sitten ehkä jälkeenpäin kokemuksien kautta ymmärtänyt syyn.
Juurikin Foretrexin kanssa ranteessa on näkynyt marinardeilla eniten.

Itse olen myös huomannut, että jo valmiiksi totuttu tapa, oli se sitten hankala tai ei, toimii joskus paremmin kuin uusi ehkä käytännöllisempi ratkaisu.

Mun kokemukset perustuu sit hyvin pitkälti pelkästään muovikuoleman pariin, eli max parin päivän melkein yhtäjaksoiseen gearien päällä pousailuun.
"Kill the body and head will die."

Avatar
Ramsey-
Veteraani
Viestit:279
Liittynyt:Ma Helmi 11, 2008 8:05 pm
Been thanked: 1 time

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja Ramsey- » Pe Heinä 06, 2012 12:52 pm

Noh pakko kai tähän on näkemyksiä tuoda.

Ensinnä huomioin olosuhteet. Kuten refet yleensä täällä, ovat erikoisjoukkoja. Iskuosaston toiminta kun ei yleisesti perustu 3 viikkoon mettässä teltassa kyhnöttäen syöksyen eteenpäin. Tällöin puhutaan yleisesti aiheesta (nykyinen sodankäynti perustuu lähinnä asutuskeskuksiin, HUOM. rauhanturvaaminen EI ole iskuosasto toimintaa, sodankäyntiä yms. se on kriisinhallintaa) asutuskeskus, jolloin toiminta on mahdollisimman nopeaa ja efektiivistä. Silloin tottakai kerätään päälle yleisesti myös luotisuojaa. Nykyään kun luotisuojissa saa kannettua kaiken sen tarpeellisen kyseiseen operaatioon, ei ole tarvetta rajoittaa liikkuvuutta raskailla vyövarustuksilla yms. Toki jotkut näinkin tekee. Toki reisiholsteri taas on tähän ihan omiaan, vaaraa paskoittumisesta ei niinkään erityisemmin ole verrattuna munat turpeessa malliin. Tällöin ainakin itse olen tykästynyt liiviratkaisuun. Eli kaikki liiviin mikä vain mahdollista, itseä ainakin jollain tapaa ahdistaa lukita molemmat reidet ja sitten jos vyö vielä painaa liiviin kun vähänkin voimistelee.

Sitten taas jos puhutaan metsästä ja ei rakennetusta ympäristöstä. Eipä ole kauheasti refekuvia missä erikoisjannut kantavat näissä juurikaan mitään raskasta. Myös pistooli jopa on rigissä. Kysymys tällöin tulee miksi? Miksi kokoat itsellesi pitkään operaatioon mahdollisimman ahdistavan kokoonpanon? Varsinkin jos kannat vielä rinkkaa yms.

Sitten, osio perus tykinruoka. Yleisesti varusteet yhdenmukaisia ja jakotavaraa. Miksi ostaa itse mitään kun valtio tarjoo tavarat. Nämä ovat juuri niitä jotka tekevät perusmosurin hommia sen jälkeen kun iskevät osastot ovat tehneet omat kuvionsa. Joten silloin kannetaan luotisuojaa ja vyövarustetta, yleisesti myös mahdollisimman epäkäytännöllisesti nopeaan toimintaan. Toimivat myös isoina kokoonpanoina joten mahdollisuus huilaamiseenkin on yleisesti.

Kysymys mielestäni ei kuulu miksi, vaan enemmänkin miten. Itse ainakin valitsen varusteita tehtävän mukaan. Jos tehtävä on raidata talo/alue nopeasti, pukisin mahdollisimman paljon suojaavaa tavaraa koska läheltä ammutun laukauksen osuma on suurempi riski kuin lämpöhalvaus. Jos taas tarvitsisi tetsata/tiedustella 2 viikkoa metsässä, valitsisin mahdollisimman kevyen peruskokoonpanon ja mahdollisimman paljon vettä.

SRA ja aktiiviresrviläisyys luo vähän huonon kuvan sinällään. Oikeasti oikeassa paikassa, kökötät betonimuurin takana, kun 100 ihmistä ampuu epämääräisiä metallinpalasia kohti ja ehkä juoku rakettikin lentää pään yli, muutama kranaatti putoaa seläntaakse ja 2 rynnäkkötankkia tulittaa konetykeillä kohti, on paikka sen verran kusinen, että siinä on paras hetki kysyä itseltään: ''kuinka sijoitan pistoolin lipastaskun?'' :lol: Tämä ehkä enemmän huumoria, mutta yleisesti asioiden tekeminen on hieman vaikeampaa jonkun yrittäessä tappaa sinut. Ja uskon, että aktiiviset erikoisjoukot tietää myös miltä tuntuu olla 10 vihaisen kalasnikov kakaran kohteena.

En tosin tiedä juurikaan mitään niin en voi sanoa. Kaikki perustuu omaan mielipiteeseen.
Bääd gai..

johansson
Viestit:6
Liittynyt:Ma Marras 05, 2012 5:35 pm

Re: Varusesineiden sijoittelu

Viesti Kirjoittaja johansson » Ti Marras 13, 2012 3:06 pm

Lisää niitä joita kaikilla on (en siis tällä kertaa puhu ulostusaukosta):

Itellä ei aina ymmärrys riitä kuulapelien harrastajien keskuudessa vallitsevaan referenssimateriaalien orjalliseen noudattamiseen, eikä ihan aina Magpul Dynamicsia radalla quottailuun.
Toki toki, "oikeat sotilaat" tekevät niin ja näin, mutta tuntuu olevan hyvin harvoin tilanteeseen tai tehtävään sopivaa.
Tietystikään en puhu jokapäiväisen ammattisotilaan vinkkelistä, vaan perustan omat näkemykseni omiin kokemuksiin, keskusteluihin ulkomailla palvelleiden kanssa, keskusteluihin ulkomaisten sotilaiden kanssa ja tietysti Magpulin youtubevideoihin ;).
Oma kokemukseni tulee siis tietysti muinaiselta varusmiesajalta ja sen jälkeen Maakuntajoukkojen vähän aktiivisemman osaston kanssa puuhatuista jutuista.

Itse asiasta olen tätä mieltä (tänään)...
Tulee kaikenlaista tavaraa testattua, hifivitkuttimista perinteisiin ja tuntuu että joka pelille löytyy oma aikansa ja paikkansa.
Oon itse antanut itseni ymmärtää että kamoja on kohtuu järkevää jaotella muutaman tehtävän mukaan.

Sodanajan nykyistä sijoitustani vastaavat tehtävät ovat pääasiassa normaalia jääkäritoimintaa tai sotilaspoliisin roolia, joten sitä silmälläpitäen seuraavaa on ns. yksi setti:

Omasta kaapista löytyy 05-malli Verseidagin luotisuojaliivistä, johon saa melko lailla sopivasti tavaraa kiinni.
Pidän Rk-lipastaskuja kolme kappaletta suoraan edessä, 9mm pistoolitaskuja kaksi tukikäden puolella, EA/Tq -taskun ja pienen com/yleistaskun oikealla, syistä että
-RK-lippaat ovat helposti saatavilla, päätyökalun osat helposti käsillä, näkyvillä ja suojattuna. Vaikka Savotan suurin ystävä en olekaan, uudemmat taskut ovat mun mielestäni kovin hyviä. Ja nuo nimenomaiset RK-taskut toimivat mulle kovin mainiosti. Avoimia tilaustyönä tehtyvä hathattaskuja löytyy myös, mutta oon vähän sitä mieltä että vaikka pölyssä ja nopeissa tilanteissa mennäänkin on tärkeämpää että täydet lippaat on toimintakuntoisia ja pysyy mukana, ja lippaiden vaihto on opettelulaji, ei niinkään välineurheilua (joo joo, SRA-miehet ja muut urheilijat ampuu ja lataa todella nopeasti moisista, eikä sekään ole huono juttu, I get it).
-pistoolin lippaat tässä roolissa pidän mieluusti liivissä siksi, että ne on aina saman kädenliikkeen päässä, eikä liike riipu siitä missä asennossa lantio on verrattuna yläkroppaan
-pistooli mielellään lonkalla battle beltissä tai vyökotelossa tai jos ihan pakko niin reidessä (heiluu ja painaa, kolisee ja on aina eri kohdalla, mistä en pidä), en pidä sitä rinnalla siksi että se sojottaa kavereita, ND:n mahdollisuus kasvaa eksponentiaalisesti, lippaidenvaihdossa se on tiellä, se painaa, on hihnan tiellä, on riistettävissä, on kommunikaation tiellä, on olanvaihdon tiellä jne. (edelleen, don't get me wrong, kuski mielestäni pitää sitä tässä, koska se ei ole muun tiellä ja on helposti saatavissa ja osoittaa pääasiassa ulos ikkunasta koteloituna)
-radio oikealla EA -taskun päällä pois tieltä tai olalla pois tieltä.
-EA tasku aina oikealla saatavissa, koska näin on lopullakin ryhmästäni ja kaikki tietää sen, on helposti saatavissa, ei repiydy irti jalan tai käden mukana, on näkyvissä jne. (Tourniquet tässä taskussa, toinen hihataskussa (tasku kiinnittyy velcrolla merkkipohjaan vasemmalla, ja kolmas reisitaskussa)
-selkä vapaana juomarakolle (ei kiinni liivissä, koska liivi on suojavaruste jota en riisu mielellään vaan irtoreppuna, no big deal)
-SA-dump pouch battle beltissä vasemmalla takaviistossa pois tieltä, saatavilla, eikä heilu niin paljon kuin suoraan takana, eikä tule tielle istuessa/ampuessa selältä
-heitteet tarvittaessa vasemmalla BB:ssä tai pienessä reisidropissa

Tiedustelutehtävä tai pidempi taistelutehtävä pääjoukon mukana vaatii mielestäni eri lähestymistapaa.
Tätä varten joko chestrig mallia sotavaruste jos isompi rinkka mukana tai venäläinen (mielestäni täydellinen) Sh112.

Sh112
-RK-taskut (Savotta) lonkalla molemmin puolin liivin omassa battle beltissä jotta pääsee matalammalle maahan ja lipasta vaihtaessa profiili ei nouse kuten rinnalta vaihdettaessa. Plus kaikki paino tulee lantiolle kuin rinkassa, eli ei rupea kiukuttamaan.
-pistooli oikea BB tai reisi (mieluummin BB)
-radio olalla vasemmalla
-EA-tasku (isompi) oikealla kyljessä, tourniquetit samoin kuin aina muutenkin
-yleistasku/KK-lipastasku vasemmalla/Savotta recon-tasku vasemmalla
-selässä buttpack 24h-muonalle, survival kitille ja ohuelle taukotakille ja lisäpatruunoille
-Source/CamelBak selässä, edelleen reppumallina
-oikea olkapää edelleen vapaana
-VV-tasku oikealla takana BB:ssä
-SA-dump vasen taka BB:ssä
-tilanteesta riippuen Verseidag IIIA liivin alla
-heitetaskut ja pistoolitaskut (jos mukana) tukikäden puolella jotta ne ovat samassa kohtaa aina
-karttatasku vasen reisitasku

Chestrig + rinkka
-RK-taskut edessä, pistooli vasen (jos mukana)
-pistooli oikea reisi tai BB
-EA+ Tq oikealla, lisä Tq:t ja QuickClot kuin ennenkin, hihassa ja reisitaskussa
-radio vasemmalla olalla
-karttatasku vasen reisitasku
-VV-tasku rinkan oikeassa lantioremmissä
-SA-dump omalla vyölla vasemmalla takana
-heitteet vasemmalla rinkan lantioremmissä
-juomarakko reppuna rinkan läpän alla vedettävissä, täytettävissä ja käytettävissä
-yleistasku oikealla EA:n etupuolella
-molemmat lisäyleistaskut rinkan lantioremmissä molemmin puolin (Survival kit jne)
-lisäpatruunat, taukotakit, ym. rinkassa, joko pikkurepussa nopeasti mukaan otettavissa tai juomarakkorepussa

Näin mä olen tätä veistellyt itselleni sopivaan logiikkaan, ja siten että muut oman ryhmän jätkistä tietää myös mitä on missäkin jne.
Aika useasti olen taskuja veivannut ja pähkäillyt eri ukkojen kanssa kisoissa eri maiden eri aselajien ammattilaisten kanssa juteltuani.

En kyllä vieläkään ole tyytyväinen kaikkeen, ja varmasti osa menee joka tehtävällä uusiksi ynnä muuta, mutta tähän systeemiin olen ite luottanut ja yrittänyt pitää omana ohjenuoranani sitä, että mikään ei mene minnekään ellen ole sitä testannut ja ollut itse tyytyväinen.
Toki varusmiehillä ja monilla sotureillakin on SOP:t siitä mikä menee missäkin tehtävässä minnekin, ja uskon että nekin on kovin huolella mietittyjen periaatteiden mukaan käsketty sotavaltion resurssien ja määräysten sallimissa rajoissa.

Tietysti aikuisten oikeasti tätähän pääsee tosissaan puuhastelemaan vasta kun pilliin vihelletään ja sotavaltio käskee. ;)

Huh, tulipas juttua. Siinä lyhyesti oma perseenreikäni.
---
Keep calm and carry on.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa